Vad kan man äta/dricka efter fetmaoperation?
Jag undrar hur livet ändras efter en gastric banding eller gastric bypass. Vad kan man äta o dricka och är det något man aldrig mer kan unna sig?
Jag undrar hur livet ändras efter en gastric banding eller gastric bypass. Vad kan man äta o dricka och är det något man aldrig mer kan unna sig?
Hej! Det är olika för olika människor, måste jag tyvärr svara. Det finns ingen svar på den frågan. Jag kan äta precis allt. Vissa saker får mig dock att må lite sämre, så omedvetet undeviker jag dem. En sak jag är medveten om att jag undviker sen min operation är fil och flingor.
Jag kan absolut dricka ex. öl. Det som är svårt med öl är att det är kolsyrat, och att det skummar, så jag dricker den mycket långsammare än innan. Likadant med all dryck.
Det finns abolut risker, det var det som fick mig att tveka i många år, men nu i efterhand så ångrar jag mig inte alls! Men, för mig har det varit en mycket lyckad operation, utan komplikationer och matproblem efteråt.
Hjärnan ställer om sig med vad den tycker är normalt att äta, så den lilla mängd onyttigheter jag kan äta idag, uppfattar jag som totalt frosseri, av den anledningen att jag är ju faktiskt nöjd med det jag kan äta. Så, nej, jag saknar ingenting!
Ett tillfälle som förresten känns lite snopet är julmiddagen, då jag äter min proppmätt men önskar att jag kunde äta lite till...
Tack för dina svar! Om någon mer har erfarenheter av detta så får ni gärna skriva och berätta!
Gastric banding och gastric bypass är helt olika operationsmetoder och har helt olika effekt på kroppen. Bindingen görs nästan inte längre för det var så många som hade problem med den och många fick göra en gastric bypass ändå efter ett tag. Det finns även flera andra viktoperationsmetoder och alla har olika effekt.
Jag har gjort gastric bypass och efter den operationen har jag väldigt svårt att äta sånt som är mycket fett eller sött eftersom jag mår riktigt dåligt (s.k. dumping/dumpa) om jag äter det. Dock kan man vänja kroppen vid socker och fett igen och äter man det tillräckligt ofta så ökar toleransen och man kan äta mer och mer.
Öl dricker jag aldrig så jag vet inte om jag skulle kunna dricka det. Sockerfri läsk funkar iaf bra att dricka och jag har inte några problem med kolsyran.
Vitt bröd kan jag inte heller äta, iaf inte när jag försökte i somras, då fick jag bara i mej en liten tugga och sen var det stopp.
Jag dricker sgs aldrig alkohol så jag vet inte hur jag kommer att reagera den dagen jag vill dricka. Jag har dock tänkt testa lite hemma snart för att se vad jag tål och i vilka mängder. En "risk" efter operationen kan vara att man inte kan bli full mera. Att man blir snabbt påverkad av en liten mängd alkohol, det ruset försvinner dock snabbt och att man inte blir full igen (får det ruset) hur mycket alkohol man än dricker och att man då riskerar alkoholförgiftning fast man inte känner sig påverkad. Inte alla reagerar så men risken finns. Många blir fulla som vanligt ändå efter operationen men då på mindre mängd än innan.
Jag har varit opad i 9 månader och jo det finns saker jag saknar men inte så att jag skulle göra open ogjord för att kunna äta sånt. Ibland när jag är riktigt sugen på nåt så kan jag göra lite sånt och äta. Oftast räcker det med 1-2 tsk så är jag nöjd. Som när vi ätit buffe och det finns efterrätt så kan jag ta 2 tsk chokladmousse t.ex. och det räcker. Nåt som dock inte funkar, inte ens i liten mängd är vaniljvisp/vaniljsås och paj. Det räckte med 2 tsk för att jag skulle tokdumpa.
Oj, Cecese, vilka effekter det har fått för dig! Men, när jag läser ditt inlägg känner jag att jag var otydlig i mina. Självklart kan jag också äta mycket mindre mängder av saker och ting, men betydligt mer än några tsk. Fast, jag gjorde min (gastric bypass) för 1 år och 3 månader sedan, så det har ju gått lite längre tid. Meningen med operationen, är att man då man gått ner det man ska, ska kunna leva ett "normalt matliv", inte att man åratal efteråt inte ska kunna äta något med fett eller socker i. Man kommer dock aldrig kunna äta stora mängder av det.
Jag tycker att det bara känns sunt, men om det hade blivit för mig som så att jag inte kunde äta någonting hade jag varit besviken. Inte för ätandets skull, utan för det begränsande i det sociala att alltid säga nej!
Intressant läsning. Hittills har jag inte hört om någon som har ångrat sin operation iallafall... Gastric Banding känns som ett mindre ingrepp och därmed inte lika skrämmande. Gastric ByPass känns så stort... Ja mycket att fundera på.