• Mia29

Hur känns det när barnet är i säte?

Jag går in i v. 37 på söndag och vid de två sista besöken hos BM har två olika sagt att bebisen ligger i säte. Kunde ni känna det?

Det här är mitt andra barn så jag försöker fundera på om rörelserna känns annorlunda. Jag tycker nog att de mesta rörelserna känns i de nedre regionerna, kring blåsan. Det buffar också en hel del precis ovanför naveln, där jag kan känna något hårt. Det kanske är huvudet? Vid förra graviditeten kände jag nog mer åt sidorna av magen på slutet.

• Svar på tråden Hur känns det när barnet är i säte?
  • Ida1990

på mig kände man en klotrund kula som stack upp överst på magen när jag satt ner. Nu efter dom vänt bebisen är det en stor bebis rumpa som sticker upp i stället. Iaf jag känner ganska tydligt skillnaden. Dock är sparkarna som förut ungefär.

• Mia29

Det är nog mer en kula än en rumpa som sticker upp...... Vi får väl se om det blir ett vändningsförsök....

• Nett

jag vände min bebis för ca: 2 veckor sedan. Kände tydlig skillnad från min förra graviditet. Sparkarna som borde vara i sidan eller uppåt kickades neråt, sen kände jag huvudet väldigt väl uppe under revbenen.

lycka till, hoppas vändningsförsöket går bra.
    -nett
  • tessum

Jag märkte inte alls att min tjej låg i säte (andra barnet) , tyckte att det buffade överallt i magen.

Min bm märkte inte heller det så min flicka föddes i fot/säte. Hade vi hunnit in till bb hade det blivit akutsnitt.

Hur gör de där ni bor om vändningsförsöken misslyckas, får ni välja hur ni vill föda eller blir det planerat snitt? Här får man inte välja.

• Nett

hade min vändning inte fungerat så hade jag själv fått välja. Min dotter var 4,1 kilosklump och fick tas med sugklocka, plus att jag har ganska trångt bäckene så jag hade valt kejsarsnitt.

• Nett

tillägg: klart du måste få välja, det e ju din kropp......kan vara ganska riskabelt att föda på fel håll.

• tessum

Min tjej vägde 4125g så hon var också en klump.  Födde i ambulans så jag hade absolut inget val alls men sen fick jag höra att här snittar de alltid om barnet ligger i säte, tydligen så är det olika för vars i sverige man bor.

Jag hade valt att föda vaginalt så det känns faktiskt lite kränkande att inte få bestämma själv.

Nu låg min tjej med ena benet ned och andra upp så hon kom fot-rumpa-fot ungefär. Hade tur att det var andra barnet. Hon spännde ut armarna och fastnade också men jag hade en enormt skicklig barnmorska så allt gick bra i alla fall.

• Nett

tessum: va skönt att det gick bra med förlossningen trots stor bebis. jag hade nog inte  vågat då jag har så trångt bäckene, fast o andra sidan så hade nog läkaren rekommenderat kejsarsnitt efter mätning av mitt bäckene.

• Begga

Märkte inte av någonting, ingen skillnad.  Fick konstaterad säte i tillväxtultraljudet och han vände inte på sig de kommande veckorna.  När jag senn var inne hos BM för att boka vändning hade han vänt på sig ?!  Kände inte alls.. måste ha varit någongång mitt i natten... fixerad var han dessutom ;)

• tingelingelingan

min första var säte men henne vände dom. jag kände väldigt tryck mot ena revbenet ända till flickan var "rättvänd". huvudet var hårdare att ha mot revbenet än rumpan.
    hade vändningsförsöket misslyckats hade det blivit planerat snitt. jag hade inte fått välja. de kollade mina bäckenmått och de ansågs inte räcka även om den uppskattade vikten på flickan var under tre kilo.

• Mia29

Men hua, föda med rumpan först... det låter inge vidare?

Jag fick en sfinkterruptur grad tre förra förlossningen (min dotter hade händerna under hakan och blev väldigt axelbred) och jag har ingen lust att sys ihop på operation igen.

Däremot föder jag gärna vagnalt igen om bebisen vänder sig rätt....

Jag får se hur det utvecklar sig de närmaste veckorna... Inget jag direkt oroar mig eller tänker på, vara bara nyfiken på om ni kände av hur barnet låg eftersom jag inte alls kan känna det barnmorskorna känner.....

• denlillablå

Jag misstänkte säte ganska länge men min bm höll inte med mig. Förrän jag var på läkarundersökning för sammandragningar, vid VUL konstaterades att bebisen låg i säte men det var i v 34 så det fanns ju tid för henne att vända sig. Bm tyckte att bebis låg med huvudet ner 20 min innan detta VUL... Bm höll fast vid att bebisen låg rätt ända fram till v 37 när hon inte kunde känna huvudet nere i bäckenet, bebisen hade lagt sig lite på tvären just då. Hon var dock bombsäker på att hon kände rumpan uppåt. Ultraljud visade att hon hade fel
    Det blev en lyckad vändning av en helt underbar läkare!
    Kan inte påstå att jag kände någon skillnad vad gäller bebisens rörelser, däremot upplevde jag det som väldigt annorlunda att ha bebisens rumpa under revbenen istället för att ha bebisens huvud där! När bebisen låg i säte så kunde jag inte böja mig snett framåt åt höger, det tog liksom emot så mycket att det var helt stopp. Jag upplevde det även som lite smärtsamt när huvudet slog emot revbenen. Kan säga att en spark mot revbenen inte var nåt i jämförelse!
    Efter vändningen så kunde jag böja mig åt höger igen och kände inte av nån smärta av att det låg något och tryckte mot revbenen.

• RosaNapp

Mellan låg i säte fram till v.37. Jag märkte ingen skillnad på rörelserna, men kände på huvudet att det var  upp. Huvudet känns hårdare och rundare än rumpan. Sparkade gjorde han uppe också och det fick ju sin förklaring, han låg som en fällkniv. Bm var dock lite osäker, men jag var säker på att det var huvudet upp. Fick rätt på ul sen. Sen vände han natten till vändningsförsöket.

Svar på tråden Hur känns det när barnet är i säte?