• Mamma Mia 79

Hur skydda mitt SGI om jag vill jobba deltid efter föräldraledighet?

Hej!

Är det någon som känner till hur det fungerar att jobba deltid 75% när man kommer tillbaka ifrån föräldraledighet och ändå skydda sitt SGI?
    Vi planerar ytterligare ett barn så att det blir ca två år mellan dem (om naturen vill detsamma förstås).
    Jag har för mig att jag läst någonstans att det får vara högst 2,5 år som skiljer mellan barnen för att få grunda sin SGI på den lönen man hade för det första barnet. Om man inte skulle få ett till barn innan det första fyller 2,5 år, måste jag då ta ut den 25% ledigheten som föräldraledighet? Är det det enda sättet att skydda min SGI? Det funkar inte att söka tjänstledighet på 25% och spara sina föräldradagar till kommande behov?

Vore tacksm för svar om det är någon som vet hur det ligger till!

• Svar på tråden Hur skydda mitt SGI om jag vill jobba deltid efter föräldraledighet?
  • CeeJay

För att skydda din SGI på 100% krävs att du i obruten följd har 5 hela dagars sysselsättning. Om du arbetar 75% måste du ta ut 25% föräldrapenning eller söka arbete på 25%. Semester skyddar också inkomsten men lite svårt att ta semester 25% 5 dagar i vecka..

Om du tar tjänstledigt och arbetar 75% och inte fyller upp till 100% blir din SGI på din faktiskta inkomst dvs 75% lön.

Om du blir gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader får du samma FP som vid första barnet - oavsett om du skyddar din SGI eller ej. SGI och FP är ej samma sak. Om du då har en SGI på 75% får du 80% av 75%iga inkomsten om du själv blir sjuk eller behöver vårda sjukt barn (TFP).

MEN om du skyddar din SGI  med 25% FP spelar det ingen roll "när" du blir gravid - då har du inkomsten skyddad till nästa barn oavsett om det skulle dröja 2 år ytterligare. Du får också sjukpenning och TFP enligt din heltidslön (dock inte för hela dagar om du har 25% FP).

Det går bra att skydda SGI med både SGI och LN dagar. Du kan även ta ut FP på helgerna, gäller bara LN dagarna, om det uppgår till totalt 25%. Tex ta hel FP på lördag och 1/4 på söndag = totalt 5 hela dagar per vecka. Detta underlättar om barnets pappa är hemma och "vabbar" - då kan ha få hel ersättning. Om du har 1/4 FP varje vardag kan ha enbart få max 3/4 om han vårdar sjukt barn.

Nu blev det kanske lite mycket info på en gång. Men sätt dig och bena ut det jag har skrivit och se vad du kommer fram till som passar dig och familjen.

• Cia o krabaten

Först gäller det att skilja på begreppen.

Då är garanterad samma FP om barn nr2 föds inom 2,5år.
    Däremot inte SGI.
    SGI skyddar du genom att ha ersättning för heltid eller fp 5d/v från den dag barnet fyller 1år. Detta kan också blandas, så jobbar du 75% så tar du FP för 25% för att skydda SGI.
    VArför är det bra då?
    SGI är grunden för sjukpenning, havandeskapspenning, Vab, osv.
    Och även FP om det nu går mer än 2,5 år emellan.
  • Mamma Mia 79

Tack för snabba svar!!!

Svar på tråden Hur skydda mitt SGI om jag vill jobba deltid efter föräldraledighet?