• zuzz

Karens vid uppsägning och föräldrapenning?

Hej, Ska snart börja jobba igen, varit förädraledg, men min arbetsplats är noll flexibla och ignorerar totalt min önskan om att inte jobba kvällsskift längre. Jag började på natten (sökte natt-tjänst frö det passar mig) men de flyttade runt på skiften förra året och jag var en av dem som tvingades byta skift. Då brydde jag mig inte, var gravid, men har nu flera ggr pratat med dem och vill byta arbetstider då jag vill vara med son och sambo på kvällarna. Nåväl, de är inte tillmötesgående och jag vill gärna sluta innan februari 06 då sonen ska börja på dagis..men hur fungerar det med karensen till A-kassan om man säger upp sig under föräldraledigheten? Är det så illa att man räknar karensen från då FP slutar i februari? Eller fr o m dagen jag säger upp mig? Någon som vet?

• Svar på tråden Karens vid uppsägning och föräldrapenning?
  • firhilwen

Tyvärr har jag inte en susning om hur det räknas men du kan ju ringa och kolla med ditt fack. Eller om du är med bara i A-kassan så får du ringa handläggaren där. De är mest kvalificerade att svara på din fråga...

• mamma Linder

karensen räknas från den dagen du börjar stämpla.
    jag tycker inte du ska säga upp dej, ring facket och tala om dina problem, vet inte om man kan kräva att bli omplacerad om inte arbetstiderna passar längre. men som sagt ring facket innan du säger upp dej.

• listo

Som grundregel är det så att karensen räknas från den dag din anställning upphör och du blir arbetslös.
    Men föräldreledighet och sjukpenning (bl.a.) är saker som gör att karensen skjuts upp... så att den i princip börjar gälla den dag du slutar vara ledig och anmäler dig på AF.

Fast då finns det ett piffigt krux med det hela. Karensen kan bara skjutas upp i max 112 kalenderdagar, sedan förfaller den.
    Om din anställning t.ex. upphör den 1 november, och du kommer att vara föräldraledig i 112 dagar efter det, så innebär det att du kan anmäla dig hos AF och till a-kassan på din första arbetslösa dag och få ersättning från den dagen (minus de 5 dagars karens som man alltid får när man påbörjar en ny ersättningsperiod).

Ropa på "Alers" så får du mer och utförligare svar, men jag har gjort precis detta, så jag vet att det funkar. Jag är bara inte så bra på att förklara det

• zuzz

Så du menar att man kan börja räkna karensen på föräldraledigheten?? Det vore ju toppen. Annars blir man ju totalt bankrutt.
    Att jobba fem kvällar i veckan skulle verkligen vara deprimerande..att inte få vara med familjen på kvällen, samt lägga bebisen. Finns inga företag i världen som kan få mig att ställa upp på det. Jag VÄDJADE verkligen till min arbetsgivare om att få byta skift, men fick bara rådet att säga upp mig om det inte passade. Så är det med multinationella företag..de vet att om jag går står det tusen andra som vill ha mitt jobb.

• Snubbelfot

Det är som listo säger, se bara till att uppsägningsdatumet ligger minst 112 dagar innan du tänker börja stämpla, annars blir det bara karens fram tills det gått 112 dagar... Hoppas jag inte strulade till det nu.

• Jennie Brunflo

Detta låter ju mycket intressant....har jag alltså en möjlighet att slippa karensen?

• Leli

Det där låter ju jättebra om det är så. Jag har aldrig hört det, men ingen blir gladare än jag om det stämmer.

• listo

Jag kan ju ta mig själv som exempel för att kanske klargöra hur de räknar...

Jag sa upp mig, och min anställning upphörde den 1 januari 2005, då var jag
    fortfarande föräldraledig.
    Jag anmälde mig inte på Arbetsförmedlingen, eftersom jag var föräldraledig på
    heltid så stod jag ju inte till arbetsmarknadens förfogande.
    Den 1 augusti, när min föräldraledighet tog slut, så anmälde jag mig på AF och
    skickade alla papper till a-kassan. Arbetsgivarintyg, intyg på utbetald ersättning
    från Försäkringskassan o.s.v.

I beslutet som jag sedan fick från a-kassan stod typ följande (inte ordagrant
    citerat, men taget ur minnet):
    Du är berättigad ersättning från 2005-08-01 (d.v.s. första arbetslösa dag). Eftersom
    mer än 112 kalenderdagar har förflutit sedan anställningen upphörde på egen begäran,
    så finner kassan ingen anledning att avstänga dig från ersättning.

• Alers

jag vill bara bekräfta, eftersom jag är omnämnd ovan, att det listo skriver är riktigt, förutom att det rent tekniskt inte rör sig om någon karens, utan om avstängning.

• listo

Tack Alers, bra att du kan hålla ordning på alla begrepp!

• Alers

listo, det är inte jätteviktigt, resultatet i det här fallet är ju detsamma - ersättning utgår inte under varken en avstängningsperiod eller en karensperiod. men om en sökande begär att ett beslut ska omprövas av a-kassan, och man i sin begäran hänvisar till att man anser karensen vara oskälig, begär man egentligen omprövning av fel beslut.

hoppas jag inte krånglade till allt. jag gillade din mer pedagogiska förklaring egentligen!

• listo

Hihi.... jag tror du är arbetsskadad, men det är en bra egenskap!

Svar på tråden Karens vid uppsägning och föräldrapenning?