• Slowly

Vilken grekisk ö ska vi välja att åka till med 1-åring i sommar?

Hej,

Vi sitter och planerar lite inför sommarens Greklandsemester. Jag är lite inne på Thassos eller Parga. Ni som har varit där har ni tips, vilken ort ska man välja etc? Vi ska åka med vår son som är 1 år då. Har ni andra tips på andra sköna grekiska öar eller orter som är barnvänliga är det också välkommet.

• Svar på tråden Vilken grekisk ö ska vi välja att åka till med 1-åring i sommar?
  • ullehj

hej.
    var på samos men dottern vad då 4. helt underbar ö, ganska lugn och gemytlig.
    grekland är ju helt underbart när man reser med barn, finns nog inget bättre.

har även varit på karpathos, kanon det också men lite stenigare stränder.

• Slowly

Aha Samos har jag inte ens tänkt på.  I vilken by rekomenderar du att man ska bo om man åker dit?

• Humlan0406

Kreta åker vi till med våra, har en 3åring och en 5åring. Kolla på Platanias, är väldigt barnvänligt!

• Linette38

Hej Parga kan jag varmt rekommendera  sköna stränder ,fast det var en stenstrand  Golfobeach  .Sedan så  åkte vi utflyktsbåt till  Lichnos  och där var det jättemysigt och skönt   ,de var många barnfamiljer som åkte dit .
    Vi tycker  att  Parga är väldigt vackert  inte så stort  väldigt  lungt .{#lang_emotions_smile}

• brünnhilde

Thassos är också väldigt lugnt och kanske därmed passande. Jag tror alla förslag som kommit upp går finfint!

• ullehj
    Slowly skrev 2010-02-01 10:30:01 följande:
    Aha Samos har jag inte ens tänkt på.  I vilken by rekomenderar du att man ska bo om man åker dit?
    Hej igen.

Vi bodde i Votslakia. en väldigt liten by på sydkusten. Passade oss perfekt. Stranden precis i byn och åkta man bara lite längre västerut (tror jag), så var det en helt underbar sandstrand. Men även i byn helt ok.
    Vi bodde på ett kanon hotell som heter Alexandra, med en bra pool, det var viktigt.
  • EmiliaG

En spontan tanke är att Parga är väldigt kuperat både i staden och vägen till stranden om man går. Vagn är inte så lätt att ha med överallt, vilket man kanske vill till en 1åring.

• Slowly

Ja jag har också tänkt tanken att det blir ett jäkla kånkande om man väljer parga. Hjälp att det ska vara så svårt. Kanske får bli Kreta ändå även om det inte känns så jättelockande och genuint som på många andra ställen i Grekland.

• Lejonninnan

Jag vill rekomendera Naxos!

Agia Anna eller Agia Prokopio. Det är helt flackt, lugnt och barnvänligt, har fantastisk vit strand med korallsand och det mest turkosa vatten man kan tänka sig.

• frökenur

Korfu, Agios Georgios. Lugnt o skönt. Kort transfer från flyget. Inte nån stor stad, men lite restauranger och butiker. Vi åkte med Apollo och bodde på ett supermysigt ställe, Likithos. Låg lite "innanför" gatorna, nära stranden, mysigt poolområde, kanon restaurang på hotellet. Rekommenderas

• CiMi
    Lejonninnan skrev 2010-02-02 20:55:25 följande:
    Jag vill rekomendera Naxos! Agia Anna eller Agia Prokopio. Det är helt flackt, lugnt och barnvänligt, har fantastisk vit strand med korallsand och det mest turkosa vatten man kan tänka sig.
    Åh, NAxos är verkligen en jätte fin  ö. Men då får man tänka på att flyget inte går till ön utan till Santorini och därifrån en båttur på minst 4 timmar. Inte det bästa alternativet när man reser med små barn som redan är trötta efter flygresan.

Annars kan jag rekommendera Zakynthos 3 1/2 flyg och MAX 20 min från flygplatsen till byarna Vi har varit där 4 ggr och i somras tog vi med vår son som då var 6 1/2 månad gammal. Vi bodde på ett hotell i Argassi precis vid havet och det fläktade skönt där. Stränderna där är väl inte dem bästa, men vill man så kan man hyra bil och barnstol ett par dagar och testa lite olika stränder.

Hoppas att ni hittar en härlig ö att resa till
Svar på tråden Vilken grekisk ö ska vi välja att åka till med 1-åring i sommar?