• FinastE2010

Kan jag använda zinksalva?

Har köpt en zinksalva som är för bebisar som ska vara mot röd stjärt o irriterad hud. Har läst att zinksalva kan hjälpa magen att dra ihop bristningar eller bleka, hur mkt sanning det ligger i dt vet jag ju inte men irriterad är huden helt klart och kliar som bara fan med små små prickar som kommer för att sedan försvinna o sen komma tillbaka igen.

Kan jag använda zinksalva ill min mage, är det ofarligt?

• Svar på tråden Kan jag använda zinksalva?
  • DaVinci

Varför ska du inte kunna använda zinksalva? Herregud det är ju som om du skulle smörja in dig med en vanlig kräm på kroppen.

• FinastE2010

Vet inte, tänkte just eftersom det heter zinksalva så är det väl ingen "vanlig" kräm..

• Emmeliina

Zinksalva e min favorit salva :) det borde inte vara några problem det trænger ju inte igenom organ o sånt ju. Hur mycket det drar ihop bristningar vet jag inte men det e bara o prova tror jag :)

• AnnelieTyresö

Hehe, nu vet jag inte om just Zinksalva, men självklart går salva genom organ, det går ju in i huden :)
    Det är ju p-plåster, nikotikplåster funkar.
    Finns gel med smärtsänkande egenskaper, som man kan smörja direkt på stället, tex Zon.

• Emmeliina

ja fast zon e dær ju lækemedel i, det e dær ju inte på zinksalva på samma sætt. eller? ah kan ha helt fel :P

• La Lola

Zinksalva används ju för att smörja in bebisar med som blivit röda i underlivet.
    Tror knappast det skulle vara skadligt för en gravid att smörja då.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • FinastE2010

Vad bra då ska jag smörja! :) Om inte annat kanske det hjälper då huden är småprickig överallt på magen och kliar som satan? Eftersom det är för irriterad hud.. Att jag lycktas hålla mig från att klia är ett under, men gud vad jag lider! Kan inte gå ut genom dörren för så fort jag har tyg över magen hållr jag på att bli fullkomligt galen, går inte att tänka på annat..

De där prickarna och klådan har kommit och gått hela tiden i flera veckor nu.. 

• AnnelieTyresö

Har du kollat dina levervärden?

• FinastE2010
    AnnelieTyresö skrev 2010-02-02 19:26:00 följande:
    Har du kollat dina levervärden?
    Japp, 2 ggr dessutom! Perfekta levervärden så jag har "bara" gravklåda enligt läkarna och kliar inte någonstans förutom just magen. Hoppas på att zinksalva kanske hjälper lite, zink är ju läkande så tänkte en sån kräm kanske kan ha effekt.
  • AnnelieTyresö

Amen va skönt, så det inte är nåt värre, även om kli är bland det värsta :S

• FinastE2010

Jo tur det iaf, men klådan gör mig galen! kan inte gå utanför dörren som sagt, blir galen av att ha tyg som stramar om magen som gör att det kliar ännu mer. Jag går dessutom då o tar o "borstar" med händerna på magen utan att klia, så folk måste ju tro jag har någon slags störning med ofrivilliga ryckningar. :P

undrar just om zinksalva kan hjälpa när zinkkosttillskott verkar läkande.. Men det kanske inte blir alls samma sak.

• AnnelieTyresö

Ja det borde ju inte skada iaf :)

• FinastE2010

Måste bara säga att nu har jag använt zinksalva 2 dagar på de pytesmå röda utslagen på magen som kliar och det har faktiskt blivit bättre! Är inte helt bra men har inte lka mkt utsslag längre och kliar inte över hela magen iaf.. Ska fortsätta o se om det kan försvinna helt.. Så ett tips till er med utslag som kliar!

Svar på tråden Kan jag använda zinksalva?