• Uppsala86

Jag har kastat bort 5 år av mitt liv på juridik!! Så deprimerad!!

Har kastat bort nästan 5 år av mitt liv, så deprimerad!!!

Hej alla därute!

Jag är en 24-årig tjej som är så otroligt deprimerad just nu. Jag läser åttonde terminen på juristprogrammet och har min vanliga terminskris gällande juridiken, fyfaaaan vad tråkigt det är känner jag alltid!! Och idag insåg jag på allvar, att herregud, vad håller jag på med? Jag har ju hatat detta enda från början, det har ju aldrig varit roligt? Hur kan jag kastat bort 4 år av mitt liv på något jag hatat och lidit av?

Jag har tagit ett par studieuppehåll och rest och jobbat och gjort annat roligt, för att komma tillbaka och orka några terminer till, sen samma sak igen. Samt festat och gjort annat kul och försökt tänka bort alla "jag-hatar-juridik-tankar" och tänkt att det blir bättre. Men det har ju inte blivit det!!! VARFÖR har jag inte hoppat av tidigare?!

Nu är det ju bara ett år kvar så det vore idiotiskt att inte göra klart det, jag får bita i det sura äpplet, för jag kan ju inte direkt hoppa på en ny utbildning nu?!! Vad skulle jag läsa i sådana fall?

Egentligen ville jag nog bli journalist eller psykolog...ev gå på Handels, jag har drivit ett eget lite företag förut och tyckte det var jättekul. Men det lät förnuftigast att läsa juridik och få en bred och bra utbildning. Journalist var för osäkert yrke tänkte jag och låg på gränsen till betygen för psykolog och Handels och orkade inte plugga upp betygen. Ha - sen hade jag ju någon illusion om att rädda världen när jag blev jurist, det var ju jäkligt naivt!! Inte kommer jag rädda någon inte. Praktiserade på en domstol en sommar och blev snarare deprimerad av hur verkligheten ser ut...!!

ÅÅÅÅH vad jag hatar mig själv!! Skuldsatt och snart examen i något jag inte ens tror jag gillar. Kanske har jag tyckte att vissa kurser varit LITE kul men är så förvirrad nu så jag vet inte...

Är så ledsen, visst jag är ung men har redan pluggat nästan allt man får pga att jag tagit CSN när jag läst språkkurser utomlands också utöver juridiken:(  Så nu är jag fast för alltid känns det som!!

Usch vad deprimerande...

HATAR MITT LIV... Vad ska jag göra?

/En mycket deppig tjej som kastat sitt liv i sjön
  • Svar på tråden Jag har kastat bort 5 år av mitt liv på juridik!! Så deprimerad!!
  • Anova

Finns det inget inom juridiken som inte är ens lite kul, eller finns det inget ämne som engagerar dig som du kan koppla ihop med juridiken?

• lieva

Usch.Det där är min mardröm.Det är därför jag aldrig börjat plugga på högskolan .
    Hoppas det ordnar sig sen när du väl får jobb.

• Karamellan

Jag känner igen det där. Har pluggat 5 år på en annan utbildning för ett yrke som jag som mest känt "tja... varför inte, i brist på bättre" för, jobbade inom det yrket ett halvår och kände sedan "Neeeej!!!"

Jag vet inte vad man gör åt eländet... Jag har iaf börjat på en annan, kortare utbildning inom ett område som jag känner mig mer taggat för att jobba inom. Tar inte CSN-lån, utan hankar mig fram på min mans lön plus den lön jag får som timanställd inom äldrevården. jag tänker att jag ändå har något positivt med mig från min första utbildning, för det har gett mycket även om inte yrket i sig känns som något för mig. Sedan kan det ju tänkas att jag om några år känner mig lite mer motiverad att prova på det yrket igen, och då har jag ju ändå min examen.

Men äpplet är surt, jag vet {#lang_emotions_frown}

I gotta have more cowbell, baby!
  • sirisdotter

Och jag ångrar att jag inte läste juridik...  Hamnade på fackliga uppdrag och upptäckte att det var roligt att slå arbetsgivaren på fingrarna med lagar och paragrafer...

• Uppsala86

Å jag vet inte, kanske hittar jag något kul att jobba med, vem vet? Tyvärr har jag inte direkt de högsta betygen pga att jag inte direkt gillat mina studier...så det ligger ju mig i fatet iallafall i början av min "karriär".

Jag måste ju försörja mig själv om ett år, har i princip inget CSN kvar och har inte jobbat tillräckligt för att ha någon SGI och har inte rätt till a-kassa... så det är bara att ta vilket jobb jag än får. Känns så deppigt:(

• Pirum

Håll ut! En och en halv termin kvar. Det fixar du! Jag läser min sjunde termin nu och hade en otrolig svacka ett tag men har hittat lusten till juridiken igen.

Åtminstone förut hade medie- och kommunikationsvetenskapen i U-a en ettårig påbyggnadsutbildning i journalistik. Idén är alltså att man tar sin ordinarie examen och sedan bygger på. Det är väl inte så dumt att kunna massa juridik som journalist och kanske kunna beskriva något korrekt?;)

• NadiaMi

Det finns oftast sätt att använda sin utbildning även om man sadlar om.
    Kanske kan du bli en av dedär eldsjälarna som kritiskt granskar lagarna, blir politiskt engagerad och använder journalist-drömmarna till att kanalisera nya lagförslag eller få igång debatter om hur lagsystemet kan förbättras.

Eller någon annan intressant kombination som kan uppenbara sig framöver.
    Men bortkastat tror jag iallafall inte att det är, även om det kan kännas så ibland.

(Har själv en treårig utbildning i grunden och jobbar inom en helt annan branch så jag vet hur det kan bli.)

• Uppsala86

Karamellan
    - vad läste du innan och vad läser du nu? På vilket sätt har du nytta av den gamla utbildningen. Vad skönt att du kan ha den inställningen! Jag är bara så bitter:(

• Uppsala86

Tack för de uppmuntrande orden! Just nu är jag bara så trött på allt och allt känns så mörkt. Har ingen aning om vad jag skulle kunna brinna för:( Att lida nästan 2 terminer till känns hemskt också men vet att jag inte har något val.

Kanske får jag inspiration till något någon gång i framtiden...vem vet..

• satakatse

gör som alla andra, läs till något och få bra jobb i något annat...

Stör det dig att jag har stavat fel? KOM ÖVER DET! Allt jag läser är fan felstavat..
Svar på tråden Jag har kastat bort 5 år av mitt liv på juridik!! Så deprimerad!!