• polisen

duschmössa?

Nu när det är så kallt är det ju bra för barnen med duschmössa efter gympan-- vet att jag hade en sån där som ser ut som en rymdhjälm med litet fönster.. ==) Finns dom kvar? Har bara sett sånna där med resår som tanter har...??

• Svar på tråden duschmössa?
  • Hannah76

Har inte hittat nån sån som vi hade som yngre, bara sånna med resår - fast de fugerar utmärkt. Min dotter har haft ett par olika, med hello kitty, blommor osv.

• Stårschan

Jag såg en gång en sådan "rymdhjälm" på Tradera. När jag gick i lågstadiet så fanns det allmänna sådana i skolans duschrum.

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Majsan70

Men gud...tack för tipset. Jag har funderat på hu sjutton vi skall göra med dottern efter gympan eftersom hon alltid duschar håret o därmed riskerar att bli sjuk. Inte en enda gång har jag ens tänkt tanken duschmössa. *skäms lite*

Vart köper man en sådan frågar jag då?

• Hannah76
    Majsan70 skrev 2010-02-02 11:38:58 följande:
    Men gud...tack för tipset. Jag har funderat på hu sjutton vi skall göra med dottern efter gympan eftersom hon alltid duschar håret o därmed riskerar att bli sjuk. Inte en enda gång har jag ens tänkt tanken duschmössa. *skäms lite*Vart köper man en sådan frågar jag då?
    Kicks, Åhlens
  • Majsan70

Tack snälla...fattar inte att jag inte själv tänkt på detta innan. *S*

• La Lola

Men...man blir ju svettig i håret oxå...?.....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Majsan70
    La Lola skrev 2010-02-02 19:30:17 följande:
    Men...man blir ju svettig i håret oxå...?.....
    Fast hellre svettig i håret än hjärnhinneinflammation för att man är blöt i håret o sen blir iskall när man går ut.
  • La Lola
    Majsan70 skrev 2010-02-02 20:06:44 följande:
    Fast hellre svettig i håret än hjärnhinneinflammation för att man är blöt i håret o sen blir iskall när man går ut.
    Ok.
    Jag känner ingen som nånsin fått det av att gå ut med blött hår men det är väl så det kan bli antar jag.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Majsan70
    La Lola skrev 2010-02-02 20:11:42 följande:
    Ok. Jag känner ingen som nånsin fått det av att gå ut med blött hår men det är väl så det kan bli antar jag.....
    Jag har en vän som dog i just det efter att ha gått ut med vått hår.  Min dotter har haft hjärnhinneinflammation en gång o klarade sig ur det levande med nöd o näppe det vill jag inte uppleva igen.
  • lillasmilla

Hur eller hur är det väl aldrig jättebra för barn att gå ut med blött hår på vintern. Tvätta håret kan man väl göra hemma! Hade oxå en sån rymdhjälm när jag gick i skolan (hade långt hår till midjan) funkade super! Hmmm, har för mig att jag såg det för ett tag sen på ngn affär.... Hmmm kan inte komma på var, dock. Kan ha varit på babyproffsen i växjö, de har ganska mycket!

• Cocarola
    Majsan70 skrev 2010-02-02 20:06:44 följande:
    Det behöver ingen oroa sig för i onödan: hjärnhinneinflammation orsakas av bakterier eller virus (finns två varianter).

Men det är inte bra att gå ut med blött hår när det är kallt eftersom man då kyls ner ännu fortare än vanligt. Samma anledning som till att det är bra att ha mössa på sig!
  • Majsan70
    Cocarola skrev 2010-02-02 21:49:15 följande:
    Det behöver ingen oroa sig för i onödan: hjärnhinneinflammation orsakas av bakterier eller virus (finns två varianter). Men det är inte bra att gå ut med blött hår när det är kallt eftersom man då kyls ner ännu fortare än vanligt. Samma anledning som till att det är bra att ha mössa på sig!
    Eftersom det finns faktorer som påverkar när man får nerkylt huvud på det viset så JO det kan vara arligt. Fast att min vän dog av det kanske inte räknas?
    Och jodå jag vet exakt hur det är med meningit eftersom min dotter nästan dog i det.
  • Cocarola
    Majsan70 skrev 2010-02-02 22:08:38 följande:
    Eftersom det finns faktorer som påverkar när man får nerkylt huvud på det viset så JO det kan vara arligt. Fast att min vän dog av det kanske inte räknas?Och jodå jag vet exakt hur det är med meningit eftersom min dotter nästan dog i det.
    Om din dotter haft meningit borde du veta hur det uppstår. Visserligen sjunker kroppens immunförsvar om den blir ordentligt nedkyld, vilket gör att kroppen får svårare att bekämpa ev begynnande sjukdommar, men det måste till en bakteriell eller viral smitta först för att meningit ska kunna uppstå. Jag betvivlar inte att din vän dog av meningit, men anledningen till att hon fick det var inte att hon gått ut med blött hår. Det är dumt att skrämma upp folk i onödan.
  • trolltriss

i min sons klass har man inte duschmössor av den enkla andledningen att deras fröken ( som är ett stort fråge tecken ????????????? ) inte vill hålla reda på fler saker ( fniss ) ... men de får inte heller duscha sina hår.... de får stå "böjda som bananer" säger TROLLE ... eftersom duschrummet bara har fasta takduschar,,,

hm,,,

och jo MAJSAN70 alla döda räknas!!! ja då så är det!!!!

Svar på tråden duschmössa?