• Celine1976

Öppen 3 cm !

Hej!

Var på spec.mvc igår och läkaren frågade om jag ville bli undersökt för att se om jag är mogen eller inte. Vad jag blev chockad när hon sa att jag redan var öppen 3 cm! När hände det?! Hinnesvepning gjordes och hon trodde jag skulle komma tillbaka igår kväll.
    Är fortfarande hemma och inga värkar, bara massa lätta sammandragningar.

Någon annan som är/har varit i denna situation?

Vill att det startar nu!!!

BF 10 februari.

• Svar på tråden Öppen 3 cm !
  • Teskedsmamman

Man kan öppna sig 3-4 cm utan att ha haft några större värkar, det är för många en "grundöppning" som sker när tappen mognar och kortas ned...

Så det är ingen spektakulärt tyvärr

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Celine1976
    det är så jobbigt att gå runt och vänta! Ångrar väl dessa ord när värkarna sätter igång
  • Smilla75

Jag var öppen 3 cm från vecka 30 och hade inte märkt av mkt förvärkar. Blev igångsatt i v 30 och då underlättade det förstås men det är inget ovanligt.

• vil70

Jag hade få men hårda förvärkar fr v35, det gjorde att tappen var helt utplånad och jag var öppen 3cm i vecka 36. 3 dagar senare föddes lillskruttan, men det blev akut snitt pga höga hjärtljud (210) hos lillan.
    Jag hade en infektion som påverkade bebis och värkar.

• Siisa

Jag är öppen 4 cm. Är dock i v.42+1. Men haft en månadslatensfas med massa förvärkar, SD, mensvärk och värkar.

• LER 87

jag var också inne på en kontroll när jag väntade dottern, då såg hon att jag var öppen 3 cm. Hon sa då att i morgon har du nog din bebis :) men vi fick vänta en vecka innan hon kom. Väääldigt lång väntan kan jag säga.

• Celine1976

Usch, vill inte vänta en vecka. Nu när man trodde att det var på G så meddelade jag självklart släkt och vänner. Har suttit halva dagen och besvarat samtal och sms! Nej inget ännu!!! Ångrar att jag sa nåt.

• 3 barns mamma84
    Hoppas ts att det sätter igång snart då

Jag var öppen 2½cm i vecka 41 men fick planeradsnitt v 41+2 då han var en stor kille.
    Men jag hade massa värkar o sammandragningar en min pojk kunde inte ta sig ut iaf.
  • True Romance

Jag gick omkring och var öppen 2cm och med utplånad tapp i en vecka...Jag trodde också att det var på G när jag fick veta det och gjorde som du, meddelade hela släkten... trist. Men som sagt, efter en vecka kom skruttan ut!

• Madicken

22 jan var jag öppen 2 cm och hade regelbundna sammandragningar (var 7:e minut). Enligt undersökande läkare skulle bäbisen komma inom någon dag. Här sitter jag med lika stor mage... har också bf 10 feb.
    De två andra har kommit 40+5 resp 6 och jag var inställd på samma för 3:an men när läkaren trodde att den skulle komma redan i januari så känns det som jag har gått på övertid i 2 veckor nu (trots att jag har bf först på onsdag).

• Celine1976

Lillen föddes 7 februari! 2890gram och 48 cm...

• JennyOhlsson
    Celine1976 skrev 2010-02-10 08:52:15 följande:
    stort grattis
  • Madicken
    Celine1976 skrev 2010-02-10 08:52:15 följande:
    Ett stort grattis till killen!
  • Celine1976

Tack tack!

Killen hade bråttom ut. hittade en lapp på köksbordet. Hade skrivit värkarna. 9.44 antecknades första värken. 10.40 åkte vi hemifrån. 10.53 in genom dörren på KS. 10.57 var killen ute. Jag fick av mig jackan och skorna.. Jag önskar ingen denna upplevelse som bara varade i några minuter :) faan vad ont jag hade...

• L33L00
    Celine1976 skrev 2010-02-10 11:36:03 följande:
    Tack tack! Killen hade bråttom ut. hittade en lapp på köksbordet. Hade skrivit värkarna. 9.44 antecknades första värken. 10.40 åkte vi hemifrån. 10.53 in genom dörren på KS. 10.57 var killen ute. Jag fick av mig jackan och skorna.. Jag önskar ingen denna upplevelse som bara varade i några minuter :) faan vad ont jag hade...
    oj vad killen hade bråttom! Skönt att du har honom här nu, men det gick ju verkligen undan! Grattis!
    Världens underbaraste Wilhelm
  • Madicken
    Celine1976 skrev 2010-02-10 11:36:03 följande:
    Tack tack!Killen hade bråttom ut. hittade en lapp på köksbordet. Hade skrivit värkarna. 9.44 antecknades första värken. 10.40 åkte vi hemifrån. 10.53 in genom dörren på KS. 10.57 var killen ute. Jag fick av mig jackan och skorna.. Jag önskar ingen denna upplevelse som bara varade i några minuter :) faan vad ont jag hade...
    Oj, oj, oj.... vilken tur att ni hann in i alla fall.
  • Fie f
    Celine1976 skrev 2010-02-02 08:17:05 följande:
    Hej!

Var på spec.mvc igår och läkaren frågade om jag ville bli undersökt för att se om jag är mogen eller inte. Vad jag blev chockad när hon sa att jag redan var öppen 3 cm! När hände det?! Hinnesvepning gjordes och hon trodde jag skulle komma tillbaka igår kväll.
    Är fortfarande hemma och inga värkar, bara massa lätta sammandragningar.

Någon annan som är/har varit i denna situation?

Vill att det startar nu!!!

BF 10 februari.
    Jag har det samma nu. Öppen 3 cm och en slempropp som e borta utan jag reagerat. Meddelade alla som ville veta. O idag sitter jag på tredje dagen med sammandragningar som varit regelbundna och ber om den sanna smärtan, inget händer. BF 2Januari
  • Randig Panda

Jag var öppen 5 cm (undersöktes pga liten blödning) och på morgonen därefter var hon född.
    Satt hela kvällen och klockade, vad jag inte fröstod var, värkar. Var bara sammandragningar som inte gjorde ont.

Lycka till=)

Fie f skrev 2011-01-05 22:38:38 följande:
    Jag har det samma nu. Öppen 3 cm och en slempropp som e borta utan jag reagerat. Meddelade alla som ville veta. O idag sitter jag på tredje dagen med sammandragningar som varit regelbundna och ber om den sanna smärtan, inget händer. BF 2Januari

• Shirley

Jag gick öppen 3 cm plus slempropp som gått redan i v 25 med de senaste barnen.. slemproppen kan ju ombildas, och att man går några cm öppen länge innan är inte alls ovanligt, speciellt om man fött barn innan. :)

Svar på tråden Öppen 3 cm !