• Nett

Ställning som gynnar barnet att "glida" ner??

Hej alla mammor/pappor,,eller to be.

Jag är i vecka 40 nu och har 3 dgr kvar till beräknad förlossning.
    Om barnet är fixerat känner man då den gnidande känslan i bäckenet fortfarande??
    Vill försöka hjälpa bebisen att "glida" ner i bäckenet så att det kanske blir lättare/snabbare förlossning.
    Har försökt kolla på nätet men hittar ingen info.
    Finns det några ställningar eller övningar man kan utföra hemma som gynnar barnet och öppnar upp bäckenkanalen maximalt???
    Vill få igång detta nuuuuu!
    tacksam för svar.
    kram-nett
  • Svar på tråden Ställning som gynnar barnet att "glida" ner??
  • Kya

stå upp en massa. Barnet glider längre ner av gravitationen. det är väl egentligen det enda som hjälper.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Vaniljkex

Att sitta pa en gymboll (heter det sa pa svenska?) lar fa bebisen att inta ratt position infor forlossningen. Man ska liksom gunga pa den, och rora pa backenet. Ha alltid benen brett isar oxa, att sitta med benen i kors var forbjudet, enligt BM som holl kursen pa mitt sjukhus.

• Kya
    Vaniljkex skrev 2010-02-01 14:55:26 följande:
    Att sitta pa en gymboll (heter det sa pa svenska?) lar fa bebisen att inta ratt position infor forlossningen. Man ska liksom gunga pa den, och rora pa backenet. Ha alltid benen brett isar oxa, att sitta med benen i kors var forbjudet, enligt BM som holl kursen pa mitt sjukhus.
    javisst ja! Det har du rätt i! Det uppmuntras på förlossningen att man ska stå en massa, gärna bredbent och gunga med höfterna. sitta på en sån där boll är också bra. detsamma gäller ju innan förlossningen också.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Nett

okej, tack. försöker sitta mycket i skräddarställning när jag sitter. Har funderat på att skaffa yogaboll för att sitta på den.

jag ska försöka stå mer, men det gör så fruktansvärt ont när jag står.
  • Nim

Det som yoga instruktorer rekomenderar ar att sta pa alla 4, vila pannan i handerna och 'sjunk' ner mot golvet med overkroppen (laste nanstans,'sa att brosten snuddar golvet' !), sara pa benen och i hop med fotterna, makes sense?

Alltsa, jag tror man maste sta sa har ganska mycket, min yoga larare sa 20 min tre ggr per dag!! Men lite ar val battre an inget, jag tycker det ar en ratt bekvam stallning ocksa, lycka till!

• EmmaOh

Kan bara säga att jag har legat i soffan större delen av de sista veckorna och min bebis är så fixerad och långt nere att bm nästan inte kunde känna huvudet.

Min poäng är att gör det ont att stå så gör inte det. Bebisen hittar ner ändå.
    Men sitta bredbent och gunga kan säkert funka om bebisen ändå vill neråt. Om inte annat känner du att du åtminstone försöker.
    lycka till!
  • Tiikeri
    Nim skrev 2010-02-01 15:00:30 följande:
    Det som yoga instruktorer rekomenderar ar att sta pa alla 4, vila pannan i handerna och 'sjunk' ner mot golvet med overkroppen (laste nanstans,'sa att brosten snuddar golvet' !), sara pa benen och i hop med fotterna, makes sense?Alltsa, jag tror man maste sta sa har ganska mycket, min yoga larare sa 20 min tre ggr per dag!! Men lite ar val battre an inget, jag tycker det ar en ratt bekvam stallning ocksa, lycka till!
    Bara inte bäbisen vänder på sig. De där låter som övningen min barnmorska sa åt mig att göra när jag väntade första barnet, då sonen låg i säte.
Svar på tråden Ställning som gynnar barnet att "glida" ner??