• Jossii

lokförare

Jag vill läsa till lokförare.

Men vad behövs för betyg osv?

Jag har läst om att man ialf behöver gymnasiekompitens. Jag har läst yrkesutbildning och har inte alla betyg så som matte, fysik, kemi osv. Kan man söka ändån?

Nån som möjligtvis gått på lokförarutbildningen i ängelholm?

Nån som vill ge mig lite info. {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden lokförare
  • SilverEmma

Gå in på SJ:s hemsida, dom söker folk lite då & då. Jag har själv varit på "test" i stockholm och om man gick vidare där & sedan med ytterligare ett par tester så fick man utbildningen betald och inga tidigare betyg krävdes. Tyvärr hade jag en galet dålig dag så jag misslyckades med det första testet & fick åka hem.

• Jossii
    SilverEmma skrev 2010-02-01 14:37:12 följande:
    Gå in på SJ:s hemsida, dom söker folk lite då & då. Jag har själv varit på "test" i stockholm och om man gick vidare där & sedan med ytterligare ett par tester så fick man utbildningen betald och inga tidigare betyg krävdes. Tyvärr hade jag en galet dålig dag så jag misslyckades med det första testet & fick åka hem.
    Okej, det lät intressant. Får nog gå in å kolla där.

Vad var det för typ av test? Har hört att man måste ha bra syn osv.
  • SilverEmma
    Jossii skrev 2010-02-01 14:44:48 följande:
    Okej, det lät intressant. Får nog gå in å kolla där.Vad var det för typ av test? Har hört att man måste ha bra syn osv.
    Dom gör en läkarundersökning där syn & hörsel kollas, sen görs också en slags psykologisk utvärdering då det är ett väldigt stressfullt jobb. Tror att statistiken ligger på 1.5 självmord/lokförare. Alltså folk som hoppar framför tågen. (inte hundra, fick höra det för ett par år sedan av en kompis)

Det jag gjorde var ett slags test på datorn med lite matematik, logiskt tänkande & sånt. Det gick på tid & man fick inte ha för många fel. Jag låg två fel och 10 sekunder över gränsen....lite surt.
  • Jossii
    SilverEmma skrev 2010-02-01 14:51:05 följande:
    Dom gör en läkarundersökning där syn & hörsel kollas, sen görs också en slags psykologisk utvärdering då det är ett väldigt stressfullt jobb. Tror att statistiken ligger på 1.5 självmord/lokförare. Alltså folk som hoppar framför tågen. (inte hundra, fick höra det för ett par år sedan av en kompis) Det jag gjorde var ett slags test på datorn med lite matematik, logiskt tänkande & sånt. Det gick på tid & man fick inte ha för många fel. Jag låg två fel och 10 sekunder över gränsen....lite surt.
    vad störigt att du var så nära.

Jag får googla lite, var helt hundra att dom kollade betyg å så. Men nu känns det mkt mer lovande. =)

Tack för ditt svar!
  • SilverEmma

Om du blir antagen till testet förresten så betalar dom din resan fram & tillbaka till stockholm...så om inte annat så får du en gratisresa.

Svar på tråden lokförare