gravid med adhd
Jag väntar mitt och min sambos andra barn och fick en ny barnmorska eftersom hon vi hade vid första graviditeten har gått i pension. Jag har ADHD fick diagnosen i 20års åldern alltså för 10 år sedan jag medicinerar med ritalina men gör uppehåll när jag är gravid men det påverkar mig inte nämnbart eftersom det är under en begränsad period. Jag arbetar inom vården och har en tjänst som arbetsledare på min arbetsplats och studerar vid sidan av arbetet (på samma villkor som alla andra).
När jag väntade mitt första barn frågade barnmorskan hur jag mådde utan medicin och jag svarade att det gick bra och att jag hade regelbunden kontakt med min läkare. Mer än så pratade vi inte om min ADHD utan om min graviditet och jag såg fram emot att få gå till barnmorskan och hela graviditeten kändes rolig.
När jag nu går till min barnmorska är hon så fokuserad på min ADHD och vilken kontakt jag har med min läkare, vi ska ha ett möte med honom för att diskutera om jag behöver extra stöd efter graviditeten och när jag träffar henne så pratar vi nästan ingenting om hur jag mår som gravid. Hon gör självklart det hon ska men resten av tiden går till att prata om min relation med läkare och att jag har ADHD. Jag känner mig sårad och ifrågasatt som mamma, jag har väldigt god kontakt med min läkare så jag har diskuterat detta med honom och han säger att om han skulle anse att jag behövde stöd så skulle han ta upp det. Det är ju han som är experten på området och han ser ingen andledning att oroa sig över min graviditet eller mitt föräldraskap. Han visste om att vi skulle försöka på ett syskon eftersom jag ville göra uppehåll i medicineringen och önskade oss lycka till och tyckte att det var roligt.
Finns det någon annan som har varit med om liknande problem hos sin barnmorska som kan ge mej råd, där jag bor finns det inte så många valmöjligheter så att byta bm är svårt. Men jag känner inte att jag blir rättvist behandlad och kan inte glädjas på samma sätt som första gången. Jag känner för det mesta att jag längtar tills hela graviditeten är över så jag och min familj får vara ifred och bara njuta av tillökningen.