• Anonym (pinsamt)

Mitt ansikte flammar upp

Varje gång jag duschar så flammar mitt ansikte upp ordentligt.. Hela mitt ansikte får röda fläckar och det ser ut som jag fått en allergisk reaktion.. Detta händer när jag duschar hett, jag älskar att duscha i hett vatten, när jag provar att duscha i svalare vatten så lindrar det men det ser fortfarande inte bra ut.
    Detta är ett jättestort problem för mig, vad hjälper? Någon som känner igen sig? Hela mitt ansikte blir fläckigt, även en röd fläck på min bröstkorg nedanför halsen..  Finns det någon "kräm" man kan köpa?

• Svar på tråden Mitt ansikte flammar upp
  • Anonym

Kanske värmeexem? Kommer der bara när du duschar varmt eller även när du är mkt varm i andra sammanhang?

• Samsmamma

så blir det för mig med, har problem med att rodna i alla möjliga konstiga sammanhang också, och när jag tränar ser jag ut som en övermogen tomat i ansiktet. Det enda som lindrar lite är att inte duscha ansiktet i det där heta vattnet och att försöka skölja det i kallvatten. Men annars får jag bara vänta ut det för det försvinner till slut.

• Anonym (pinsamt)

Jag brukar Alltid vrida upp värmen tills jag känner mig nöjd och det pågår i kanske 20, 25 min.. Finns det något som heter värmeexem också? Hade njag ingen aning om.. Vill inte direkt gå till läkaren och visa upp mitt ansikte.. Pisamt..

• Anonym (pinsamt)
    Samsmamma skrev 2010-01-31 23:01:13 följande:
    så blir det för mig med, har problem med att rodna i alla möjliga konstiga sammanhang också, och när jag tränar ser jag ut som en övermogen tomat i ansiktet. Det enda som lindrar lite är att inte duscha ansiktet i det där heta vattnet och att försöka skölja det i kallvatten. Men annars får jag bara vänta ut det för det försvinner till slut.
    Okej, jo det svalare vattnet hjälper till viss del.. Men ska det verkligen vara så hela livet? Jag älskar att duscha varmt.. Dessutom är mitt ansikte supertorrt att det nästan flagnar (om jag inte smörjer in det som jag alltid gör) vilket resulterar i att mitt hela ansikte blir rött
  • Samsmamma
    Anonym (pinsamt) skrev 2010-01-31 23:05:34 följande:
    Okej, jo det svalare vattnet hjälper till viss del.. Men ska det verkligen vara så hela livet? Jag älskar att duscha varmt.. Dessutom är mitt ansikte supertorrt att det nästan flagnar (om jag inte smörjer in det som jag alltid gör) vilket resulterar i att mitt hela ansikte blir rött
    Du kanske behöver en annan ansiktskräm och även ansikttvätt. Du ska absolut inte, aldrig, tvätta ansiktet med någonting uttorkande om du har detta problem.

Jo, för en del håller såna här problem i sig hela livet. För mig startade det när jag var 16-17, idag är jag snart 24 och har för första gången haft kontroll över min hud i över ett års tid.

Ja, värmeeksem är vanligt och jag tycker absolut att du ska gå till läkare och visa upp dig om du inte kan fixa detta på egen hand. låt inte ansiktet bli sådär torrt och fnasigt, gå till apoteket eller ex kicks (eller liknande) och be om hjälp att hitta produkter som passar din hy (se till att prata med någon KUNNIG). Viktigt att det är så rena produkter som möjligt, helst parfymfritt!

Duscha varmt kan du ju göra men lämna ansiktet utanför.

Visst, det är inte kul, men det finns värre problem. Själv kan jag inte sola och kan använda väldigt lite solskyddsfaktor. Det är inte så himla roligt det heller, men det går att leva med. Har inte kunnat bada badkar sedan jag var 16 (förutom nu under graviditeten då kroppen bildar eget kortison, har bästa hyn någonsin nu) därför att det torkar ut och ger mig eksem.
  • Anonym (pinsamt)
    Samsmamma skrev 2010-01-31 23:18:00 följande:
    Du kanske behöver en annan ansiktskräm och även ansikttvätt. Du ska absolut inte, aldrig, tvätta ansiktet med någonting uttorkande om du har detta problem.Jo, för en del håller såna här problem i sig hela livet. För mig startade det när jag var 16-17, idag är jag snart 24 och har för första gången haft kontroll över min hud i över ett års tid.Ja, värmeeksem är vanligt och jag tycker absolut att du ska gå till läkare och visa upp dig om du inte kan fixa detta på egen hand. låt inte ansiktet bli sådär torrt och fnasigt, gå till apoteket eller ex kicks (eller liknande) och be om hjälp att hitta produkter som passar din hy (se till att prata med någon KUNNIG). Viktigt att det är så rena produkter som möjligt, helst parfymfritt!Duscha varmt kan du ju göra men lämna ansiktet utanför.Visst, det är inte kul, men det finns värre problem. Själv kan jag inte sola och kan använda väldigt lite solskyddsfaktor. Det är inte så himla roligt det heller, men det går att leva med. Har inte kunnat bada badkar sedan jag var 16 (förutom nu under graviditeten då kroppen bildar eget kortison, har bästa hyn någonsin nu) därför att det torkar ut och ger mig eksem.
    Ja visst är det hemskt.. Jag använder just nu riktigt feta krämer till ansiktet, parfymfria. Ska köra på det en vecka, med svalt vatten så får vi se hur det går.
    Det ser verkligen hemskt ut efteråt, röda fläckar överallt..
    Innan jag vänder mig till en läkare ska jag förbi kicks idag och kolla vad dom har, apoteket har jag redan frågat då dom hade superdyra krämer för över 200 kr.. Men, vi får se vad som händer ..
  • Samsmamma
    Anonym (pinsamt) skrev 2010-02-01 10:09:25 följande:
    Ja visst är det hemskt.. Jag använder just nu riktigt feta krämer till ansiktet, parfymfria. Ska köra på det en vecka, med svalt vatten så får vi se hur det går. Det ser verkligen hemskt ut efteråt, röda fläckar överallt.. Innan jag vänder mig till en läkare ska jag förbi kicks idag och kolla vad dom har, apoteket har jag redan frågat då dom hade superdyra krämer för över 200 kr.. Men, vi får se vad som händer ..
    De dyrare krämerna är dock värda kostnaden, de är dryga och räcker länge. Min ansiktstvätt är från Clinique, kostar närmare 300kr men jag köper max 2 per år. Har även ögonkräm från ett finare märke, minns inte vilket nu, kostar också massor men som sagt, max 2 gånger per år där med. Dessa är de enda jag inte får utslag/eksem eller torr  hud av, så det är verkligen värt det. För att återfukta ansiktet har jag hittat ACO:s vanliga parfymfria dag- och nattkräm, den funkar bäst.

Jag kan dock inte tvätta ansiktet varje dag, under vissa perioder inte ens en gång i veckan. Det beror helt på vädret och hur mitt liv ser ut. Man måste hitta en balans.

Om du går till exempelvis Kicks kan du be om att få en test av de produkter de rekommenderar. Lite salva i en påse, eller så. Så kan du testa i några dagar och se hur det fungerar.
  • ThisIsMe

Vad hjälper? Att sluta duscha så varmt och länge såklart! Jag har jätteproblem med torr och kliande hud, särskilt nu på vintern. För att slippa det har jag helt slutat duscha nu. Håret tvättar jag genom att stå böjd över badkaret, resten tvättar jag med tvättlapp. Jag försökte att duscha svalare och kortare tid men då blev det så jäkla tråkigt att duscha så jag gör hellre så här.

• angeni

Jag var till åhlens nu i helgen och frågade om ansiktskrämer då jag har problem att om jag inte smörjer mig flagnar jag och om jag smörjer får jag prickar i hela pannan och är jätteröd där.

Jag fick med mig prover hem från lumene
    www.lumene.com/default.asp

De två första, jag har dock bara provat nattkrämen ännu men jag har inte blivit röd och fått prickar! Det är så skönt.

• Kogo

Suger så jävla hårt att ha eksem. Jag har både hudveckseksem och "flammande" eksem. Alltså en som reagerar på torrhet och gud vet vad samt en på värme. Har provat kopiösa mängder oljor, krämer och salvor. Jag är så jävla trött på skiten. Jag har ingen lösning tyvärr utan ville bara gnälla lite.. 

• Tissetass

Min hud brukade kännas jättetorr och klia så mycket att jag ville riva av den efter varje gång jag hade duschat. Brukade också dusha väldigt varm.
    Nu när jag har duschat så vrider jag lååångsamt på kallare och kallare vatten tills det är ganska kallt, sen går jag ur duschen. Min hud blir inte alls lika irriterad längre, så det verkar vara något med väldigt varmt vatten som huden inte tycker om ibland.

• Anonym (:)

Hade något liknande, har eksem i vanliga fall, så är såklart snustorr.

Men rekommenderar propy derm som kan köpas på apoteket, svider lite om huden är trasig men den har då hjälpt mig. Det är den med grön text. Den lila är no go för ansiktet.

Annars borde du kanske få en remiss till en hudläkare?

Och för er som får klåda efter dusch så är det bra att ta allergipiller innan duschen, då slipper man oftast det.

Lycka till TS och alla andra. :)

Svar på tråden Mitt ansikte flammar upp