• zitza

Vilka är det som får komma på arbetsintervju?

Hej!

Jag förstår inte, har skickat iväg flera stycken cv/perosnligtbrev till olika arbeten men får alltid svar att de har gått vidare med en annan sökande. Och jag är mycket medveten om att de jobben jag skickar mitt cv till det gör 300 andra också.

Så nu undrar jag vilka är det som får komma på intervju? De kan väl knappast läsa igenom alla 300 och sen välja? Vad måste man egentligen göra för att få sitt cv / personliga brev läst? Är så less på detta..

• Svar på tråden Vilka är det som får komma på arbetsintervju?
  • Boom

Ha med något som sticker ut, ett kort eller lite svag färg på pappret, eller kuvertet så det sticker ut i högen.
    Håller med dig om att det är inte lätt att komma till interjuver, jag har alltid fått jobb genom kontakter (en på skriven cv).
    Jag sparar din tråd så jag får lite tips ifall det någon gång blir dags att skriva

Lycka till.

• Micke54

Skicka in det i god tid är alltid en fördel. Förklara snabbt varför du skulle göra just det jobbet bra och vad du kan tillföra.
    Det personliga hur många ggr om dagen du går ut med hunden eller vad ni gör på helgen kan du berätta på fikarasten om du får jobbet.
    Dom gånger jag sökt jobb tar jag upp det jag är bra på och lite lätt vad jag gjort tidigare. I CV:t skriver jag arbetsbeskrivningar på tidigare arbeten.
    Referenser lämnar jag endast om dom frågar efter det då jag vill ge de personerna en heads up innan.

Funkar bra för mig sökte ett jobb på skoj strax efter jul (jag pluggar) och skall på intervju imorgon.

• Kornblume

Följande behövs:

- Ett CV som är profilerat för just det stället. Lyft fram det som är relevant för positionen.
    - Ett brev som verkar kompetent och berättar att du är den rätta för jobbet pa bara fem meningar, typ. Ingen orkar läsa romaner. Det var länge mitt fel, breven var typ en sida langa. När jag sedan filade ner det till korta koncisa meningar haglade inbjudningarna in.

Lycka till! vad söker du?

• Menhir

Om det är 300 sökande så gäller det att ha tur också - få företag läser 300 ansökningar.

Satsa mer på att beskriva varför du är rätt man för jobbet och mindre på det privata. Visst är det bra att veta LITE om familjeförhållanden o intressen men ibland skriver folk vad deras hundar heter eller skriver mer om semesterresan än om tidigare jobb. Då undrar jag om det är en person som gillar att jobba...

Personliga brevet vill jag ha kort, absolut inte mer än en luftig A4, hellre en halv. Tala om tidigare erfarenhet, kurser, vidareutbidlningar etc.

En del har skrivit att de vill forska och i mitt fall försvinner de snabbt då, jag hade ett litet företag och kunde inte finansiera någons forskning, inte heller var jag intresserad av att anställa någon som snart skulle iväg till annat.

• zitza

Hej tack för tipsen!

Jag testar att ändra mitt personliga brev hela tiden men det är svårt! Jag försöker sticka ut en gång var jag självsäker o det jag skickade iväg nu var jag lite komisk det självsäkra fick jag inget jobb på hehe.

• Kornblume

Man far absolut inte verka kaxig bara! Även om man verkar kompetent och självständig...

Lycka till som sagt!

• Waldo

Många av de ansökningar man får in passar helt enkelt inte för jobbet.
    Tyvärr funkar det så idag att man som arbetslös MÅSTE söka allt för att inte bli av med a-kassan
    Det gör jobbet ganska övermäktigt ibland

Jag vill ha
    -Ett bra CV. Enkelt, lättöverskådligt, formellt
    -Ett KORT personligt brev. som beskriver varför man passar för jobbet
    -Bifoga gärna kort på ditt CV, bara för att man ska få ett ansikte på den som söker. Det hjälper jättemycket och har absolut inget med utseendet att göra

Jag vill inte ha
    -Rosa brev, eller brevpapper med nallar och absolut inte parfymerade
    -Skicka inte in sista dagen
    -Använd gärna rättstavningsprogram, jag vill kunna läsa ansökningen
    -Inga roliga historier eller skämt i CV eller personligt brev, det sticker ut på fel sätt

• Waldo

Bifoga kort på dig själv i ditt CV, ska det naturligtvis vara!

• korfu08

Jag har fått komma på intervjuer nästan på alla mina jobb jag sökt och jag har ett kort brev, där jag beskriver varför jag är rätt person för tjänsten och i kort het vad jag gjort tidigare, en sak som sticker ut i mitt personliga brev är att jag sjunger i kör, har mycket arbetslivserfarenhet, jobbat med många olika saker inom ekonomi och brukar också tala om vilka ekonomiprogram jag kan.

Min familjesituation förklarar jag bara med att jag är gift, har barn, det behöver inte vara mer. Sen om man söker jobb, ta inte bara och sök via platsbanken, utan dammsug bemanningsföretagens hemsida, för deras rekryteringar eller uthyrningar läggs inte alltid ut på nätet, utan de uppskattar att man kontaktar dem, jag började min ekonomibana utan erfarenhet som konsult och nu står jag där jag är idag.

Lycka till

Svar på tråden Vilka är det som får komma på arbetsintervju?