• Solen73

Jag mår så dåligt psykiskt vid mens, behöver hjälp!

Jag har altid haft väldiga besvär vid mens i form av smärta så jag har fått äta starka smärtsstillande. Visst blev jag konstig i humoret förut med men nu är det verkligen katastrof. Jag har fått två barn i rask takt och nu när mensen har kommit tillbaka igen så mår jag riktigt dåligt psykiskt.
    Jag är arg nästan hela tiden, kan inte kontrollera ilskan. Gråter och känner att allt är värdelöst. Jag kan ju inte ha det så här. Jag har två barn jag ska ta hand om och en sambo som inte tycker det här är speciellt kul. Och jag förstår, jag är inte kul att umgås med just nu. Tycker det har blivit så drastiskt mycket värre efter graviditeterna.

Finns det något man kan göra? Naturläkemedel?
    Jag måste verkligen göra något för jag kan inte leva så här och utsätta min familj för mitt dåliga humör. Känner mig ledsen över att jag är så här men jag kan liksom inte styra det.

Hjälp!

• Svar på tråden Jag mår så dåligt psykiskt vid mens, behöver hjälp!
  • Fleur de Tease

Åh vad jag känner igen mig. jag förvandlas också till nått jag inte vill vara strax innan mens.  man försöker tygla sina känslor men det går bara inte, nästan så att man skapar konflikter bara för att föda ilskan... Jag har bokat tid för att sätta in hormonspiral. har haft det tidigare men tog ut den inför att skaffa barn. jag behöver mina hormoner för att må bra. Jag provade ett naturläkemedel som hette Zara(med risk för felstavning) men det skulle ta så lång tid innan man skulle se nån effekt ,plus att jag är värdelös på att ta tabletter.Men bara för att det inte fuynkade för mig så kanske det är ett alternativ för dig..

• Solen73

Skönt att veta att man inte är ensam om att vara sånt här monster även om jag önskar att ingen skulle må så här.
    Jag har också fått till uppgift att läsa på om hormonspiral av min barnmorska. Har inte hunnit sätta mig in i det riktigt. Vill inte äta P-piller för jag mådde dåligt av de med.

• The past is now

Du ska ta kontakt med din bm som kan remittera dig vidare..eller din husläkare som kan göra någon utredning på dig. Hoppas att du kommer till rätta med dian problem.

• Fleur de Tease

Spiralen är i alla fall att bra alternativ för mig då jag dessutom nästintill förlorade min mens då jag hade den tidigare. En vän åt mig blev rekomenderad antidepressiv medicin, men det vägrade hon, så hon började terapi och det funkade för henne. Det finns tydligen alla möjliga vägar att gå..

• Moviefreak

Jag fick p-pillren Yasmin utskrivet pga kraftig pms. De är tydligen lite annorlunda jämfört med andra piller, så kolla upp det!
    Dock fick jag som graviditets-symptom av dem, så jag vet inte om det blev för hög dos av hormoner för mig eller vad..
    (min bm sa att jag har mycket östrogen i kroppen, och att det är "boven")

Åt dem för några år sen, nu äter jag mini-piller pga amning, och mår jättebra av dem! (Cerazette)

Lycka till!

Det är för väl att lögnen finns - för tänk om allt man hörde var sant.
  • AnnaPuddel

ja det finns receptfria tab mot pms. men går ju till läkaren så får du bättre receptbelagda. jag förstår att det suger.

För mig är det en tröst att jag VET varför jag mår dåligt, just pga mensen.
    Man ska inte försöka ignorera hur man mår, lättare att ta sig genom deppdagarna om man accepterar att man mår dåligt. Det är fullt mänskligt att ha pms!

Kan också rekomendera att titta på en rolig film. bjud ner barnen i sängen och ligg och mys en stund.

• Little Ms Chatterbox

Jag blev bättre i min PMS när jag började äta Omega. I vanliga fall äter jag både Omega-3 och Omega-6 men just nu så råkar Omega-6 kapslarna vara slut och har inte kommit mig för att beställa nya. Och det känns! Fick mensen i fredags om dagarna innan så har jag varit på grännsen hela tiden. Har känt en explosiv ilska för nästa vad som helst. Stackars mina barn, jag har inte ens haft en kort stubin, det har liksom bara varit *tjoff* med en gång. Ingen stubin alls. -"Gå NER!, Kom HIT! SLÄPP!!! SLUTA...."
    Får ta mig i kragen och beställa för så här går det inte att ha det.
    Johannesört ska väl också vara något som är bra mot PMS, om man vill naturläkemedel.
    Hittade även
     www.natumin.se/eng/femal_se.html

• Moviefreak
    Irmgarts åsikter skrev 2010-02-01 12:41:22 följande:
    Cerazette funkade inte för mig tyvärr, vare sig mot pms eller mot graviditet...
    Ooooh, säg inte så...... {#lang_emotions_surprised}
    Det är för väl att lögnen finns - för tänk om allt man hörde var sant.
  • Solen73
    AnnaPuddel skrev 2010-02-01 13:11:04 följande:
    ja det finns receptfria tab mot pms. men går ju till läkaren så får du bättre receptbelagda. jag förstår att det suger.För mig är det en tröst att jag VET varför jag mår dåligt, just pga mensen.Man ska inte försöka ignorera hur man mår, lättare att ta sig genom deppdagarna om man accepterar att man mår dåligt. Det är fullt mänskligt att ha pms!Kan också rekomendera att titta på en rolig film. bjud ner barnen i sängen och ligg och mys en stund.
    Mina barn är i den åldern att de uppskattar inte mys ännu i sängen. Annars hade det varit rätt skönt.
  • Solen73
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-02-01 13:36:07 följande:
    Jag blev bättre i min PMS när jag började äta Omega. I vanliga fall äter jag både Omega-3 och Omega-6 men just nu så råkar Omega-6 kapslarna vara slut och har inte kommit mig för att beställa nya. Och det känns! Fick mensen i fredags om dagarna innan så har jag varit på grännsen hela tiden. Har känt en explosiv ilska för nästa vad som helst. Stackars mina barn, jag har inte ens haft en kort stubin, det har liksom bara varit *tjoff* med en gång. Ingen stubin alls. -"Gå NER!, Kom HIT! SLÄPP!!! SLUTA...."Får ta mig i kragen och beställa för så här går det inte att ha det.Johannesört ska väl också vara något som är bra mot PMS, om man vill naturläkemedel.Hittade även www.natumin.se/eng/femal_se.html
    Känner verkligen igen mig i din beskrivning. Explosiv är ordet! Mina barn får också utstå en del och jag mår så dåligt över det också.
    Jag måste testa nåt som ger resultat snabbt för jag kan inte ha det så här nästa månad också.
  • Little Ms Chatterbox
    Solen73 skrev 2010-02-01 18:12:23 följande:
    Känner verkligen igen mig i din beskrivning. Explosiv är ordet! Mina barn får också utstå en del och jag mår så dåligt över det också. Jag måste testa nåt som ger resultat snabbt för jag kan inte ha det så här nästa månad också.
    När jag började tyckte jag nog att det kom ganska snabbt, märkte skillnad från gången innan iaf. att det var lite lugnare.

Min syster har en kompis som äter antidepressiva bara veckan innan mens. Vet inte hur det funkar med biverkningar och in och utsättning på det viset men kan ju vara ett alternativ. Fast tror att hon mer var nedstämd i sin PMS, inte så mycket ilska och aggresioner.
  • Ms Leia

Samma här! Jag blir sen jag fick min dotter och mensen kom tillbaka, jättedeppig innan mens. Nästan som en deprission en gång i månaden :(
    Har tänkt söka läkare för jag provade tabletter från Apoteket, Femal plus som inte hjälpte..
    Men nu har jag problem med ihållande huvudvärk så jag har lagt det där på is ett tag.....

♥ Tilly heter hon ♥
  • After Forever

Jag mår också fruktansvärt dåligt innan mens och blir riktigt nere jag också med hemska tankar ibland på att jag knappt orkar leva osv + humöret som man ska försöka tygla. Jag vet endel får antidepressiva mot kraftig pms men på mig verkar det inte hjälpa då jag äter det redan sedan några år tillbaka.

• fabri

Jag fick höga doser av B6-vitamin utskrivet av min gynekolog (Benadon heter de). Det funkade för mig iallafall

• After Forever
    fabri skrev 2010-02-04 18:19:33 följande:
    Jag fick höga doser av B6-vitamin utskrivet av min gynekolog (Benadon heter de). Det funkade för mig iallafall
    Hade du brist då eller, för vad jag vet åker b-vitamin ut ur kroppen när den tagit det som den behöver för dagsbehovet. Undrar eftersom jag tagit blodprov för inte så längesedan för att kolla om jag hade brist på olika ämnen vilket jag inte hade.
  • Ms Leia

Jag är mer nedstämd än är arg.. men visst får man försöka tygla sitt humör. Mest visar det sig på att man har NOLL tålamod med barnet...

♥ Tilly heter hon ♥
  • UpsyDaisy

Jag är normalt en sprudlande glad människa. Men vid pms STORGRÅTER jag! Jag känner mig värdelös, deprimerad...och ARG. Kan bli rasande för småsaker och jag känner mig så maktlös...jag tappar kontrollen helt och det är fruktansvärt. Vill verkligen inte ha det så men jag vet inte vad jag kan göra :( Som det är nu lämnar jag barnet till mina föräldrar och håller mig inomhus när det händer. Det påverkar verkligen mitt liv väldigt negativt.

• Fleur de Tease

Jag blir arg och frustrerad.  Att inte har nån kontroll är helt fruktansvärt då jag är ett kontrollfreak i vanliga fall.Sen det dålig samvetet över att det går ut över familjen... Jag vill bara rymma någonstans långt bort veckan innan mens..

• fabri
    After Forever skrev 2010-02-04 18:20:50 följande:
    Hade du brist då eller, för vad jag vet åker b-vitamin ut ur kroppen när den tagit det som den behöver för dagsbehovet. Undrar eftersom jag tagit blodprov för inte så längesedan för att kolla om jag hade brist på olika ämnen vilket jag inte hade.
    Nej jag hade inte brist. Jag vet bara att man kissar ut all C-vitamin som överstiger dagsbehovet att det var så med B6-vitamin visste jag inte. Låter ju som om gynekologen skrev ut den i onödan då!
Svar på tråden Jag mår så dåligt psykiskt vid mens, behöver hjälp!