• Gustie

GI-frukost under rivstarten?

Jag vet att det finns en massa GI-trådar, men jag vill ändå be er svara lite enkelt här

Jag och min man bestämde oss idag för att lära oss hur GI funkar och köra igång med det på lördag.

Men hur gör man med frukostar när man inte får äta bröd.
    Jag vet ju att man kan göra omeletter och liknande, men jag brukar ju inte äta frukost hemma utan ta med till jobb och äta där. Men jag känner ju inte för att ställa mig på jobb och laga omelett.

Finns det något man enkelt kan ta med till jobb och äta på plats?

Och man kan väl inte äta ostbricka, för man får väl inte äta kexen? Annat tips på något att mumsa på en lördagkväll om man nu inte får äta godis

Tar gärna emot så många tips jag kan få!

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Svar på tråden GI-frukost under rivstarten?
  • Teskedsmamman

Nötter, grönsaksstavar och dipp är höjdare på lördagen Efter ett tag ser man mer fram emot grönsakerna än godiset då det inte är gott längre

Denna veckan käkar jag 1 avokado, 2 kokta ägg, 1 tomat, ½ röd paprika till frukost.

2 stekta ägg, tomat/champinjonfräs, ½ paket bacon kan man snabbt och enkelt steka hmma på kvällen och micra på jobbet.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • bomullshuve

Jag har kört GI det senaste året och gick ner 10 kg. Fruostarna är viktiga, och ska vara rätt rejäla eller vad man ska säga.. det tog ett tag för mig att vänja mig vid.

Min räddning har varit kokta ägg. Har kokat ett gäng och sedan haft i kylskåpet. Perfekt att ha med i handväskan som mellanmål också, och till frukost om man inte orkar stå å hålla på då,... och man vänjer sig vid smaken av ägg utan salt eller kaviar (kaviar innehåller mycket socker). Nu kan jag bli sugen på ägg.

En annan av mina favoriter till frukost var 1 dl turkisk yoghurt mixat med 1 dl hallon och toppat med några (5-6) valnötter.

• Gustie

Tack för svaren.
    Det är mycket att lära sig, men det ska bli spännande att testa.¨

Grönsaksstavar med dipp är ju supergott.

Jag förmodar att man inte ska ta lightvarienten av Creme Fraiche när man gör dippen?

bomullshuve:
    Räckte det som en frukost för dig, turkisk youhurt med hallon. För det låter som ett gott alternativ, men mättar det länge?

• bomullshuve
    Gustie skrev 2010-02-01 20:13:03 följande:
    Tack för svaren. Det är mycket att lära sig, men det ska bli spännande att testa.¨ Grönsaksstavar med dipp är ju supergott. Jag förmodar att man inte ska ta lightvarienten av Creme Fraiche när man gör dippen? bomullshuve: Räckte det som en frukost för dig, turkisk youhurt med hallon. För det låter som ett gott alternativ, men mättar det länge?

Nja, du får nog komplettera med ett par kokta ägg.

Tänk på bara att hålla nere med mejeriprodukter i rivstraten. Tror man rekommenderar max 1 dl om dagen, så tar du den till frukost har du sedan förbrukat dagens dos...
  • Gustie
    bomullshuve skrev 2010-02-01 20:20:48 följande:
     Nja, du får nog komplettera med ett par kokta ägg. Tänk på bara att hålla nere med mejeriprodukter i rivstraten. Tror man rekommenderar max 1 dl om dagen, så tar du den till frukost har du sedan förbrukat dagens dos...
    Aha, visste inte det med mejeriprodukter...då är det kanske bättre att vänta med det tills efter rivstarten.

Vad händer om man missar något, t ex äter för mycket just mejeriprodukter nån dag, förstör man allt då eller är det bara att ta nya tag igen? Har ju förstått att det är en process i kroppen som påbörjas.
  • bomullshuve
    Gustie skrev 2010-02-01 20:35:14 följande:
    Aha, visste inte det med mejeriprodukter...då är det kanske bättre att vänta med det tills efter rivstarten. Vad händer om man missar något, t ex äter för mycket just mejeriprodukter nån dag, förstör man allt då eller är det bara att ta nya tag igen? Har ju förstått att det är en process i kroppen som påbörjas.
    Åh vad svåra frågor du ställer. Jag måste rekommendera dig att gå med i viktkoll.se. Där finns massor med bra tips, forum, artiklar, GIskola och framförallt funktionen "Håll Koll" där man kan fylla i vad man äter och på så vis lära sig mer om hur man kan äta. För mig har det varit en suverän hjälp!

I alla fall, till din fråga... du kan ju förstöra lite, men det är inte värre än att man tar nya tag!

Jag vet att det är mycket att sätta sig in i, och det tar ett tag innan man kommer in i tänket men sen flyter det på.
    Det enklaste är egentligen att tänka minska på socker. Socker är kolhydrater egentligen... typ. Var med andra ord även restrektiv med frukt under rivstarten...
  • Gustie

Tack Bomullshuve

Ja, jag får väl sätta mig in i det lite mer, jag kollar upp sidan du tipsar om..
    Det får ta lite tid att lära sig, sen tror jag det blir jättebra!

• Teskedsmamman

Jag har gått med i giviktkoll.se där har man man menyer och allting som man behöver!

Glöm inte att dricka vatten, 2 l kan göra skillnad på 1 kg i veckan eller 4.... (iaf i början)

Maken började i måndags och har tappar ca 6 kg redan...

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Juno

frukosttips:

*tvåkokta hackade ägg blandat med majonäs och hackad skinka

*en burk keso med nötter och bär, ett kokt ägg

*delikatesstallrik med skinka, kalkon, salami och brieost,grönskaer och avokado

*trukisk yoghurt med nötter o bär, en burk makrill

• Gustie
    Teskedsmamman skrev 2010-02-01 23:14:11 följande:
    Jag har gått med i giviktkoll.se där har man man menyer och allting som man behöver!Glöm inte att dricka vatten, 2 l kan göra skillnad på 1 kg i veckan eller 4.... (iaf i början)Maken började i måndags och har tappar ca 6 kg redan...
    Funkar giviktkoll på samma sätt som Viktklubben på Aftonbladet, dvs att man fyller i vad man äter och så, eller är det bara menyer man får?
    Heja maken!
    Juno skrev 2010-02-02 08:36:16 följande:
    frukosttips:*tvåkokta hackade ägg blandat med majonäs och hackad skinka*en burk keso med nötter och bär, ett kokt ägg*delikatesstallrik med skinka, kalkon, salami och brieost,grönskaer och avokado*trukisk yoghurt med nötter o bär, en burk makrill
    Tack för tipsen, kanon.
    Men blir man mätt på detta och kan hålla sig till lunch, eller ska man äta mellanmål också?
Svar på tråden GI-frukost under rivstarten?