• Anknys

Vit fog över redan mörk fog?

Förra vintern gjorde vi om vårt kök. Valde att kakla stor del av väggen (ända upp till taket) med vitt kakel, 15x7,5 cm. När vi skulle foga valde vi en ljusgrå fog, med tanken om att den inte skulle bli smutsig så fort, eller att smutsen inte syns lika lätt i alla fall. Nu har jag ändrat mig! Jag vill ha vit fog, vill att det ska se fräschare ut, samtidigt som jag vill ha den där lantliga stilen.

Går det att lägga vit fog över fogen som sitter nu eller måste vi ta bort allt och börja om?
    Blir vit fog smutsig fort?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vit fog över redan mörk fog?
  • Anatha

Jag vet inte om man kan lägga fog på fog men jag vet att vi har vita fogar i både kök och badrum och det kommer jag aldrig mer att ha. Det är ett rent helvete att hålla dem rena och fräscha även om jag är supernoga så ser fogarna runt spisen och där man går i badrummet aldrig riktigt snygga ut. Jag är iof pedant så sambon tycker inte det är någon fara men de är jobbiga att hålla rena.

• eli1

Du kan måla över den gamla med fog finish. Harsjälv köpt sån. Men det står att man ska trycka lätt på flaskan för att få ut fogen men jag tyckte den var himla trög att få ut. Men du kan ju alltid prova.

• Pappa G

Det går att foga över, men för bra resultat  med så nya fogar bör nog den gamla kratsas ut. Finns speciella karabmidbelagda verktyg.

Väldigt få väljer vit fog, just på grund av att den blir skitig väldigt fort..

Svar på tråden Vit fog över redan mörk fog?