• Mimab

När låta barn se/höra/läsa nyheter?

Hej!

Vid vilken ålder har ni låtit era barn se nyheter på TV/lyssna på radio/läsa i tidningen?

Vår dotter är 6,5 år (började läsa som 4,5-åring) och vi har inte låtit henna läsa dagstidningen t.ex. Endast vädret och vad det blir på Bolibompa. Jag tycker att små barn inte behöver känna till allt som människor kan göra mot varandra (våldtäkter, mord osv).

Någon gång bör ju förstås hon sättas in i hur världen ser ut, men jag undrar när? Vad är lämpligt? Jag vill förstås inte att hon ska behöva se döda lämlästade människor på Rapport/Aktuellt men var dra gränsen? Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden När låta barn se/höra/läsa nyheter?
  • mamma till 2 frön

Min son nu 8år (vetenskapligt, tekniskt och historiskt intresserad) har tittat på lilla aktuellt sedan han var ca 5-6 för att han är intresserad. Till en början var jag med men nu tittar han själv. Vanliga nyheter kommer han inte att få se förrän om något år då jag anser att de är på tok för detaljerade och har ocensurerade bilder/filmer. Tycker han är förliten ännu för att man ska kunna förklara så han förstår allt samt att nyheterna bara är massa tragiskt och det behöver han ju inte matas med varje dag. Det här är vår åsikt idag, vem vet om vi ändrar oss inom en snar framtid, det beror nog på sonens mognad.

• Mimab

Hej!

Du låter ungefär som jag Kanske dags för lilla aktuellt om dottern skulle vara intresserad. Hon är också väldigt intresserad av det mesta och frågar om ALLT. Jag blev lite paff när en skolkompis till henne började prata om något han hört på morgonnyheterna i bilen (skottlossning med x antal döda eller något sånt). Visst, så ser världen tyvärr ut men jag tycker inte barn ska behöva belastas med sådan information om människors elakhet och grymhet i för låg ålder. Det räcker med vad de ser och hör på skolgården!

• ninmid

Vi brukar prata om alla större nyheter som händer, men varken 4 åringen eller 8 åringen kollar på nyheterna.

• nano

Lilla aktuelt och lokaltidningen skulle jag tycka var ok. Vår lokaltidning tar upp en del av de "stora" nyheterna men på ett sånt sätt att det är helt ok att visa för en 5-åring, inga "kvällstindningsrubriker" alls.

• trolltriss

min son är snart på nionde nu,,, han kollar på allt vi kollar på, fast är liiite generad över detta med sex och nakna vuxna människor,,, TYVÄRR reagerar han inte alls lika kraftigt över rapporter om t ex terror dåd eller krigsdrabbningar.

Han blir mer berörd vid hemma saker som han kan fatta... som t ex att någon tänt på skolan i vår närhet, ENGLA historien, och politisk debatt,,, ( mamma, jag hade nog röstat på MONA för jag gillar inte riktigt FREDRIK.... han var stygg emot henne tycker jag,,,, )

Svar på tråden När låta barn se/höra/läsa nyheter?