• Nienna83

Sockersug och humör vid PCO, tips tack!

Hej!

Jag tänkte se om ni tjejer här inne har några tips.

Jag är 26 år gammal, 165 lång och väger 54 kg.
    Jag har fått diagnosen PCO-S för ganska precis ett år sedan. Jag har sedan dess ätit mini-piller (får inte äta vanliga p-piller pga blodproppar i släkten) för att "behandla" PCO:n så länge barnönskan inte finns.
    Enligt läkaren har jag äggstockar av PCO-S-typ samt oregelbunden mens. (3-4 gånger per år). Annars har jag inte så mycket symtom. Hon tycker att jag inte har symtom på acne eller hårväxt. Jag tycker jag har en del acneproblem (alltid några finnar, men inte såååå många, men dom stör mig väldigt mycket) samt lite hårväxt på mage och bröst.. Dock tunna hår, och relativt ljusa. Hon fick det att låta som att jag har en "lindrig" variant av PCO-S:en.

Vi har pratat barn ett relativt långt tag nu och börjar nog mest troligt här på vårkanten. Jag kommer mest troligt sluta äta mina mini-piller nu när min karta är slut och så får vi "se om något händer" annars ber vi om hjälp mot våren.

Jag undrar om ni har några tips angående sötsuget. Uppenbart är jag ju inte överviktig och behöver inte gå ner i vikt, men jag har ett fruktansvärt sötsug. Dricker läsk nästan varje dag (vill nog åt både sockret och koffeinet där) och äter otroligt ofta choklad. Flera gånger i veckan. På helgerna är det mycket godsaker. Jag har som sagt ingen önskan om att gå ned i vikt, men jag vill gärna äta lite mindre socker. Har ni några bra tips?
    Jag är allergisk mot nästan all frukt med kärnor i, stenfrukter. Dvs äpple, päron, nektarin, persika, aprikos och alla sorters meloner. Morötter, kiwi, tomater, mango, papaya, avocado osv. Lättast är kanske att säga att jag kan äta citrusfrukter och bananer.
    Vad har ni för tips?

Jag undrar också vad ni har för erfarenheter vad gäller humöret. Är det något som påverkas av PCO? Jag blir väldigt lätt arg, för småsaker, och känner i efterhand att det kanske inte var befogat eller vad man ska säga. Har googlat lite och set att fler har funderingar kring detta, men jag har som inte lyckats hitta något svar på om det hänger ihop med PCO eller ej. Kan det ha med blodsockernivån att göra? Den är väl inte lika stabil vid PCO? Eller?

Jag tar tacksamt emot information och massor av tips!

• Svar på tråden Sockersug och humör vid PCO, tips tack!
  • Agoo

Det som hjälpte mig och mitt godissug var Gi-kost, man behöver inte gå ner i vikt bara för att man äter gi {#lang_emotions_smile} men genom att ta bort snabba kolhydrater ur sin kost hjälper nog till med att ta bort onödigt socker som man annars får i sig.
    Även ett glas citronvatten + frukt. Nu var du allergisk mot ganska många frukter visserligen men ät det du får och kan äta =)

• Nienna83

Tack för tipset!

Någon som har fler tips?

• Stugmamman

Börja äta enligt LCHF alltså skippa alla kolhydrater. Då försvinner suget och kroppen blir nöjd och glad. Även humöret stabiliseras. Jag blir otroligt irriterad varje gång jag fuskat och ätit förmycket kolhydrater. LCHF är en hormonstabiliserande kost. Läste precis om några PCOare som tillbaka mensen genom LCHF.

• Pikapika
    Stugmamman skrev 2010-02-09 14:02:35 följande:
    Börja äta enligt LCHF alltså skippa alla kolhydrater. Då försvinner suget och kroppen blir nöjd och glad. Även humöret stabiliseras. Jag blir otroligt irriterad varje gång jag fuskat och ätit förmycket kolhydrater. LCHF är en hormonstabiliserande kost. Läste precis om några PCOare som tillbaka mensen genom LCHF.
    Kan bara hålla med! Ren galenskap att inte sjukvården inte rekommenderar detta till patienter i första hand!
  • Ine78

Nåt som kan hjälpa väldigt mycket vid sötsug om du bara behöver lilla knuffen ifrån så är krom tabletter nåt att testa.. hjälper till så att det minskar.
    Hoppas att du får nå bra svar till det hela. och lycka till med bebbe verkstan i vår :)

• Nienna83
    Ine78 skrev 2010-02-10 13:17:52 följande:
    Nåt som kan hjälpa väldigt mycket vid sötsug om du bara behöver lilla knuffen ifrån så är krom tabletter nåt att testa.. hjälper till så att det minskar.Hoppas att du får nå bra svar till det hela. och lycka till med bebbe verkstan i vår :)
    Kromtabletter, finns det bara på hälsokost, eller på apotek också? Har du någon aning? Det kanske kan vara värt att testa det..
  • Nienna83
    Stugmamman skrev 2010-02-09 14:02:35 följande:
    LCHF, GI-kost va? Bara äta långsamma kolhydrater?
    Jag har inte testat det... Är ingen hejare i köket och är rätt kräsen vad gäller mat, samt allergisk mot mycket... Kan ju förstås vara värt att prova!
  • Ine78

Krom tabletter finns både på hälsokost och apoteket.. bara att fråga personalen =)
    kanon bra hjälp =) lycka till

• ramone1
    Ine78 skrev 2010-02-10 13:17:52 följande:
    Nåt som kan hjälpa väldigt mycket vid sötsug om du bara behöver lilla knuffen ifrån så är krom tabletter nåt att testa.. hjälper till så att det minskar. Hoppas att du får nå bra svar till det hela. och lycka till med bebbe verkstan i vår :)
    har du provat kromtabletter? hjälpte dom mycket mot sötsuget?
  • Jennie1987

Oj, LCHF kanske vore nåt att testa.
    Är det inte komplicerat att tillaga maten?
    Äsch, det är kanske en vanesak, som så mycket annat!

• Stugmamman

Det finns massor av recept på nätet. Många gånger kan man äta vanlig mat (bara ta vispgrädde i såsen) och skippa potatis och pasta och ta sallad eller kokta grönsaker till.

Värt att prova!

• IsaCMoJs

Jag äter LCHF och har PCO-S, det är bara så svårt man gör det! När man väl kommit in i det så mår man SÅ bra och känner ett behagligt lugn i kroppen och inte alla dessa blodsockerdippar!!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Ine78

Ramone: Jag har testat krom tabletter, dom hjälpte en hel del faktiskt, tog ett par dagar för kroppen atts tälla in sig, men tióg bort en hel del av mitt söt sug. så det var till hjälp..

Svar på tråden Sockersug och humör vid PCO, tips tack!