• Liljekonvaljblomman

Måla furutak (inne)

Hur målar man bäst ett furutak inne till vitt? Tips mottages gärna...

• Svar på tråden Måla furutak (inne)
  • Namnam

Gå till en färgaffär och fråga om de har målarsprutor (eller vad de nu heter) till uthyrning

• Liljekonvaljblomman

Men är det bäst med täckfärg eller glasyr? Är helt nolla inom det här

• snoff84

Har hört att det är väldigt svårt att måla sånt. Skulle nog ha en spruta att måla med

• Annika02

Glöm inte att schellacka (felstavat?) kvisthålen innan, annars blöder dom igenom
    efter ett tag.

• FixarFrasse

Innan du målar: Köp "förseglingsfärg" till knastarna. Furuknastar har tyvärr den egenheten att de kan bli gulbruna genom den vita färgen.

• Elin 80

Antingen måste ni stryka på nått som jag har glömt vad det heter på alla kvistarna annars lyser de igenom, eller så köper ni en färg som heter sigma, då slipper man stryka på kvistarna, men den är väldigt dyr.

• FixarFrasse
    Annika02 skrev 2010-02-02 16:23:39 följande:
    Glöm inte att schellacka (felstavat?) kvisthålen innan, annars blöder dom igenom efter ett tag.
    hehe, du hann först!
  • Liljekonvaljblomman

Har oxå hört att det ska vara lite svårt

• snoff84

Skule nog ringa till en målare och rådfråga... De ställer säkert upp med tips

• dezibel

Är det ett gammalt tak som suttit länge har kvistarna torkar för länge sen, är det ett nytt måste du måla med kvistlack två ggr innan vitfärgen.
    Vi ska måla om vårat gamla furutak och tänker måla med vit spärrfärg, då slipper du hålla på med grundfärg och "vanlig" färg.
    Spärrfärgen täcker jättebra och du målar en/två gånger beroende på hur vitt du vill ha det. Kostar lite mer men ger mindre jobb!

Vi målade ett furutak i hallen för några år den med vanlig takfärg. Sex strykningar behövdes innan det täckte. Inte skoj!

• Audioanna

jag målade jättemörka och gamla furutak med massa kvistar i hela vårt hus.
    Pappa är målare och gav mig våtrumsgrundfärg (som man grundar väggar i badrum med egentligen)  som jag först målade ett lager för att täcka kvistar och mörka fläckar, sen 2 lager med vanlig vit takfärg. Det blev supersnyggt, inte en kvist syntes igenom och det ser fortfarande lika bra ut 6 år senare.  :)

• Pappa G

Man sprutlackerar ju nästan aldrig i ett vanligt hus. Man måste ju täcka in allt annat extremt noga. Så det är penselmålning som gäller.

Det finns nyutvecklade specialfärger för ändamålet, ex. Beckers Panellack.

• Frelisac

Om du har lockpanel i taket, så som vi har (att varannan bräda är tjockare) så finns det smala rollerpenslar som jag tycker underlättar jättemycket. Har målat varenda tak i ett hus på över 200 kvm och kan av erfarenhet säga att det är skönt att kunna rolla istället för att pensenstryka. Penseln behöver du sedan bara använda för att måla i fogarna mellan brädorna.

Att kunna stå på golvet och rolla det mesta med en roller på pinne räddar också nacken - stol och pensel är ett heövete om man ska måla mycket.

Men glöm inte att täcka ordentligt. Jag ärskitdålig på det och lyckas alltid få stänk överallt. Öven om jag täcker just där jag målar, så kommer det en målarfläck nånstans som jag självklart utan att märka det råkar kliva i och sen går jag över till det ocke täckta golvet...

Mina tak hade suttit uppe i 12 - 14 år innan jag målade dem och det behövdes inte någon kvistlack. Däremot förodrar jag, liksom andra i denna tråd, att man köper färg med mycket pigment i. Rustas antika lackfärg rekommenderas inte - vet inte hur många varv jag fick lov att måla.

• LillTussa

Ett tips kan ju vara att kolla med målare vad det kan kosta att leja nu med ROTavdrag. 

• SuzyQgirl

Vi har nyss målat ett ca 30årigt gammalt lackat furutak. Vi började med oljebaserad grundfärg och avslutade med en vattenbaserad färg 2ggr. De tyckte att kvistlack var onödigt, det räckte med oljebaserad grund. Lättast var att köra med smal roller och sedan dra efter med pensel för att komma åt emellan eller hur jag nu ska förklara. Ser då inga kvistar än, har gått ca 2månader. Men hör vad de rekommenderar i din färgbutik.

• Anghammarad

Även jag har målat ett gammalt furutak (40 år). Det var visserligen kvistfri furu men jag hade inte lackat kvistarna på ett så gammalt tak ämdå. Precis som sagt tidigare i tråden så är kvistarna så torra att det inte längre behövs. Et dilemma med ett så gammalt tak är dock att det är så torrt. När du slabbar på med vattenbaserad färg så kommer fukten i färgen att göra att brädorna sväller litegrann. När det så småningom torkar så kommer de att gå tilbaka till sin ursprungliga storlek och du kan få lite glipor i färgen där brädorna lyser igenom. Lösningen blir att måla flera gånger och vänta ett tag emellan så att det hinner sätta sig. Jag har vanliga spontade brädor och jag gjorde så att jag först gick över med pensel och fyllde i nedsänkningarna och sedan rollade jag resten.    

• Liljekonvaljblomman

Taket är 30 år. TACK för alla tips...

• Venna

Säger som en del ovanstående- använd pensel till ett furutak! Det är svårt att komma in i alla skarvar med en spruta och resultatet blir inte lika snyggt som med pensel.

Kvistlacka alla kvistar om ni tror att det behövs.

Vi gjorde det inte utan målade med en oljefärg (för nikotinspärr då de som bodde här innan hade rökt inne) en gång och sedan med en halvblank vit snickerifärg (vattenbaserad) en eller två gånger. Resultatet blev superbra och det har varken trängt igenom nikotin eller "kvistklet" på 5 år.
    Tak brukar ju egentligen målas med en mattare färg, men att använda matt färg på furupanel är mindre snyggt!

• Crrt

det som gäller är kvistlack två ggr häftgrund för snickerier 1 gång och sen lackfärg ev. 2 ggr. Men det finns ett hemligt knep också, vattenbaserad utomhusfärg antingen 1 gång och sen lackfärg eller vanlig matt takfärg upp på det eller två gånger och sedan klart! Billigare men fusk

• Anghammarad
    Crrt skrev 2010-02-08 23:16:33 följande:
    det som gäller är kvistlack två ggr 

Varför kvistlack på ett 30 år gammalt tak?

Svar på tråden Måla furutak (inne)