• Ine78

metformin mot sockesug?

Jag fick för ca 2 år sen reda på att jag har pco, jag och min dåvarande försökte få barn men gick inte.
    Sen kom den lilla smällen, har nu sen dess jobbat på att gå ner i vikt och för att bli av med mitt söt sug,
    slutade röka för 6 månader sen och inser nu att det va lättare för mig än att sluta äta en massa godis, vilket är väldigt deprimerande.
    Har nyligen gjort en glukosbelastning som visade sig vara normal, så ingen förklaring där.
    Men ska nu få testa metformin i några månader för att se om den kanske kan hjälpa mig med mitt söt sug. Ska äta en tablett om dagen på morgonen i ett par månader.
    Min undran nu är om nån annan fått göra det och hur det har fungerat, eller om ni har andra råd till mig.

Vill gärna gå ner i vikt o få bukt med detta så jag i framtiden kanske kan bli gravid.

tack på förhand för alla svar..

• Svar på tråden metformin mot sockesug?
  • Sofiapers

jag äter metformin men tycker inte det hjälper så mycket den här gången (lite sötsug har jag tappat). För några år sen när jag fick veta att jag har PCO och fick Metformin så tappade jag att sörsug och tappade 15 kg på bara några månader. Hoppas att det funkar för dig...

• Ine78

Sofiapers:  Tack så mycket för ditt svar.. Då är det bara att hålla tummarna för mig då och se.. men efter alla turer och att fått "bråka" med diverse läkare så vågar man inte hoppas. men skam den som ger sig.. =)

• Sofiapers
    Ine78 skrev 2010-02-01 09:52:06 följande:
    Sofiapers:  Tack så mycket för ditt svar.. Då är det bara att hålla tummarna för mig då och se.. men efter alla turer och att fått "bråka" med diverse läkare så vågar man inte hoppas. men skam den som ger sig.. =)
    Känner du inte av någon förbättring så tycker jag att du ska prata med din läkare att få höja dosen. jag kan ta 2*2 tabletter per dag om jag behöver.
  • Ine78

Tack igen.. jag började idag.. så nu är det bara att vänta och se.. och tack för tipset.. vi skulle höras om några månader och se hur det går, så får man se hur det ska utvecklas i sånt fall :)

• Ine78

Puchiko: Ok, så du fick det på en gång, inte lätt att få den diagnosen, säg till om du vill prata om det eller likaninade, lyssnar gärna och hjälper.

Jag tycker att metformin har sänkt mitt söt sug väldigt mycket, istället för att känna sug varje dag och vara helt rent ut sagt galen efter godis eller sånt, så äter jag nu bara 2 ggr iv eckan nåt, har gått ner 2 kilo o minskat 3 cm i midjan, så jag är positiv till det hela.
    Hoppas att det kommer att gå lika bra för dig..

• Puchiko

Utvärdering: Jag tycker att metformin hjälper jättebra, märker de veckorna jag struntar i metforminet att jag äter mer sött och är sugen hela tden.

viktkamp.webblogg.se - min kamp för ett gryn ♥
  • LiselottePCOS

låter lite med en tablett om dagen, 200 mg är den vanligaste dosen. Jag började med 2x 500 mg efter 6 månader ökade s det till 2x850 mg . nu några år senare tar jag 3 x 850 mg. Då isnulinreseistens genom blodprovet c-petid/ serum insulin visade att den var sämre. Glukosbelastningar visar  om någon har diebetes eller inte, inte om personen är insulinresistent.

Jag gick ned 22-25 kilo mellan  januari 2003 och februari 2005.  Tyvärr började jag gå upp sedan när motaivatione till träning minskade med ny anställning och lån resa  till arbetet.  5 kg plus sedan den lägts vicket + att jag redan hade mycket övervikt kvar.  När ja gick ned som bäsat var jag ute och gick 60-90 minuter dagligen och gick på gym (sk cirkelträning)  2  timmar i veckan fördelat på 2 pass och vattengympa en dag per vecka.  maten fanns, och finns,  i medvetandet så jag samtidigt gick på överviktsmottagning.

Har fler metformintankar i bloggen som jag har på passagen.

Svar på tråden metformin mot sockesug?