• Sissely

Hur fluffar man upp gamla får-/lammskinn?

Jag har ett fårskinn som jag köpte för några år sedan. Det är gul/vitt och inte lockigt. Det var väldigt mjuk och fluffigt från början och sen dess har jag har tvättat det några ggr och nu undrar jag hur man får tillbaka fluffet? Någon som lyckats?

• Svar på tråden Hur fluffar man upp gamla får-/lammskinn?
  • Jempa L

Kamma skinnet med en gles metallkam! När du har gjort det kan du gå över skinnet med en karda för att få det ännu finare.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Ankiz

I brsit på annat tog jag en gammal hårborste och kammade vår lammfäll härom kvällen. Blev kanske inte lika mjuk som när vi fick den, men det blev bra mycket bättre än den varit den senaste tiden.

♥Mamma till Oliver 050922, Lucas 070708 och Kotten BF 100308♥
  • Sissely

Oj vad bra! Jag ska testa med metallkam, var kan man köpa det? och var kan man köpa en karda?

• Jempa L
    Sissely skrev 2010-02-02 11:44:03 följande:
    Oj vad bra! Jag ska testa med metallkam, var kan man köpa det? och var kan man köpa en karda?
    Djuraffärer, alternativt husdjursavdelningen på stormarknaden. Det är samma typ av kammar som man använder till hundar. Ta gärna en kam med handtag, de är lättare att jobba med.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Emma08

Ett riktigt bra sätt att få nytt liv i får/lammskinn är att lägga ut dem på vädring, gärna en fuktig dag eller gnugga in dem med snö och låt dem ligga ute ett par timmar.
    skaka dem sedan ordentligt och du har oftast ett riktigt fräscht skinn

Är skinnet tvättbart så kan man köra det i maskin på 30 grader med ca en tesked schampo som tvättmedel. Använd ej vanligt tvättmedel då det förstör lädret.

Lycka till!

Svar på tråden Hur fluffar man upp gamla får-/lammskinn?