• Amor Vincit Omnia

Vill flytta kattlådan, hur gå till väga??

Hejsan!

Jag skulle vilja flytta på kattlådan ner till källaren, har den nu på bottenplanen..

Har två katter, den ena är utekatt och den andre innekatt, utekatten är inga problem, han går ute för det mesta. Men jag är rädd för att det kan skapa problem för innekatten, hon har haft sin låda sen hon flytta till oss när hon var 12 veckor.. är ni 1,5 år.

Är det någon som har flyttat katt lådan och hur har ni då gått till väga?

Jag har kattlucka i källar dörren så man kan altid gå fram och tillbaka när dom vill...

Anledningen med flytt av lådan är främst att det luktar kattskit i hela huset när vi kommer från jobbet... innekatten skiter i lådan och krafsar aldrig över något.. så det vorde bättre i källaren...

• Svar på tråden Vill flytta kattlådan, hur gå till väga??
  • Toppen9

Flytta lådan och visa henne vart lådan står ett par gånger per dag i början, sen ska hon förhoppningsvis acceptera att den har bytt plats.
    Om inte kanske ni får torka upp efter henne ett par gånger (tryck INTE ner nosen i det) och fortsätta visa henne vart lådan nu står.
    Sen är det bara att hoppas att det fungerar.

• pluvdo

Jag tror katter är ganska duktiga på att lära sig det där. Jag har två småkatter på knappt ett halvår och jag har åkt runt en del med dem sen jag fick hem dem när de var cirka en månad gamla.. (moderlösa).. Inte en enda gång har de gått utanför sin låda, inte ens då när de var helt jättesmå och de fick följa med mig till pojkvännen. De lärde sig direkt var lådan stod. Likaså hemma hos mamma och pappa och i vårt fritidshus i Värmland. Inga problem. Jag tror katter föredrar att gå i lådan, så då går de till den även om den flyttar på sig.

• pluvdo

Förresten blir jag lite rädd när jag läser sådant som: "Om inte kanske ni får torka upp efter henne ett par gånger (tryck INTE ner nosen i det) och fortsätta visa henne vart lådan nu står."

ÄR det alltså folk som gör så mot sina djur? Trycker ner nosen i det? Är de dumma i huvudet?!

• M Hellin

Jag hade katten på bottenvån förut, men då min äldsta katt inte längre kan gå i trappan så flyttade jag upp den, ingen av katterna har gått fel än så länge. Nu var ju katterna med och inspekterade att flytten gick rätt till, så de kanske gjorde det lättare att komma ihåg att den flyttats vad vet jag. Om katten är envis kanske du ska flytta den en meter i taget, du får prova dig fram.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • M Hellin
    M Hellin skrev 2010-02-02 08:25:50 följande:
    Jag hade katten på bottenvån förut,
    Det var kattlådan jag hade på bottenvån såklart
    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • meow

Vi flyttade vår kattlåda ett par veckor sen. Jag tog båda katterna till lådan, så att de fick se den. Inga problem alls, de hittade rätt :)

• Amor Vincit Omnia

Ok, det låter ju lovande. Tänkte prova att ha två lådor ett tag, ställer en där nere och visar henne, sen får vi se, tar väl bort den andre när jag märker att hon förstår...
    Tack för svaren!

• malush

Vi har flyttat lådan 2 gånger (av olika anledningar) och vår lille katt fattade direkt

• casham

det brukar inte vara problem för katterna att få flyttat på lådan , inte i den åldern :) har flyttat med våran katt 3 gånger sen hon har 12 veckor (är 1 år nu)och hon har aldrig gjort inne :)

• vargaa

Om katten ibland är i källaren redan och stryker runt så skulle jag bara flytta lådan utan något krångel. Ev stänga till badrummet också tills jag sett att hon hittat nya kissplatsen. Men mer bök än så behövs inte tror jag. Mina katter har haft låda på olika srtällen och ibland har jag inte haft ngn alls. Då letar de efter en lämplig kissplats eller ber om att få gå ut. Inga problem.

Svar på tråden Vill flytta kattlådan, hur gå till väga??