Handikappsskylt, men inte handikappade...
Vet inte om dett hör hemma i etik egentligen.. Men.
Vet inte om dett hör hemma i etik egentligen.. Men.
Det är ju lätt kollat. Alla parkeringstillstånd för handikappade är personliga. Namn, personnummer och foto ska finnas på baksidan av tillståndet.
Parkeringstillstånd för handikappade är inte utfärdat för en speciell bil, utan för en person. Tillståndet fäljer med personen och kan användas i vilken bil som helst. Men är det ett tillstånd som er hyresvärd utfärdat och som enbart gäller på er gård kan du ju ringa och ifrågasätta det.
Annars är det kommunen som utfärdar parkeringstillstånd. De gäller oftast ett år, sen måste det förnyas.
Var bor du om du tror att man kan köpa ett parkeringstillstånd för handikappade? Och det delas inte ut nya tillstånd bara för att man fått det en gång. För varje förnyelse krävs att man kan bevisa att handikappat kvarstår.
Skulle man sälja sitt tillstånd, som man alltså fått pga sitt handikapp, är man ju själv utan tillstånd. Verkar ju inte riktigt begåvat. (Tillstånden gäller dock inte för enbart intellektuella funktionshinder.)
Men mest verkar du irriterad över att de är så otrevliga, överviktiga, och får parkera gratis till skillnad från dej själv.
De firmor som övervakar parkeringar brukar vara rätt nitiska när de kontrollerar tillstånden. Skulle dina grannar ha ett tillstånd som gått ut, införskaffats oärligt eller förfalskats, skulle de reagera. Tillstånden är som sagt personliga, de har ett kontrollnummer som ska vara väl synligt utifrån. Det numret är kopplat till den person som tillståndet gäller. Och eftersom dina grannar verkar ha parkerat där under rätt lång tid är tillståndet säkert granskat mer än en gång. Ergo, de har ett giltigt parkeringstillstånd. Hur otrevliga och över viktiga de än är,och hur lite de än får betala jämfört med dej, har de uppenbarligen rätt att stå där.
Men om du fortfarande anser att de inte borde ha rätt att stå där, ring bolaget som kontrollerar parkeringstillstånden. Det finns en skylt som anger vilka som sköter parkeringsöverträdelser där du bor, eller ring kommunen och fråga. Berätta om dina misstankar och de dom kolla saken. Då vet du ju med säkerhet att tillståndet granskas.
Har bara läst i tidningar mm att det inte är ovanligt att det stjäls såna tillstånd och sedan säljs de på svarta marknaden. De är INTE handikappade. Om man kan promenera 5 km och bära tunga saker i trappor, och deras barn klättrar på ställningar och springer runt(.. så de är inte heller handikappade), så kan man väl ta sig till en parkeringsplats 20m bort?
Ja, det är tydligen inte vanligt att tillstånden stjäls i städer där det är ont om vanliga parkeringar. Om du vet vad de heter så borde det ju gå att kolla med kommunen som utfärdar tillstånden.
Eller fråga de där människorna rakt av kanske
Det kan vara mycket svårt att få parkeringstillstånd beviljat, så jag förstår inte riktigt hur de har lyckats... Men det är väldigt fel att uppta de parkeringsplatser som är till för funktionshindrade om man inte behöver. Det har inte bara hänt en gång att någon utan tillstånd har ställt sig på handikapplatsen bredvid oss...
Här frågade de mamma om hon kunde gå runt inne på ikea och eftersom hon är ärlig så svarade hon ju ja de kan jag men med nöd och näppe. Men Hon fick inget tillstånd då. Jag klarar sedan ett år tillbaka inte gå runt inne på ikea och har väldigt jobbigt att storhandla inne på ica maxi. Så jag skulle behöva ett handikapptillstånd så att jag klarar av att handla åtminstone. Men jag har inte sökt pga att får jag några extra metrar att gå är de bara bra. Men jag får jävligt ont och måste sätta mig typ konstant. Och sen blir jag liggande i sängen i flera dagar. Men en granne skulle aldrig kunna misstänka detta eftersom jag bär upp matkassar till andra våningen. Men som sagt var sedan blir jag liggande väldigt länge och klarar inte av mer den dagen. Samt att jag klarar av att gå med min dotter fram och tillbaka till förskolan. Men ger jag upp nu och frågar efter både parkeringstillstånd och sjukresor så kan jag lika gärna lägga mig ner och dö för då väger jag som de människor som väger mest i världen gör ganska snabbt.
Alla sjukdomar syns inte..
Parkeringtillstånd ÄR inte lätt att få.
Antagligen behöver dom det eftersom dom fått det.
Lägg energin på annat, eller fråga dom rakt ut.
Jag vet en person som är helförlamad och har färdtjänst överallt, men personens andra hälft (gifta) har ett handikapptillstånd i framrutan på den familjens bil och parkerar även på handikapprutor.. Tillståndet är utfärdat på den förlamade äkta hälften, men den personen kan inte åka i familjebilen, så varför i hela friden då ha ett tillstånd för att få parkera på handikapp??
Det finns något som heter dolda handikapp och det kan hända att reglerna tillåter handikappsskylt i vissa av fallen. När jag förnyade sonens handikappsleg. (utomlands) frågade de om de skulle försöka ansöka om sån skylt till oss. Men eftersom hans handikapp inte sitter i benen, även om han kanske inte klarar sig ensam på stan alltid, så sa jag nej tack. Grannarna kan även ha ett fysiskt handikapp som ni inte vet om. Jag vet en som har blivit skottskadad i benen, men eftersom han har tränat så mycket, så syns inte handikappet för alla och envar. Han har också handikappsskylt, för myndigheterna går på den objektiva skadan (hål i benstommen), inte på att han är tränad.