• Anonym

Blir det konstigt om jag inte gör det?

Min vän har bett mig vara brudtärna på sitt bröllop. Jag lider av social fobi så det är ett väldigt tufft uppdrag för mig att stå framför alla människorna. Men jag har tackat ja för att hon verkligen ville det. Men jag har också sagt att jag inte kommer att hålla något tal, för där går min gräns av vad jag kommer att klara av. Detta har hon vetat om sedan tidigare och därför inte sagt något om det, även om hon har antytt att hon vill att jag ska göra det. Mycket för att resten av hennes familj pressat henne till att fråga mig fastän hon vet att jag inte vill.

Jag tycker det känns väldigt olustigt, kommer folk att titta konstigt på mig om jag inte håller tal som brudtärna? Brudgummen kommer att hålla tal. Jag vill bara dra mig ur detta helt men det kan jag inte heller göra ju. Jag vill inte hålla talet, men vill heller inte att folk ska se mig som nonchalant och ouppfostrad, eller fråga mig rakt ut om varför jag inte gör det. Min sociala fobi är något jag skäms över, och kommer inte känna mig bekväm med om någon ställer mig mot väggen.

Hade ni reagerat om ni var gäster på ett bröllop där brudtärnan inte höll något tal?

• Svar på tråden Blir det konstigt om jag inte gör det?
  • nano

Skriv ett tal och ge til brudparet när du inte står i centrum. Tex mellan middagen och fikat eller nåt då folk sitter och pratar. Då kan de svara "knepiga" släktingar sen med att di visst gav dem ett jättefint tal som bara var till för dem. Jag gifte mig i höstas och i ärlighetens namn hade jag hellre fått alla talen så för jag mins nästan ingenting av de talen som fanns.

Sen tror jag inte att någon kommer påpeka att du inte håller tal, íngen "normal" männsika skulle fråga det under bröllopet iaf. Möjligen efteråt men jag tror inte ens det. Håller du inget tal så gör du inte det, mer än så är det ju inte. Och jag hade verkligen inte reagerat på att brudtärnan inte höll något tal. Många har ju flera brudtärnor och ofta släktingar eller syskon som kanske är för unga för att hålla det, visst inte ens att de "borde" göra det.

• Anonym
    nano skrev 2010-02-01 17:42:44 följande:
    Skriv ett tal och ge til brudparet när du inte står i centrum. Tex mellan middagen och fikat eller nåt då folk sitter och pratar. Då kan de svara "knepiga" släktingar sen med att di visst gav dem ett jättefint tal som bara var till för dem. Jag gifte mig i höstas och i ärlighetens namn hade jag hellre fått alla talen så för jag mins nästan ingenting av de talen som fanns. Sen tror jag inte att någon kommer påpeka att du inte håller tal, íngen "normal" männsika skulle fråga det under bröllopet iaf. Möjligen efteråt men jag tror inte ens det. Håller du inget tal så gör du inte det, mer än så är det ju inte. Och jag hade verkligen inte reagerat på att brudtärnan inte höll något tal. Många har ju flera brudtärnor och ofta släktingar eller syskon som kanske är för unga för att hålla det, visst inte ens att de "borde" göra det.
    Tack för ditt svar. Det var en bra ide. Du menar att de bara får det som ett fint brev som bara är till för de två, inget som läses upp för övriga gäster? Det hade jag ju kunnat göra isåfall.

Jag är enda tärnan också, annars hade jag inte sett det som ett problem för då hade kanske den andra tärnan gjort det. Men nu blir det som att min vän blir utan tal om inte någon annan väljer att ha det. Jag funderade på om jag skulle be en av hennes andra vänner att göra det, men det känns lite fräckt att göra det, speciellt då jag inte känner hennes andra vänner.
  • solida

Jag var brudtärna på ett bröllop men höll inget tal. Jag gjorde det klart från början. Jag ordnade möhippan, fixade fotoalbum och assisterade såklart hela bröllopsdagen. jag tror inte det var nån som tyckte det var konstigt att jag inte höll tal. Jag hade känt bruden i några år (typ tre) men brudgummen kände jag inte alls, vi hade bara pratat i telefon i samband med möhippan. Så det kändes lite skumt att hålla ett tal.

• Anonym
    solida skrev 2010-02-01 17:52:13 följande:
    Jag var brudtärna på ett bröllop men höll inget tal. Jag gjorde det klart från början. Jag ordnade möhippan, fixade fotoalbum och assisterade såklart hela bröllopsdagen. jag tror inte det var nån som tyckte det var konstigt att jag inte höll tal. Jag hade känt bruden i några år (typ tre) men brudgummen kände jag inte alls, vi hade bara pratat i telefon i samband med möhippan. Så det kändes lite skumt att hålla ett tal.
    Va skönt att det verkade gå bra. Jag känner inte heller brudgummen speciellt bra. Jag är glad att min vän är så förstående, även om jag tycker hon förtjänar ett tal som alla andra. Men iden med brevet ska jag nog köra på.
  • nano

Ett fint personligt brev som bara de läser vore underbart att få. Hade själv ingen brudtärna (och mannen ingen marskalk(stavning?)) men hade blivit rörd till tårar av något sånt

Svar på tråden Blir det konstigt om jag inte gör det?