• miia87
    Äldre 2 Feb 14:21
    6212 visningar
    6 svar
    6
    6212

    Hur blir man barnskötare?

    Jag funderar på att skippa arbetssökandet och istället ge mig på skolbänken igen. Nu undrar jag bara: HUR blir man barnskötare? Måste man ha gått Barn & fritidsprogrammet? Jag gick nämligen fordonsprogrammet. Jag har hittat några ställen som erbjuder utbildning på distans, vilket känns bäst för mig eftersom jag har två barn och inte vill behöva pendla hur långt som helst varje dag.

    Jag vill gärna ha så mycket information det går att få :)

  • Svar på tråden Hur blir man barnskötare?
  • LAV0LI­NA
    Äldre 2 Feb 14:28
    #1

    Bättre att söka in till högskolan och plugga till förskollärare! Många kommuner vill "bli av med" barnskötare och anställer bara förskollärare elelr andra pedagoger med högskoleutb.
    Jag gick ut gymnasiet 2001 - barn och fritid, blev barnskötare. Redan då satte kommunen ett anställningsstopp för barnskötare - vi fick vikariera, men fick inga tillsvidaretjänster.
    Nu får man inte ens vikariera längre om man "bara" är barnskötare.
    I alla mina närliggande kommuner är det ungefär detsamma, barnskötartjänsterna ska bort och ersättas med förskollärartjänster osv.

  • Tessan 78
    Äldre 2 Feb 14:53
    #2

    jag säger som hon ovanför här...plugga till förskollärare istället..
    jag e själv barnskötare.har visserligen varit fast anställd i nästan10 år.,men det e inga garantier ändå..kommunerna vill få bort barnskötarna efterhand,,så vill du jobba med barn plugga till förskollärare.det kommer nog jag göra sen om jag blir "tvingad"för att få behälla jobbet

  • Tecken
    Äldre 2 Feb 15:25
    #3

    Det finns förskollärarutbildningar/lärare inrikning yngre åldrar på distans också Kolla på www.studera.nu

  • Äldre 2 Feb 16:11
    #4

    Jag säger dom andra här inne... utbilda dig till förskollärare, jag utbildade mig till barnskötare för två år sen och har inte fått något jobb utan hankar mig fram på vikariepoolen.. så om jag var du så skulle jag satsa på förskollärare..

  • Fannyy
    Äldre 2 Feb 20:20
    #5

    satsa på förskollärare för guds skull

  • Äldre 4 Feb 22:09
    #6

    jag har jobbat som barnskötare sedan 2001 och hade tillsvidare anställning from 2006 men blev uppsagd förra året.

    dom vill inte ha barnskötare nå mer, dom anställer förskollärare istället.

    men jag avråder dig ändå från att jobba på förskola/dagis eftersom det är ett tungt arbete, med alla nedskärningar så är det stora barngrupper samt att man som personal har så många andra arbetsuppgifter än att just passa barnen.

    har ju som sagt varit vikarie i flera år, träffat en massa trevliga bsk och fsk men också råkat ut för riktigt hemska kollegor.

    plugga till något som ger bättre betalt, samt skönt att slippa en massa "gnälliga kärringar"...

    fast om du verkligen känner för det så plugga då till förskollärare!

    lycka till!!

Svar på tråden Hur blir man barnskötare?