• thatisgreat

Varbildning pga. nageltrång, 9 månaders.

Hej!
    nu har dottern fått nageltrång på ena fingret. Upptäckte det idag då fingertoppen var alldeles röd och det har nu bildats var vid hela sidan av nageln.
    Vad gör jag nu? någon som har tips eller erfarenhet?

• Svar på tråden Varbildning pga. nageltrång, 9 månaders.
  • MsMagnolia

Försök att klämma ut varet. Har hon jätteont kan man ge alvedon eller smeta på xylocain först för smärtstillande. Sen en vass nål, ett litet litet hål och kläm ut varet. Det är bäst att göra detta så snart som möjligt - det blir SNABBT värre.
    Vidare kan du ta en uttorkande vätska som man köper på apoteket för att göra rent sår osv och dränka en kompress i det som du sen tejpar fast på fingret och låter sitta ett tag för att suga ut varet (detta funkar bäst när barnet sover).

Jag vet inte om en sjuksyster skulle rekommendera detta eller inte, men så har jag gjort på alla mina barn både på tår och fingrar och det har funkat jättebra!

• Mei

Alsolspritomslag på natten brukar kunna vända det även om man inte är där och sticker.

• Maggiepuh

Jag skulle inte göra något själv utan ringt och bokat tid till en läkare eller sköterska.

• thatisgreat

Hej och tack för svar
    jag ringde till sjukvårdsupplysningen och hörde med dom.
    Jag skulle försöka trycka ut varet om jag kunde och sedan ha ett omslag runt om.

Dock fick jag bara ut lite av allt. Men jag ska försöka sätta dit ett alsolomslag när hon ska sova undrar om jag ska försöka trycka ett nytt hål precis innan alsolomslaget eller om jag ska låta det vara nu?

Svar på tråden Varbildning pga. nageltrång, 9 månaders.