10 mån Läkarkontroll på BVC
Vad tittar dom på i deras utveckling? Vad bör de kunna vid 10 mån?
Vad tittar dom på i deras utveckling? Vad bör de kunna vid 10 mån?
Här är 10-mån kontrollen bara med ssk. Läkarkontroll vid 1 år. Vet inte vad ssk kollar då, vi skippar den kollen eftersom vi inte gör annat än ränner till barnmottagningen med sonen.
Här behövde dom inte se så mycket, läkaren frågade mest om hur hon gjorde hemma. Om hon klappade händerna, slog saker mot varandra, förstod ett par ord som t ex "lampa", gick längs möbler. Kanske lite till som jag glömt.
Tack för svaren!
När min son hade 10-månaders kontroll var det med en läkare som jag störde mig på oerhört. Han skulle ha en kloss i varje hand och föra dem mot varandra och det hade han precis lärt sig men visade inte det på kontollen. Då fick jag frågan om det var första barnet eftersom de som hade fler barn övade ju på detta innan kontrollen så att de skulle klara det.
En annan sak var att han skulle ta av sig alla kläderna, behålla blöjan och så skulle jag sätta honom på golvet. De ville då se om han ställde sig upp och ville upp i min famn. Jag förklarade att det inte skulle bli så eftersom han inte kunde krypa ännu. Fick då höra att jag var tvungen att lära honom att krypa för annars skulle han få stora problem med axlarna och få svårt i skolan när han skulle lära sig att skriva.
Som tur är så har jag inte sett denna läkare någon mer gång, vår sköterska är underbar. Men vår son ska om några månader på 4-årskontroll och då har jag hört att de får rita huvudfotingar, så jag har nu börjat öva med sonen ifall vi träffar samma knasiga läkare .
Lycka till och hoppas du får träffa en bra läkare/ssk!
Här är det ingen koll mellan 5 mån o 1 år.
De rekomenderar att man går o väger o mäter kring 9 mån dock.
Men det gjorde inte vi.