Fortsättning på tråden: Canda nogon?
Jag vill gärna att vi fortsätter hålla Kanada-tråden öppen, även om FL stängde den första:
www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-45/m48388980.html
Lissan1: Visst ska vi åka även om det känns som lite osäker hur 6,5 åringen påverkas. Det finns flera svenska skolor så det kommer han att få gå. Tänkte kontakta både den i Montreal och den i Ottawa (som det finns väldigt lite info. om på nätet). Såg att den i Toronto har stöd av Skolverket i alla fall, d.v.s. följer svenska krav, med lekioner på 2-4 lördagar/månad och sen får man sköta resten med uppgifter hemma. Hoppas det är samma med den i Ottawa eller den i Montreal för det är lite väl långt att åka till Toronto. I värsta fall så får han väl gå om en klass här hemma när vi kommer tillbaka, han är ändå född sent på året, liten till växten och skulle nog även passa in rätt bra i en senare årskurs också.
Sen gäller det att fylla vardagarna med något så både 5 och 6,5 åringen får stimulans om dagarna. Annars lär de klättra på väggarna i lägenheten när min tid och ork måste räcka till den nyfödda också.
Vi letade lite efter möblerade boende som man kan hyra igår, men det är svårt vilket område man bör välja. Det verkar vara syd+ västra delarna av Ottawa som är engelsktalande samt att min mans företag ligger i väster så vi får sikta på det.
Jag har rest en del på somrarna men aldrig varit längre bort från Sverige än Grekland i Europa. Så det här känns jätte spännande att flytta till Kanada, säkert en nyttig erfarenhet som även jag växer av när allt det praktiska löser sig