Blir det konstigt om jag inte gör det?
Min vän har bett mig vara brudtärna på sitt bröllop. Jag lider av social fobi så det är ett väldigt tufft uppdrag för mig att stå framför alla människorna. Men jag har tackat ja för att hon verkligen ville det. Men jag har också sagt att jag inte kommer att hålla något tal, för där går min gräns av vad jag kommer att klara av. Detta har hon vetat om sedan tidigare och därför inte sagt något om det, även om hon har antytt att hon vill att jag ska göra det. Mycket för att resten av hennes familj pressat henne till att fråga mig fastän hon vet att jag inte vill.
Jag tycker det känns väldigt olustigt, kommer folk att titta konstigt på mig om jag inte håller tal som brudtärna? Brudgummen kommer att hålla tal. Jag vill bara dra mig ur detta helt men det kan jag inte heller göra ju. Jag vill inte hålla talet, men vill heller inte att folk ska se mig som nonchalant och ouppfostrad, eller fråga mig rakt ut om varför jag inte gör det. Min sociala fobi är något jag skäms över, och kommer inte känna mig bekväm med om någon ställer mig mot väggen.
Hade ni reagerat om ni var gäster på ett bröllop där brudtärnan inte höll något tal?