• Loreena

Otrivin Comp - farligt??

Hej!
    Jag har varit förkyld i några dagar och använt Otrivin Com några gånger. Jag trodde inte att det var någon fara. Nu läste jag på internet att Otrivin Comp endast ska användas av gravida efter läkares ordination. Vad innebär det? Ska jag vara orolig nu? Kan det skada bebisen? Jag är i v 13.

• Svar på tråden Otrivin Comp - farligt??
  • Jezamine
    Loreena skrev 2010-02-01 15:10:00 följande:
    Hej!Jag har varit förkyld i några dagar och använt Otrivin Com några gånger. Jag trodde inte att det var någon fara. Nu läste jag på internet att Otrivin Comp endast ska användas av gravida efter läkares ordination. Vad innebär det? Ska jag vara orolig nu? Kan det skada bebisen? Jag är i v 13.
    Prata med in BM/läkare,de bör kunna ge dig råd.
  • systersandra

Anledingen är att detta är ett så pass nytt läkemedel så man har inte mycket erfarenhet hur detta tillsatsämne påverkar fostret,därför rekommenderar man inte gravida att använda denna nässpray då man inte riktigt vet om den är skadlig eller ej.
    Skulle endast använda vanlig otrivin,det enda otrivin comp gör extra är ju att den tar bort rinnsnuvan,mot nästäppa är bägge lika effektiva.

• Myran 08

Har en kompis som precis ställde den frågan till sin barnmorska och hon hade sagt så här att använda det någon dag gör inget utan det är om man använder det i längre sträcker flera veckor så man blir beroende av det som det inte är bra. Men hon hade använt det i ca 3 dagar innan hon ringde och sedan så använde hon det i ca 3-5 dagar till vilket enligt hennes barnmorska inte gjorde något.

• systersandra

Fast det gäller ju alla nässprayer mot nästäppa att de ej ska användas längre än tio dagar då man kan bli kroniskt nästäppt om man använder de för många,var det verklgen just  otrivin comp som hon rådfrågade BM om och inte "vanlig" Otrivin,Nezeril mm.

• JBK1

otrivin comp ska man inte använda som gravid, men många ( så som jag) har fått jobbig nästäppa nu under graviditeten och man ska använda nässpray med olja i ( kommer inte ihåg vad den heter)

Otrivin comp förvärrar bara besvären och torkar ut slemhinnorna mer.

• Norrtjejjen

nä använd inte otrivin comp alls. gör det nu för andra dagen och nu slänger jag skiten!!
    hela näsan och svalg blir torr, näsblod, öronsusningar och huvudvärk, ipren på det blev bara värre då jag blev dålig i magen.

Svar på tråden Otrivin Comp - farligt??