• AAE

Vilka ska vara med på möhippan?

Jag har blivit tillfrågad att vara tärna åt en gammal ungdomsvän vilke tjag är jätteglad för! MEN jag känner inte hennes vänner/släkt då de bor över 60 mil bort. Hur vet jag vilka som ska vara med? Ska jag fråga bruden...?

Annars är det jämngamla släktingar och vänner? Eller är det fler? Hennes brors tjej tex, ska hon med? Snälla hjälp mig!

Är drygt 1 000 kr för mycket/för lite att lägga på en mödippa per person?

• Svar på tråden Vilka ska vara med på möhippan?
  • stjärnmamman

Finns det ingen du känner i hennes bekantskapskrets som du kan fråga..
    Jag skulle ta med alla som känner henne personligen .. Det skulle då gälla såna som är runt omkring hennes ålder.. En faster på 60år skulle jag nog inte bjuda
    Alla kanske inte har möjlighet att komma..
    hennes brors tjej skulle jag absolut bjuda, hennes bästa vänner och syskon

Det beror ju som sagt på oxå vilken relation hon har till alla....

1000kr/person kan nog kännas lite dyrt.. Det är ju tråkigt om nån tackar nej för att dom inte har råd..

Men kan du som sagt inte försöka luska ut lite info  som telefonnummer till någon och så kan ni väl slå era påsar ihop..

Det behöver ju inte bli så dyrt det ni gör..

Lycka till

• AnnelieTyresö

Fråga mannen :)

• Anatha
    AnnelieTyresö skrev 2010-02-01 16:54:56 följande:
    Fråga mannen :)
    Exakt och ta med alla på gästlistan som är i brudens ålder så att säga. Bjud i alla fall in alla om det är någon som känner sig för avlägsen tackar de säkert nej. Jag tycker även att flickvännerna till tex brudgummens vänner bör bjudas med.
  • stjärnmamman
    Anatha skrev 2010-02-01 17:07:00 följande:
    Exakt och ta med alla på gästlistan som är i brudens ålder så att säga. Bjud i alla fall in alla om det är någon som känner sig för avlägsen tackar de säkert nej. Jag tycker även att flickvännerna till tex brudgummens vänner bör bjudas med.
    jag tycker det beror på om bruden känner dessa flickvänner till brudgummens vänner
  • Fotavtryck

Jag har sagt till mina två närmaste vänner, att när jag gifter mig så ska ALLA tjejer som är bjudna til bröllopet bjudas till möhipan. Min mamma, min moster o mormor osv. Dom ska få vara med fram til lunch iaf. O det vet min mamma om.

Jag vill inte ha med vänner som inte är bjudna till bröllopet.
    Jag ser möhipan som ett utmärkt tillfälle att lära känna varandra innan bröllopet. Då vi kommer vara på en ö i skärgården en hel helg tillsammans under bröllopet.

Har ordnat flera möhippor, o det är viktigt att känna av vad blivande bruden vill. Hon kanske inte alls vil ha med äldre o yngre. Hon kanske bara vil gå ut o dricka o dansa. Jag är mer äventyrstjejn som kör bil, höghöjdsbanor o sumobrottning. Bara ett axplock av vad jag skulle vilja göra på min möhppa.

Men hör med festmannen. han borde ju veta vilka hon umgås med. (vilket borde vara alla som är bjudna till bröllopet)

• Tant Groda

Syskon/syskons partner närmsta vänner!
    1000kr är lite gräns område tycker jag

• Anatha
    stjärnmamman skrev 2010-02-01 17:07:59 följande:
    jag tycker det beror på om bruden känner dessa flickvänner till brudgummens vänner
    Den som ordnar möhippan vet ju inte hur nära de är därför anser jag att man bör bjuda in alla på gästlistan för bröllopet så får de som blir bjudna bestämma om de ska närvara eller inte.

Vet den som ordnar möhippan allt detta så behövs ju inte en tråd som denna så då är det ju bara att välja de som bruden skulle ha velat ha där.

För mig hade det varit tråkigt om någon inte hade blivit bjuden på min möhippa som är en vän men det hade inte gjort något om det kom någon respektive som jag kanske inte kände så väl.
  • alexs mamma

Jag har en stor bekantskapskrets och de senaste åren har det blivit flera bröllop under året. Ekonomin är inte jättebra så att fixa kläder mm till bröllopen har gjort att jag inte har så mkt att lägga på möhippan. Tycker 500-600 kr är en gräns för att jag skall ha råd att var med.. Så 1000kr hade jag personligen inte kunnat klara. Förra sommaren gick vi på 4 bröllop till nära vänner....

• Fotavtryck
    Anatha skrev 2010-02-01 17:57:46 följande:
    Den som ordnar möhippan vet ju inte hur nära de är därför anser jag att man bör bjuda in alla på gästlistan för bröllopet så får de som blir bjudna bestämma om de ska närvara eller inte.Vet den som ordnar möhippan allt detta så behövs ju inte en tråd som denna så då är det ju bara att välja de som bruden skulle ha velat ha där. För mig hade det varit tråkigt om någon inte hade blivit bjuden på min möhippa som är en vän men det hade inte gjort något om det kom någon respektive som jag kanske inte kände så väl.
    Men när hennes släkt är superstor o alla kvinnor på den sidan var bjudna på möhippan, men ingen från hans sida var bjudna.
    Det tycker jag var skittråkigt. (jag var den som inte blev bjuden o en till)
    Tycker möhippan är til för att ha skoj med kompisarn som " sista gången som ogift" men oxå ett tillfälle att binda ihopp två familjer!
    Så hans syster o svägerskor o bästa vännens, sedan länge, flickvän.

Bara vad jag tycker
  • Miss Cee

Enklaste sättet att reda ut vem som ska tillfrågas är att fråga brudens man! Han kan ge dig ett exat svar på vilka som är bjudna på bröllopet, vilket relation de har till bruden osv. Om bruden har några speciella önskemål så har hon säkert förmedlat dem till sin blivande.

På en möhippa deltar traditionellt brudens vänner/ de kvinnor i brudens ålder som ska vara med på bröllopet. Det bästa är att ta med så många som möjligt av de kvinnor i brudens ålder som är bjudna till bröllopet, även om det är tex sambor till brudgummens kompisar. Brudgummen lär veta om det är någon som bruden inte alls känner som du kan stryka från listan.
    Tex tjej-kusiner i brudens ålder ska tas med, om de är bjudna på bröllopet. Syskon i vuxen ålder bör man ta med. Brorsans tjej bör du också ta med.

Man bör tänka sig för och försöka hålla kostnaderna nere så att ingen känner sig tvingad att säga nej till möhippan. För människor med en god fast lön så är 1000kr säkert ok, men för många är det en stor bit av månadsinkomsten. Mer än 500kr/person skulle jag inte planera för. Det finns så mycket man kan göra som inte kostar så mycket!

Strunta i förnedrings-aktiviteter också, det är så extremt ute...

• Fotavtryck
    Miss Cee skrev 2010-02-01 22:10:31 följande:
    Enklaste sättet att reda ut vem som ska tillfrågas är att fråga brudens man! Han kan ge dig ett exat svar på vilka som är bjudna på bröllopet, vilket relation de har till bruden osv. Om bruden har några speciella önskemål så har hon säkert förmedlat dem till sin blivande.På en möhippa deltar traditionellt brudens vänner/ de kvinnor i brudens ålder som ska vara med på bröllopet. Det bästa är att ta med så många som möjligt av de kvinnor i brudens ålder som är bjudna till bröllopet, även om det är tex sambor till brudgummens kompisar. Brudgummen lär veta om det är någon som bruden inte alls känner som du kan stryka från listan.Tex tjej-kusiner i brudens ålder ska tas med, om de är bjudna på bröllopet. Syskon i vuxen ålder bör man ta med. Brorsans tjej bör du också ta med.Man bör tänka sig för och försöka hålla kostnaderna nere så att ingen känner sig tvingad att säga nej till möhippan. För människor med en god fast lön så är 1000kr säkert ok, men för många är det en stor bit av månadsinkomsten. Mer än 500kr/person skulle jag inte planera för. Det finns så mycket man kan göra som inte kostar så mycket!Strunta i förnedrings-aktiviteter också, det är så extremt ute...
    ja det där med kostnaden är en stor fråga. Jag vill inte ha en möhippa som omfattar ett billigt resturangbesök o en dansrunda. Då kan jag lika gärna vara utan.
    Jag vill att det ska vara hela dagen o gärna övernattning osv. O aktiviteter som ALLA kan göra.

Så därför har vi lagt undan en peng i budgeten för svensexa o möhipa. Just för att alla kan vara med. ALLA!
  • Miss Cee
    Fotavtryck skrev 2010-02-01 22:29:43 följande:
    ja det där med kostnaden är en stor fråga. Jag vill inte ha en möhippa som omfattar ett billigt resturangbesök o en dansrunda. Då kan jag lika gärna vara utan. Jag vill att det ska vara hela dagen o gärna övernattning osv. O aktiviteter som ALLA kan göra. Så därför har vi lagt undan en peng i budgeten för svensexa o möhipa. Just för att alla kan vara med. ALLA!
    Ett exempel kan ju vara att hyra en stuga någonstans där alla kan övernatta. Någon i möhippegänget kanske tom har en sommarstuga, eller kan låna en, och då behöver övernattning inte kosta ett dugg.
    Man kan laga en lyxig middag hemma istället för restaurang, alla kan hjälpa till. En sorts knytis som kan bli jättemysig.
    Då har man kommit undan billigt både på mat och övernattning, och kan lägga någr a hundra på aktiviteter samt komplettera med aktiviteter man ordnar själv i stugan.

Ett bra tips är ju annars att ta tillvara på de kontakter och kunskaper som finns i gänget. På min möhippa fick jag spela in en cd. Eftersom syrran är kompis med ägaren till studion så kunde de troligen få ett bra pris och behövde inte ruinera sig på den aktiviteten.
  • Fruochmamma
    Miss Cee skrev 2010-02-01 22:10:31 följande:
    Enklaste sättet att reda ut vem som ska tillfrågas är att fråga brudens man! Han kan ge dig ett exat svar på vilka som är bjudna på bröllopet, vilket relation de har till bruden osv. Om bruden har några speciella önskemål så har hon säkert förmedlat dem till sin blivande.På en möhippa deltar traditionellt brudens vänner/ de kvinnor i brudens ålder som ska vara med på bröllopet. Det bästa är att ta med så många som möjligt av de kvinnor i brudens ålder som är bjudna till bröllopet, även om det är tex sambor till brudgummens kompisar. Brudgummen lär veta om det är någon som bruden inte alls känner som du kan stryka från listan.Tex tjej-kusiner i brudens ålder ska tas med, om de är bjudna på bröllopet. Syskon i vuxen ålder bör man ta med. Brorsans tjej bör du också ta med.Man bör tänka sig för och försöka hålla kostnaderna nere så att ingen känner sig tvingad att säga nej till möhippan. För människor med en god fast lön så är 1000kr säkert ok, men för många är det en stor bit av månadsinkomsten. Mer än 500kr/person skulle jag inte planera för. Det finns så mycket man kan göra som inte kostar så mycket!Strunta i förnedrings-aktiviteter också, det är så extremt ute...
    Bra skrivet - håller med. Min syster var tärna då jag skulle gifta mig så det var enkelt att "framföra" önskemål och hon visste ju vad som var bu eller bä. Håller verkligen med om att man bört hålla nere kostnaderna för allas skull. Man kan göra riktigt roliga & personliga saker som känns specilla men ändå inte är vardagliga.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vilka ska vara med på möhippan?