• Jeenniii

Hur får jag min 3mån son att sova längre på dagen?

Har en son på 3 månader (och 2 veckor) som sover lite för lite på dagen.
    Han dag ser ute ungefär såhär:
    Vaknar för dagen ca 7-8 tiden.
    Sover 30-40 min vid 10-11
    Vaken ca 2 timmar 11-13
    Sover 30 min. 13-14
    Vaken 2-3 timmar. 14-16
    Sover 30 min. 16-17
    Vaken fram till läggdags som skrev mellan 18-19.

Hade gärna sett till att han sov minst en timme vid ett av sovtillfällena.
    Han sover bra på natten, men tycker det är lite sömn under dagen, max 2 timmar under hela dagen.
    Hur ser det ut för er som har 3 månaders? Sover dem lika lite på dagen?

• Svar på tråden Hur får jag min 3mån son att sova längre på dagen?
  • MalinEddie

Vaknar han alltid efter 30 minuter? Isåfall låter det ju som han vaknar i en sömnskarv. För att få mina barn att sova längre såg jag till att vara där med dom ca 2 minuter innan jag visste att de skulle vakna. När de började röra på sig (alltid efter 30 minuter med sonen och 45 med dottern) så vagnade jag vagnen eller vaggade sängen beroende på var de sov. Då somnade de alltid om. Efter två veckor med denna "metod" började de sova över sömnskarvarna helt av sig själva.

• Jeenniii

I regel nästan alltid efter 30 min, ibland 20 ibland 40.
    Okej, ska prova det och se om det hjälper. Han är annars pigg och glad även om han sover så lite på dagen, men ibland är han svår att söva, tack vare att han är övertrött. Får prova detta och se om det hjälper =)

• Majan78

Verkar han inte trött mellan sovpassen kanske han inte behöver sova mer om han dessutom sover bra på nätterna. Om han blir övertrött kanske han ska lägga sig tidigare på dagen bara. Har själv en son som nu är 5 månader, men i perioder gör han också så där - sover korta stunder på dagen. Han är pigg och glad emellan och klarar också att vara vaken ca 2 timmar. Tycker att det är ok så länge han sover bra på natten.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Kryssarinnan

Min son som är 3 månader om en vecka har kommit in i en konstig rytm som också innebär att han har väldigt svårt att komma till ro på dagtid. Han känns lite mer klängig och svår att tillfredställa trots amning, nybytt blöja mm som förut fick honom nöjd. Istället är han vaken i princip hela dagen med ca en halvtimme långa tupplurar. I vagnen kan han ev. sova längre, men jag är pga. detta själv rätt trött just nu och inte så sugen på att ge mig ut i snömodden.

Han somnar nu ofta utmattad redan kring kl 17 och sover sedan hela natten förutom att han vaknar ca 2 ggr/natt för amning och byte, tills vi vuxna kliver upp lite före 07 - alltså efter 14 timmar. Detta blir ju också trist för hans pappa som ibland inte sett sin sons ögon alls sedan han kommit hem från jobbet vid kl 17.

MalinEddie: jag har tänkt likadant som du, men som det är nu vaknar min son och gråter ibland helt hjärtskärande. Bara ibland funkar dett att gå dit och ev. lägga en hand på hans axel så att han lugnar sig igen.

Jag har funderat på om det kan vara t.ex. växtvärk, eftersom han ofta är gnällig nu. Men ofta är han bara vaken längre än vad han borde: trots röda glansiga ögon protesterar han när vi lägger ner honom.

Idag stannar jag hemma för att han ska få en lugn dag så att han kan vilja hjärnan lite från alla nya intryck. Hade annars tänkt gå på F&S mamma+baby-gympa, men då kan han inte sova och blir väl ännu mer störd i sin dygnsrytm. Suck... jobbigt det här! Just nu ligger han och bökar och smågnäller i sängen och trots att jag inte tycker att det känns bra så låter jag honom göra det och trötta ut sig själv eftersom det är det enda som funkar nu, det känns som om han blir överstimulerad och allt blir värre om jag tar upp honom. Jag är dock i samma rum, vill inte att han ska känna sig övergiven.

• Cecese

Kanske han inte behöver mera sömn eftersom han är glad när han är vaken. Min andra dotter var en sån som sov extremt lite, 8 timmar totalt per dygn och dagtid bara några få korta tupplurar på typ 5-15 minuter.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • mellieB

Hej,, vi har samma problem har vart så nu i 7veckor,, ja har liksom gett upp nu hehe,, har försökt med allt gå in efter 25min osv klappa vagga om ja allt men inget funkar,, vissa barn är sånna de växer ifrån de har hört att vissa har börjat sova längre vid 8mån och vissa inte förens de är runt 1år,, 

Så nu efter 7v har jag börjat gilla läget bara,, han sover sina 30min vaken 2tim ja så e de hela dan som för dig.. han somnar runt 19-20 på kvällen och vaknar oftast bara 1g för mat ibland 2 sover fram till 6-7  idag sov han till 8 hehe rekord=)
  • mmaria

Här är en till! Min tös är tre månader och en vecka och från att ha sovit minst ett tvåtimmarspass på dagen, sover hon nu bara cirka tjugo minuter varannan timme. Hon har jättesvårt att komma till ro! Vi har också fått problem med amningen eftersom hon har svårt att slappna av där också. Dessutom är hon bra mycket gnälligare och klängigare nu än för ett par veckor sen. Jag tröstar mig med att det måste vara en extrem utvecklingsfas och att det snart går över!

• mellieB

Jag kan trösta er lite,, Mio är nu 4mån och 3dar=) hehe,, och vi hade de gör jobbigt när han blev 3mån,, sov dåligt, kom inte till ro, gnällde skrek ja allt,, jag gick nästan in i väggen trodde aldrig de skulle sluta,, Men för 1v sedan blev allt mycket bättre=),, Okej han sover bara 30min åt gången men han e glad, somnar mkt lättare ja allt blev jätte bra,, så tror att de e den där fasen som spökar bara så stå ut=),, De blir bättre,,

• mmaria

TACK!! Precis vad jag behövde höra! Då är det bara att bita ihop!

• Melly
    Jeenniii skrev 2010-02-01 11:03:26 följande:
    I regel nästan alltid efter 30 min, ibland 20 ibland 40. Okej, ska prova det och se om det hjälper. Han är annars pigg och glad även om han sover så lite på dagen, men ibland är han svår att söva, tack vare att han är övertrött. Får prova detta och se om det hjälper =)
    Om han är pigg och glad så är det väl inget problem Är så olika hur dom sover. Det viktiga är att han är pigg och glad och äter bra och går upp i vikt då så är det ingen fara.
Svar på tråden Hur får jag min 3mån son att sova längre på dagen?