• Emser

Frågor till er som äter enligt LCHF!

Jag har läst massor på nätet och även böcker om LCHF kost, och jag tycker faktiskt att det verkar vettigt. Det är uppenbarligen många som mår så mycket bättre när de äter sådan kost.

Jag behöver dock få lite svar på några frågor jag har;

Är det OK att använda krossade/passerade tomater i matlagningen?
    Och hur är det med sås, ex. bearnaise. Är de färdiga kalla såserna OK?
    Och till sist, är kaffe OK? Bör jag ha mjölk eller grädde i det i så fall?

Jag hittar info om kött och grönsaker och fett som är OK. Men ingenting om färdiga produkter.
    Vore tacksam om någon vänlig själ kan svara!

• Svar på tråden Frågor till er som äter enligt LCHF!
  • Boomie

Hej

Krossade tomater är ok att använda. Tänk dock på att de innehåller nästan 5 g kh per 100 gram så ta inte för mycket.

Färdig kall beasås och t ex funkar kanon. Hur det är med andra såser vet jag inte. Men läs på burkarna och kolla mängden kh.

Kaffe är pclså helt ok. Drick hellre med grädde än mjölk eftersom fettinnehållet är höger och det är färre kh. Eller testa att ha i cocosfett, det vet jag att många använder.

Lycka till!

• Emser
    Boomie skrev 2010-02-01 17:33:33 följande:
    Hej Krossade tomater är ok att använda. Tänk dock på att de innehåller nästan 5 g kh per 100 gram så ta inte för mycket. Färdig kall beasås och t ex funkar kanon. Hur det är med andra såser vet jag inte. Men läs på burkarna och kolla mängden kh. Kaffe är pclså helt ok. Drick hellre med grädde än mjölk eftersom fettinnehållet är höger och det är färre kh. Eller testa att ha i cocosfett, det vet jag att många använder. Lycka till!
    OK. Vad bra! Ska man kolla på förpackningarna och utgå från att max 5g kh på 100g är OK? Allt under 5g på 100g är tillåtet. Har jag fattat rätt då?

Jaha, OK. Då blir det grädde i kaffet framöver. Lite svårt att ställa om sig till alla feta produkter när man använt "mini" version av allt tidigare. Jag hoppas att detta ska funka. Mätt blir man ju och mår bra!
  • Boomie

Jepp, mat med max 5 g kh per 100 g är ok. Men sedan får man ju täna på vad produkten väger och hur mycket man använder. Det är ju lite skillnad i mängd på 100 g sallad och 100 g gurka :)  Här är en bra sida där mycket livsmedel finns med: www.raknakalorier.se/

Jepp, jag är både mätt, har fått en lugn mage, ett bra blodsocker (är diabetiker) och har gått ner några kilon  :)

• Emser
    Boomie skrev 2010-02-01 18:21:59 följande:
    Jepp, mat med max 5 g kh per 100 g är ok. Men sedan får man ju täna på vad produkten väger och hur mycket man använder. Det är ju lite skillnad i mängd på 100 g sallad och 100 g gurka :)  Här är en bra sida där mycket livsmedel finns med: www.raknakalorier.se/ Jepp, jag är både mätt, har fått en lugn mage, ett bra blodsocker (är diabetiker) och har gått ner några kilon  :)
    Vilken himla bra sida! Tack för det tipset!

Ja, jag tror verkligen på det här. Det är logiskt!
    Kul att det funkar!
Svar på tråden Frågor till er som äter enligt LCHF!