• honeydew

Recept som bara kräver ugn!

Hej,

Nu har vår spishäll gått sönder och har lämnats in på service. Kommer ta minst 10 dagar innan vi får tillbaka den eller en ny. Därför behöver jag tips på maträtter som man göra med bara en ugn! Några förslag?

• Svar på tråden Recept som bara kräver ugn!
  • lalasmama

hmm.. en potatisgrätäng med köttfärs i : köttfärssen ska väl egentligen stekas innan, men den kan även plattas ut & läggas som ett lager mellan 2 lager med riven eller skivad potatis + lök, kryddor & mjölk, grädde & sen lite ost överst..

hemmagjord pizza, finns ju färdigkavlad deg att köpa..

baconbiffar med klyftpotatis: skiva potatis i klyftor, sätt in dem medan du gör biffar av köttfärs, linda en bit bacon runt varje, lägg i en form å in i ugnen ca 15 min 225 grader. (potatisen ca 25 min)

♥ familjen = kärlek ♥
  • lunkentuss

potatis -klyft, hasselback, ugnsakad

kycklingfile
    laxfile
    pannbiff/köttbullar/köttfärslimpa
    falukorv

pajer

• xoxonathalie

Kyckling, klyftpotatis, hasselbakspotatis,potatisgrantäng =P

• carola1977

Syrran lärde mig en lättlagad rätt, kycklingfilé i bitar, blandas med potatis och valfria rotfrukter (morot och palsternacka tex) och sedan på med olja och kryddor. In med alltihop i ugnen ca 20-30 minuter eller tills du känner att potatisen är klar.
    Jag gör en kall enkel sås som jag tycker är god till, creme fraiche blandat med senap.

• Jungblom

Ugnssteka grönsaker, stek (ska ju stekas först egentligen men det är inget måste).

• znuttan79

Grillkorv å pomfritt.
    Potatis gratäng med skinka
    Brokoligratäng med skinka
    Fläskkarre med klyftisar å rotfrukter
    Ugnspankaka
    Ugnsomelett med tex skinka ost lök caminjoner eller vad man vill
    Pajer
    De ja kom på nu

• honeydew

Tack för tipsen, fick lite förslag som jag själv inte tänkt på! Om det är någon som kommer på nåt mer så är det bara att skriva, måste komma på middagar för minst en vecka.. :)

• Pyttismamman

Färdigköpt pyttipanna blir jättebra när man steker den i ugnen. Snabbt och gott!

Har ni vattenkokare? Isåfall kan ni ju koka vatten i den för att göra couscous och nudlar.

• Gul13

Köttbullar är jättebra att göra i långpanna. Tillbehör såsom potatisgratäng är jättegott till. Man kan ju pimpa upp köttbullarna med olika kryddor och fyllningar.

• FruE
    Pyttismamman skrev 2010-02-02 21:16:54 följande:
    Färdigköpt pyttipanna blir jättebra när man steker den i ugnen. Snabbt och gott!Har ni vattenkokare? Isåfall kan ni ju koka vatten i den för att göra couscous och nudlar.
    Ja eller pulvermos...
  • vargaa

Jag gjorde en jättegod rätt för några år sn som var supergod. :) Minns inte alla grönsaker jag använde men det kan man ju välja själv. Jag skulle nog kunna tänka mig att tomat (färsk eller soltorkad) och bladspenat tex.

Kycklig (köpte färdiggrillad)
    Aubergine
    Zuccini
    Paprika
    Honung
    Olivolja

Skar ner grönsakerna i lämpliga bitar, de tillagas ungefär lika snabbt och jag gjorde ganska stora bitar. Auberginen skivade jag ca 5 cm tjock och delade på mitten så att det blev halvcirklar. Dela kycklingen i ungefär samma stl osm grönsakerna och lägg allt tillsammans på en lite halvdjup ungsplåt (typ sån man gör ugnspannkaka i). Blanda honung och olivolja och ringla över, blanda runt och häll på lite till. In i ugnen tills det börjar få lite färg och servera. Hur enkelt som helst och trodde aldrig att det skulle vara så gott. Minimal disk och nyttigt. Auberginen tillsammans med honungen är oslagbart.

- - -

Och ugnspannkaka som sagt, det är ju nästan det enklaste som finns.

Ca 2-3 portioner
    3 ägg
    3 dl mjöl
    6 dl mjölk
    salt efter behag

Smöra plåt, häll i smeten (ganska viktigt att smeten inte är klumpig så var noga när du blandar ingredienserna), in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. Klart. Man behöver knappt ens diska plåten efteråt, så enkelt är det. :p

• vargaa

Lasange kan man säkert också göra en variant av, antingen en vegetarisk så att man inte behöver steka köttfärs eller så kan man tex köpa färdiggrillad kycklig eller quorn och använda istället. Kanske inte kan göra egen bersamell heller men det kan man leva med om det bara handlar om en gång i livet. Man får klippa och klistra lite som det heter. Utgå från en rätt och ta det man har för att hitta på ngt nytt.

• vargaa

Kom på en till. :)

Rotfrukter i ung är urgott.

Palsternacka
    Potatis
    Morötter
    Olja
    Kryddor/Salt

Skiva och lägg på ugnsplåt, olja in och krydda efter egen smak. Man kan även marinera dem om man känner för det men jag gillar dom som dom är. Ffa palsternackan blir jättegod i ugnen, jag brukar bara salta lite. :)

Till detta brukar vi ha kött. Sist hade vi ryggbiff (lyx) och gjorde iof lite stekyta i pannan först men det måste man absolut inte göra (tex om man saknar spis ;)). Vi satte in köttet på ett galler ovanför rotfrukterna och lät den tillagas samtidigt. Köttet satte vi in lite efter rotfrukterna tror jag men inte långt. Blev klart samtidigt.

Till detta kan man servera en kall sås, tex tsatziki eller nån creme fresh-sås. Jag brukar göra en grillsås av gräddfil, söt-sur sås och kryddor som säkert skulle passa bra till. Eller så köper man färdig bea, om man tycker det är ok.

Nyttig, lyxig middag som inte kostar så mkt (beroende på vilket kött man köper).

• Örnie

I princip kan man koka allt i ugn i ugnsfasta grytor/formar, men det tar längre tid. I franska recept står det nästan alltid att köttgrytor osv ska kokas i ugn.

• Pyttismamman

FruE: Enligt mig är pulvermos oätligt så det struntade jag att tipsa om haha, men gillar man det så är det också smidigt!

Svar på tråden Recept som bara kräver ugn!