• Lisslo

Baby finnar??

Min son är 4 veckor gammal och har fula utslag i ansiktet, mest på kinderna. Ser ut som finnar.
    Någon som vet vad det kan va? Är det finnar?
    Pratat med lite olika personer och de flesta säger att det beror på vad jag äter.
    Lite svårt att veta vad det kan vara som jag äter isf.
    Slutade äta choklad och dricka läsk i 1 vecka ,men såg ingen förändring.

Vore överlycklig över nåt bra svar!

• Svar på tråden Baby finnar??
  • glasbubblan

www.1177.se är bra. Kolla här:

Prickar och utslag

Det är vanligt att nyfödda barn har prickar eller utslag. De flesta är helt ofarliga.

Milier är vita, hårda små prickar som ofta sitter på näsa och kinder. De är helt ofarliga och försvinner av sig själva, oftast inom några veckor efter födseln. Ibland kan de finnas kvar i några månader.  Storkbett är röda märken som består av en samling små, ytliga blodkärl som inte är upphöjda. De sitter i pannan, på ögonlocken och/eller i nacken. I pannan försvinner de under det första levnadsåret. I nacken kan de finnas kvar i flera år. Värmeutslag är röda utslag som kommer och går. Barnet har dem en stund, ofta i anslutning till att det blivit varmt. Sedan försvinner utslagen när barnet blivit svalare. Hormonplitor är små röda prickar som är lite gula i toppen och som ser ut som små finnar. De beror på hormonpåverkan från mamma.  Hemangiom, så kallat smultronmärke, är kärlnystan under huden som ofta skiftar i blått med en klarröd fläck på toppen. De blir ofta synliga först några veckor efter förlossningen och kan sedan fortsätta att öka i storlek under det första halvåret. De är ofarliga och försvinner efter några år.  Röd, torr, skorvig eller irriterad hud kan bero på att barnet har reagerat på något som mamma har ätit, på parfymerat tvättmedel, eller liknande. Kontakta BVC för råd. Blåsor med klart eller grumligt innehåll kan vara en infektion i huden som behöver behandlas med medel direkt på huden eller med medicin som tas via munnen. Kontakta BVC eller vårdcentral för att få hjälp att bedöma vilken behandling som behövs
  • Lisslo
    glasbubblan skrev 2010-02-01 16:00:27 följande:
    www.1177.se är bra. Kolla här: Prickar och utslag Det är vanligt att nyfödda barn har prickar eller utslag. De flesta är helt ofarliga. Milier är vita, hårda små prickar som ofta sitter på näsa och kinder. De är helt ofarliga och försvinner av sig själva, oftast inom några veckor efter födseln. Ibland kan de finnas kvar i några månader.  Storkbett är röda märken som består av en samling små, ytliga blodkärl som inte är upphöjda. De sitter i pannan, på ögonlocken och/eller i nacken. I pannan försvinner de under det första levnadsåret. I nacken kan de finnas kvar i flera år. Värmeutslag är röda utslag som kommer och går. Barnet har dem en stund, ofta i anslutning till att det blivit varmt. Sedan försvinner utslagen när barnet blivit svalare. Hormonplitor är små röda prickar som är lite gula i toppen och som ser ut som små finnar. De beror på hormonpåverkan från mamma.  Hemangiom, så kallat smultronmärke, är kärlnystan under huden som ofta skiftar i blått med en klarröd fläck på toppen. De blir ofta synliga först några veckor efter förlossningen och kan sedan fortsätta att öka i storlek under det första halvåret. De är ofarliga och försvinner efter några år.  Röd, torr, skorvig eller irriterad hud kan bero på att barnet har reagerat på något som mamma har ätit, på parfymerat tvättmedel, eller liknande. Kontakta BVC för råd. Blåsor med klart eller grumligt innehåll kan vara en infektion i huden som behöver behandlas med medel direkt på huden eller med medicin som tas via munnen. Kontakta BVC eller vårdcentral för att få hjälp att bedöma vilken behandling som behövs
    Tack så jättemycket för svaret, tror nog det är hormonplitor. Vad kan jag göra åt det tror du? Jag äter ju inga p-piller än. Borde jag börja med det så fort jag kan för att få en normal hormonbalans i kroppen? Jag själv har ju fått skumma "finnar" efter förlossningen.
  • vivianne

Vår äldsta dotter hade jättemycket hormonplitor, tvåan nästan inga alls och jag som ammande mamma hade samma vanor båda gångerna... Det finns nog inte mycket du kan göra utom trösta dig med att de försvinner om någon månad.

• Dr Mupp
    Lisslo skrev 2010-02-01 16:05:04 följande:
    Tack så jättemycket för svaret, tror nog det är hormonplitor. Vad kan jag göra åt det tror du? Jag äter ju inga p-piller än. Borde jag börja med det så fort jag kan för att få en normal hormonbalans i kroppen? Jag själv har ju fått skumma "finnar" efter förlossningen.
    det går över av sig själv, du behöver inte göra nått
  • Lisslo
    Dr Mupp skrev 2010-02-01 16:08:38 följande:
    det går över av sig själv, du behöver inte göra nått
    Hoppas det går över snart då, känns så tråkigt att han skall ha dem. Vi som tänkte ta fina babyfoton, men det får väl vänta.
    Tack för svaren iaf {#lang_emotions_smile}
  • Bellimamma

På mitt  bvc sa de att det som man kallar hormonplitor oftast ät plitor som hänger ihop med att bebiskroppen tränar sitt immunfösvar. Sitter oftast i ansikte och på bröstet, blir rödare när bebisen blir varm och kan nästan bli oynliga när barnet är svalt. inget man kan påverka, bara vänta ut det..

• Lisslo
    Flickan och kråkan skrev 2010-02-02 12:30:53 följande:
    Båda våra såg ut som prickigkorvar av hormonplitor
    Roligt att du ser det så positivt..söta prickekorvar.
    Får väl börja kalla min son för prickekorven =D
Svar på tråden Baby finnar??