• Monica74

Fortsättning på tråden: Canda nogon?

Jag vill gärna att vi fortsätter hålla Kanada-tråden öppen, även om FL stängde den första:

www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-45/m48388980.html

Lissan1: Visst ska vi åka även om det känns som lite osäker hur 6,5 åringen påverkas. Det finns flera svenska skolor så det kommer han att få gå. Tänkte kontakta både den i Montreal och den i Ottawa (som det finns väldigt lite info. om på nätet). Såg att den i Toronto har stöd av Skolverket i alla fall, d.v.s. följer svenska krav, med lekioner på 2-4 lördagar/månad och sen får man sköta resten med uppgifter hemma. Hoppas det är samma med den i Ottawa eller den i Montreal för det är lite väl långt att åka till Toronto. I värsta fall så får han väl gå om en klass här hemma när vi kommer tillbaka, han är ändå född sent på året, liten till växten och skulle nog även passa in rätt bra i en senare årskurs också.

Sen gäller det att fylla vardagarna med något så både 5 och 6,5 åringen får stimulans om dagarna. Annars lär de klättra på väggarna i lägenheten när min tid och ork måste räcka till den nyfödda också. 

Vi letade lite efter möblerade boende som man kan hyra igår, men det är svårt vilket område man bör välja. Det verkar vara syd+ västra delarna av Ottawa som är engelsktalande samt att min mans företag ligger i väster så vi får sikta på det. 

Jag har rest en del på somrarna men aldrig varit längre bort från Sverige än Grekland i Europa. Så det här känns jätte spännande att flytta till Kanada, säkert en nyttig erfarenhet som även jag växer av när allt det praktiska löser sig  

• Svar på tråden Fortsättning på tråden: Canda nogon?
  • Snustroll

hittar hit o hoppas tråden hålls vid liv...

• canmamma

Hej igen. Jag skulle nog satsa på att försöka få in dem i Kindergarten. Det brukar bara vara halvdagar (2 1/2 timme) och jag tror faktiskt inte att det gör så mycket om de inte kan språket till att börja med. I min store killes klass så var det många som inte hade engelska som modersmål. Kolla också om det finns drop in centers, som är som öppna förskolor och brukar drivas av provinsen www.communityresourcecentre.ca/programs_early_years-e.html De verkar finnas en svensk skola i Ottawa med sites.google.com/site/svenskaskolanottawa/ Kanada är lätt att känna sig hemma i och det kommer säkert att bli en övervvägande positiv upplevelse.

• Monica 74

Nu är det bara en vecka kvar till vi åker De mesta har ordnat sig. Vi kommer bo på ett lägenhetshotell nästan mitt i centrala Ottawa och flygbiljetterna är bokade. Efter att varit i kontakt med Ottawa-Carleton District School Board har vi fått reda på att våra barn får gå i kanadensiskskola, men att de bestäms var när vi kommit dit och de fått genomgå vissa tester. Nu måste jag försöka få reda på hur spädbarnskontroll och vaccinationer fungerar, men det ser jag ut att hitta via Thys länk till "öppna förskolan".

Resfebern har börjat infinna sig och i den här veckan ska jag börja packa. Spännande!   

• canmamma

Hej! Vad spännande. Jag tycker alltid att man känner sig lite extra levande när det är stora förändringar på gång. Skönt att ni har boendet klart. Förvänta dig inga snabba svar från skolan - de brukar dra ut på beskeden tills precis innan terminsstart här i Toronto i alla fall. De måste i vilket fall som helt ge er en skolplats om ni bor i deras upptagningsområde... Kommer ni att bo i Ontario eller Quebeck? Det kan nog påverka hur er spädbarnsvård kommer att se ut. I Ontario måste man bo tre månader (eller födas här) för att få tillgång till den allmänna försäkringen OHIP. Där vi bor sköts alla "well baby appointments " av familjeläkaren eller en barnläkare och betalas helt av OHIP.
    Lycka till i flyttstöket!

Svar på tråden Fortsättning på tråden: Canda nogon?