• Tola

Hur ofta "måste" ni klippa er innan topparna klyvs?

jag har en "sitta på fl morgon för att muntra upp mig" och jag kom på nu i morse att senast jag klippte mig var 24 nov och jag har inte en antydan till risigt hår. Utan det är lika fint som när det var nyklippt (dock mycket längre)

24 nov är inte så lång tid tillbaka och jag tror att mitt hår håller 2 månader till, minst iallafall. Vi säger c 4-5 månader utan toppning..
    jag tvättar endast mitt hår med balsam c 1 gång i veckan, ibland två. Torkar håret med en av min sambos tshirtar:) kammar endast håret ngn gång ibland och då med en träborste. Använder inga stylingprodukter eller fönar,plattar...
    Hur länge håller erat hår:) ?
  • Svar på tråden Hur ofta "måste" ni klippa er innan topparna klyvs?
  • Pretty Banana

Åhhh vad avundsjuk jag blir. Mitt hår håller ca 4 veckor. Jag har försökt spara ut det i flera år nu, men det blir aldrig längre än axellångt pga att jag måste toppa det så ofta

Jag gör blonda slingor med jämna mellanrum, plattar det 2-3 gånger i veckan och tvättar det varannan dag. Skulle vilja sluta med allt detta och bara låta det vara, men samtidigt vill jag inte gå och se ful ut i håret varje dag i typ två år

• MissLillan

5-6 månader. tvättar med schampo och balsam varje dag och låter det självtorka. använder inga andra produkter i håret.

• Joico

Hmm 4 månader kanske.. tvättar håret ca varannan dag med schampo och balsam (frisörprodukter). Och gör inpackning då och då. Låter det oftast självtorka  men blåser lite för att hjälpa det på traven (blåser adlrig helt torrt) om det är bråttom

• Tola
    Pretty Banana skrev 2010-02-02 08:53:31 följande:
    Åhhh vad avundsjuk jag blir. Mitt hår håller ca 4 veckor. Jag har försökt spara ut det i flera år nu, men det blir aldrig längre än axellångt pga att jag måste toppa det så ofta Jag gör blonda slingor med jämna mellanrum, plattar det 2-3 gånger i veckan och tvättar det varannan dag. Skulle vilja sluta med allt detta och bara låta det vara, men samtidigt vill jag inte gå och se ful ut i håret varje dag i typ två år
    Men du.. :) jag slutade helt.. efter sommaren.. eller för c 6 månader sedan..  har utväxt med blodspray som är på G ut. 
    I början är det ju klart att det kan kännas lite fett. MEN det går över och för mig snabbt! 
    Jag har i mina yngre år tvättar håret 2 ggr om dagen, stylat o sprayat o plattat o lockat. 
    Men jag har aldrig haft så fint hår som nu! 
    läs på www.lockig.se (nej du behöver inte vara lockig för att vara där:))
    När jag slutade med shampo första gången började jag med sånt som blev för mycket. Tvätt med bikarbonat osv.. MEN när jag satt med värkar o skulle på BB och knäckte ägg o aldrig ahnn tvtta håret slutade jag..
    För att ni bestämt mig riktigt för att aldrig mer använda schampo!
    och för att göra det för mig så enkelt som möjligt och ändå få lite doft i håret. Började jag med endast balsam. O jag är så glad att jag slutat! Mitt hår känns som hår.Mjukt och fint!
    Nu börjar det kanske bli för mycket Nopoo.. men läs gärna på den sidan, jag är säker på att om du ger det en chans så kommer du inte ångra dej..
    För 1 år sedan hade jag  kort pageklippt mörkfärgat hår, plattat.. Snyggt men..
    Nu har jag axellångt, uppklippt och vågigt och lockigt hår (naturligt)
  • Cecese

Minst 1-1,5 år håller nog mitt hår. Förr så kunde det går 1,5-3 år mellan klippningarna och det var nog bara sista veckorna det såg slitet ut. Klipper jag håret 2 ggr om året så är det inte det minsta slitet.

Jag tvättar håret med billigt schampo varje till varannan dag och då tvättar jag det 2-3 gånger. Balsam använder jag aldrig. Sen borstar jag håret direkt jag kommer ur duschen och sen minst 2 ggr om dagen med en billig borste. Jag har helt enkelt superbra kvalite på håret och det växer som ogräs.

Sista halvåret har det dock blivit lite sämre kvalite och jag har tappat hår i mängder pga viktminkning men det ska nog rätta till sig.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • bits

Den längsta tiden jag har gått utan att ha klippt mig ar ca 10 månader. Jag klippte topparna ett par veckor innan min dotter föddes och gjorde sedan absolut ingenting med håret förutom att tvätta det tills vi flyttade till Sverige när hon var 8 månader. Efter ca 1 månad klippte jag en rejäl bit för håret hade vuxit från axellångt ner till behåbandet ungefär och jag hade inte en enda kluven topp. Håret såg precis likadant ut fast längre.

Mitt hår är spikrakt, mjukt, blankt, och slätt, ett sådant hår som man inte kan göra så mycket med, det är liksom bara att acceptera och försöka framhäva glansen och det raka istället för att kämpa emot och försöka locka, spreja och tupera. Jag har pysslat mycket med det när jag var yngre, men nu har jag lagt av.

• Trill

Jag klipper topparna på mitt hår endast en eller ett par ggr om året.

Jag har håret rakt avklippt och efter något år "jämnar" jag till lite.

(Hittar väldigt sällan någon kluven hårtopp, och gör jag det klipper jag bara av en bit på det hårstrået)

• Pretty Banana
    Tola skrev 2010-02-02 09:07:07 följande:
    Men du.. :) jag slutade helt.. efter sommaren.. eller för c 6 månader sedan..  har utväxt med blodspray som är på G ut.  I början är det ju klart att det kan kännas lite fett. MEN det går över och för mig snabbt!  Jag har i mina yngre år tvättar håret 2 ggr om dagen, stylat o sprayat o plattat o lockat.  Men jag har aldrig haft så fint hår som nu!  läs på www.lockig.se (nej du behöver inte vara lockig för att vara där:)) När jag slutade med shampo första gången började jag med sånt som blev för mycket. Tvätt med bikarbonat osv.. MEN när jag satt med värkar o skulle på BB och knäckte ägg o aldrig ahnn tvtta håret slutade jag.. För att ni bestämt mig riktigt för att aldrig mer använda schampo! och för att göra det för mig så enkelt som möjligt och ändå få lite doft i håret. Började jag med endast balsam. O jag är så glad att jag slutat! Mitt hår känns som hår.Mjukt och fint! Nu börjar det kanske bli för mycket Nopoo.. men läs gärna på den sidan, jag är säker på att om du ger det en chans så kommer du inte ångra dej.. För 1 år sedan hade jag  kort pageklippt mörkfärgat hår, plattat.. Snyggt men.. Nu har jag axellångt, uppklippt och vågigt och lockigt hår (naturligt)
    Tack för tipset. Jag läste faktiskt på  om detta för ett par år sedan, men testade det aldrig eftersom jag tycker att mitt hår är så fult när det är lockigt (jag har jättesmå lockar, inte sådana där stora fina som vissa har). Men det är nog värt det ändå, om det innebär att mitt hår blir mindre slitet, så jag testa detta nu i ett par veckor. Tack igen!
  • Tola
    Pretty Banana skrev 2010-02-03 08:53:24 följande:
    Tack för tipset. Jag läste faktiskt på  om detta för ett par år sedan, men testade det aldrig eftersom jag tycker att mitt hår är så fult när det är lockigt (jag har jättesmå lockar, inte sådana där stora fina som vissa har). Men det är nog värt det ändå, om det innebär att mitt hår blir mindre slitet, så jag testa detta nu i ett par veckor. Tack igen!
    :) Glöm inte att göra en sista tvätt bara! själv använde jag coop Xtras schampo + bikarbonat som sista tvätt:) hoppas det går bra!
  • Miew

Jag kanske klipper mig 1 gång om året eller om jag tycker att det blivit för långt. Jag får aldrig klyvna toppar.
    Jag tvättar håret 1-2 ggr i veckan, torkar det med handduk och sätter sen upp håret i en slarvig knut. Borstar det när jag hinner.
    Sover alltid med håret i en tofs, fönar det aldrig använder aldrig spray eller nåt annat. Och det är år sen jag färgade det.
    Jag har jättetjockt rakt hår. Finns inget annat man kan göra med det än att ha det i tofs. Det växer värre än ogräs.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • MiIou

Jag har bara råkat ut för kluvna hårtoppar en gång och det kom som en biverkning av mediciner då hela min kropp fick hormonellt tuppjuck eller något. Tappade även hår då.

Annars verkar jag ha världens tåligaste hår, tvättar det dagligen, använder plattång så gott som dagligen, använder både spray och vax. Enda gångerna det ser tråkigt ut är väl när hårtoningen går ur och det blir "blaskigt" i färgen. Jag har grå-blont hår i grunden och det är kanske inte en så smickrande hårfärg (speciellt inte på mig). Men annars är det mjukt och fint och glansigt.

Däremot toppar jag det ofta nu eftersom jag sparar ut håret och har lugg så jag ser ut som en stor hårtoffs om jag inte håller det ansat runt ansiktet, det växer som ogräs

Svar på tråden Hur ofta "måste" ni klippa er innan topparna klyvs?