Anonym (pinsamt) skrev 2010-01-31 23:05:34 följande:
Okej, jo det svalare vattnet hjälper till viss del.. Men ska det verkligen vara så hela livet? Jag älskar att duscha varmt.. Dessutom är mitt ansikte supertorrt att det nästan flagnar (om jag inte smörjer in det som jag alltid gör) vilket resulterar i att mitt hela ansikte blir rött
Du kanske behöver en annan ansiktskräm och även ansikttvätt. Du ska absolut inte, aldrig, tvätta ansiktet med någonting uttorkande om du har detta problem.
Jo, för en del håller såna här problem i sig hela livet. För mig startade det när jag var 16-17, idag är jag snart 24 och har för första gången haft kontroll över min hud i över ett års tid.
Ja, värmeeksem är vanligt och jag tycker absolut att du ska gå till läkare och visa upp dig om du inte kan fixa detta på egen hand. låt inte ansiktet bli sådär torrt och fnasigt, gå till apoteket eller ex kicks (eller liknande) och be om hjälp att hitta produkter som passar din hy (se till att prata med någon KUNNIG). Viktigt att det är så rena produkter som möjligt, helst parfymfritt!
Duscha varmt kan du ju göra men lämna ansiktet utanför.
Visst, det är inte kul, men det finns värre problem. Själv kan jag inte sola och kan använda väldigt lite solskyddsfaktor. Det är inte så himla roligt det heller, men det går att leva med. Har inte kunnat bada badkar sedan jag var 16 (förutom nu under graviditeten då kroppen bildar eget kortison, har bästa hyn någonsin nu) därför att det torkar ut och ger mig eksem.