• Besviken

    Östrogen och progesteron - kan det hjälpa?!!!

    Östrogen & progesteron? HJÄLP!
    Hej!

    Någon som kan svara/hänvisa vidare: 

    Jag har regelbunden ägglossning med regelbundna mensturationer. Däremot verkar det som att jag har för låga östrogennivåer (med anledning av sekret i samband med äl, samt enligt fertilitetsmonitor) samt att jag har ibland 26 dagars cykler istället för 28, (men äl dag 14), dvs "kapar" i lutealfas. Dessutom har jag extremt lite mensblödningar. Kan gå med en och samma binda under en hel dag, from dag 1 och blöder oftast bara 3 dagar. Tolkar detta som att det även är lite skralt med progesteronet. 

    Läser hela tiden om "pergo", alltså för äl. Men är det någon som fått östrogen respektive progesteron för att "stötta" cykeln. På vilka grunder i så fall? EFter vilka utredningar? Funkade det? Andra kommentarer? 

    Tusen tack! 
  • Svar på tråden Östrogen och progesteron - kan det hjälpa?!!!
  • Pimpinellan

    Jag tar progesteron mot aningens kort lutealfas. Har alltid haft 14 dar,men sen senaste IVF:en 12 dar. Numer 16-18 dar så visst funkar det. Ska ta progynon nästa IVF eller insemination för då ballar hela systemet ur och jag får mens jättetidigt trots proggisar.

  • Väntan på en liten

    Detta var intressant, har samma sak som TS, med lite ÄL sekret, sparsam mens i max 4 dagar (nu senast var den 6 dagar) och förra månaden uteblev ÄL helt trots att gyn såg äb på 20 mm och jag fick pos ÄL  test 2 dagar senare så var ändå progesteron provet 8 dagar efter det pos ÄL testet för lågt för att kunna ses som en ÄL.


    Längtar...
  • Väntan på en liten

    Ska tillägga att jag denna gång nu tar Crinone.


    Längtar...
  • Besviken
    Väntan på en liten skrev 2010-02-18 13:40:38 följande:
    Detta var intressant, har samma sak som TS, med lite ÄL sekret, sparsam mens i max 4 dagar (nu senast var den 6 dagar) och förra månaden uteblev ÄL helt trots att gyn såg äb på 20 mm och jag fick pos ÄL  test 2 dagar senare så var ändå progesteron provet 8 dagar efter det pos ÄL testet för lågt för att kunna ses som en ÄL.
    Oj vad intressant! Visste inte att det kunde vara så att om progesteronet inte stiger tillräckligt mycket så tolkas det inte som en regelrätt ÄL?
    Går du alltså på utredning? Och var det på den basen som du tog Crinone? Hur har det gått? Hur tar du det? Hur mycket? 
    Tacksam svar!
  • Väntan på en liten
    Besviken skrev 2010-02-19 09:52:52 följande:
    Oj vad intressant! Visste inte att det kunde vara så att om progesteronet inte stiger tillräckligt mycket så tolkas det inte som en regelrätt ÄL? Går du alltså på utredning? Och var det på den basen som du tog Crinone? Hur har det gått? Hur tar du det? Hur mycket?  Tacksam svar!
    Jag sökte för utredning, men får ingen hjälp då jag valt att som ensamstående försöka få barn genom insemationer.

    Crinone har jag fått via en vän som är läkare då den gyn vägrade hjälpa mig.

    Progesteronet ska ligga på 30, 20 kan vara ok, för att det ses som att man har en fungerande ÄL. Jag hade 7,2 i januari.

    Sedan så har jag läst här att fullt friska kvinnor har bara ÄL 10 ggr/år, vilket ses som helt normalt. Jag hoppas bara att förra månaden var just en sådan månad så det inte är så att jag försöker utan att ens ha en rinlig chans.
    Längtar...
  • Besviken
    Väntan på en liten skrev 2010-02-19 10:16:41 följande:
    Jag sökte för utredning, men får ingen hjälp då jag valt att som ensamstående försöka få barn genom insemationer. Crinone har jag fått via en vän som är läkare då den gyn vägrade hjälpa mig. Progesteronet ska ligga på 30, 20 kan vara ok, för att det ses som att man har en fungerande ÄL. Jag hade 7,2 i januari. Sedan så har jag läst här att fullt friska kvinnor har bara ÄL 10 ggr/år, vilket ses som helt normalt. Jag hoppas bara att förra månaden var just en sådan månad så det inte är så att jag försöker utan att ens ha en rinlig chans.
    Tack!
    Jag kan också få detta tuskrivet; vilken dos, vilka dagar och vilken mängd tar du?
  • Väntan på en liten
    Besviken skrev 2010-02-19 10:48:31 följande:
    Tack! Jag kan också få detta tuskrivet; vilken dos, vilka dagar och vilken mängd tar du?
    Jag tror att det bara finns en dos. Jag tar en om dagen i 15 dagar och börjar dag 1 efter ÄL, alltså första dagen i lutealfasen. Det är mot defekt lutealfas.
    Jag kommer nu att ta det fram till den 4/3, samma dag jag har BIM.
    Längtar...
  • Väntan på en liten
    Besviken skrev 2010-02-20 12:58:35 följande:
    Tack!
    När har du tänkt testa? Känner du något som skulle tyda på att det tagit sig?
    Längtar...
  • Besviken
    Väntan på en liten skrev 2010-02-20 13:17:29 följande:
    När har du tänkt testa? Känner du något som skulle tyda på att det tagit sig?
    Ja gud ja, det är ömma bröst, det är hungerattacker och det är saltsug. (Faktiskt lite mer än vanlig sken-dräktighet). Men jag fattar ju rationellt att det inte är något tecken på graviditet ännu, det är 7 dagar kvar till BIM. Men mitt hjärta går in för det för fullt. Och det kanske är bra, att få några dagar av "glädje" och framtidstro och hopp. Jag slår om totalt, är i det närmaste manodepressiv när det kommer till ÄL - väntan på BIM - mens - väntan - ÄL osv
    Men vi får väl se denna gången....! 
    Skulle du inseminera? I Danmark, eller heminsemination? 
  • Väntan på en liten
    Besviken skrev 2010-02-21 13:06:39 följande:
    Ja gud ja, det är ömma bröst, det är hungerattacker och det är saltsug. (Faktiskt lite mer än vanlig sken-dräktighet). Men jag fattar ju rationellt att det inte är något tecken på graviditet ännu, det är 7 dagar kvar till BIM. Men mitt hjärta går in för det för fullt. Och det kanske är bra, att få några dagar av "glädje" och framtidstro och hopp. Jag slår om totalt, är i det närmaste manodepressiv när det kommer till ÄL - väntan på BIM - mens - väntan - ÄL osv Men vi får väl se denna gången....!  Skulle du inseminera? I Danmark, eller heminsemination? 
    Jag gör heminsemination, eller den är gjorde redan för denna cykel, senast i onsdags så nu återstår väntan då. Alltid denna väntan på än det ena än det andra.

    Denna gång känner jag ingen stress alls till att testa, jag har har blivit så lurad detta halvår av alla möjliga och omöjliga symtom och likt förbannat testat svaaagt positivt varenda månad för att sedan få mens alltifrån några minuter till 2 dagar senare.

    Det känns som att det är större risk/chans att testa negativt än positivt, men när tanken kommer att jag kanske om 1 vecka nyss testat positivt så är tanken helt helt helt underbaaaaar och det pirrar i hela mig och jag kan liksom se det framför mig hur jag ser de där 2 underbara strecken på stickan. Sedan i mina neggiga stunder så är jag helt nere och är som du säger manodepressiv och känner att jag kommer aldrig lyckas oavsett om jag skulle få en hink med spermier i mig vid ÄL , jag vet sjuk tanke, men för att beskriva för dig hur jag tänker.

    Jag har inga symtom alls, eller snarare jag haft det förr väldigt många ggr förr och inte har jag vart gravid för det så jag låter mig inte luras så lätt denna gången.

    Det jag känner är ju flytningarna som rinner då och då, men det är med största sannolikhet Crinonet som gör det, lite mol då och då i livmodern och så är jag så hungrig hela tiden men ändå inte på något konstigt vis.

    Hoppas vi testar positivt båda två Vad underbart det skulle vara.

    Är det första barnet? När ska du testa? Vilket försök är ni på och får ni någon hjälp att det ska ta sig?
    Längtar...
Svar på tråden Östrogen och progesteron - kan det hjälpa?!!!