• skorpion78

Kycklinggryta recept, Tack!

Jag älskar kyckling och jag undrar om det finns någon som har ett gott recept på kycklinggryta eller nåt liknande?

• Svar på tråden Kycklinggryta recept, Tack!
  • xoxonathalie

Pappa brukar göra en supergod o väldigt enkel kyklinggryta.

- Kyckling
    - Kokosmjölk
    - Brockoli
    - Valfi kryddning

Till det äter man nudlar

O sen kan man ju ha currypasta till, visst låter det som ett simplet recept men sjukt gott!

• guldrosen1

Steka kyckling i bitar, champinjoner, paprika och curry blanda ner creme fraiche och lite grädde, servera med pasta eller ris.

• Gul13

Detta är gott. Kycklinggryta För 5-6 personer. 1 kg kyckling filé, ben, hel styckad 2 gula lökar, finhackad 1 pkt bacon, strimlat 500 g färska champinjoner, skivade 1 köttbuljongtärning 1 pkt passerade tomater 3-4 dl vatten 2 dl vin 1 nypa socker 1 dl chilisås Fräs kycklingen i margarin. Krydda med peppar. Lägg över i en stor gryta. Använder man filé föredrar jag att strimla fileérna. Fräs baconet och låt det rinna av innan du lägger det i kycklinggrytan. Fräs lök och svamp och lägg det i grytan. Häll på tomater, vatten, vin, chilisås och socker, lägg i buljong och låt grytan koka ihop åtminstone 30-45 min. Smaka av med salt och vitpeppar. Vi föredrar att servera grytan med ris.

• Gurkan

Hade ett recept när jag fortfarande åt kött som brukade bli uppskattat:
    Stek strimlad kycklingfilé (eller lårinnefilé) och tillsätt grädde av valfri fetthalt. Hacka ner inlagd soltorkad tomat, inlagd vitlök, grön paprika samt lägg i ett par matskedar syltlök. Red eventuellt såsen om den blir tunn. Smaka av såsen med salt , peppar och sambal oelek och servera med ris och grön sallad. 

• Gul13

Konstigt det blev. Hoppas det blir bättre nu.

Kycklinggryta
    För 5-6 personer.

1 kg kyckling filé, ben, hel styckad
    2 gula lökar, finhackad
    1 pkt bacon, strimlat
    500 g färska champinjoner, skivade
    1 köttbuljongtärning
    1 pkt passerade tomater
    3-4 dl vatten
    2 dl vin
    1 nypa socker
    1 dl chilisås

Fräs kycklingen i margarin. Krydda med peppar. Lägg över i en stor gryta. Använder man filé föredrar jag att strimla fileérna. Fräs baconet och låt det rinna av innan du lägger det i kycklinggrytan. Fräs lök och svamp och lägg det i grytan. Häll på tomater, vatten, vin, chilisås och socker, lägg i buljong och låt grytan koka ihop åtminstone 30-45 min. Smaka av med salt och vitpeppar. Vi föredrar att servera grytan med ris.

• tingellling

Världens lättaste kyckling gryta{#lang_emotions_laughing}

500g strimlad kycklingfilé
    1/2 tsk salt
    1krm peppar
    1msk curry
    4dl matlagningsgrädde
    1 1/2 msk koncentrerad kycklingfond

Bryn kycklingen,krydda med salt och peppar.Rör i curry,grädde och fond.Låt koka i 3-4 min.FÄRDIGT!!
    Brukar servera med ris,skivad banan och mango chutney,men det väljer man ju vad man vill.

• 071001

Kyckling
    Lök (purjo eller gul)
    Parprika
    Champinjoner
    Bacon
    Grädde
    Cocosmjölk

Steka och sen låta puttra, servera med ris.

• Mochride

Vi har ett recept på en jättegod kycklingryta med ananas

ca 4 portioner

1 grillad eller ungstekt kyckling (går bra med kycklingfiléer också)
    1gul lök
    1 pkt bacon (om man vill)
    1 msk curry
    2 msk mjöl
    3 dl buljong
    1 dl lätt creme fraiche
    4 skivor ananas

Skala och hacka löken. Klipp baconet i strimlor. Fräs lök, bacon och curry i en gryta. Strö över mjölet och späd med buljongen. Låt koka i ca 10 min.
    Tillsätt creme fraiche och ananasen skuren i bitar. Lägg i kycklingbitarna och värm tillsammans. Strö över kryddgrönt.

Svar på tråden Kycklinggryta recept, Tack!