• mulle08

Pergotime verkar inte fungera - vad finns det mer man kan göra för att bli gravid?

Nu har jag försökt 2 omgångar med pergotime men inte blivit gravid. Innan dess har vi försökt i många månader på naturlig väg, men jag har konstaterat dålig ägglossning och därför har jag hoppats på pergotime. Jag fick positivt äl-utslag båda gångerna och vi har haft sex flera dagar i rad kring äl. Ändå har det inte fungerat. Jag har läst att de flesta blir gravida på 1:a eller 2:a pergotime-försöket, så jag börjar tappa hoppet. Vad mer finns det man kan göra? Vad kan det bero på? Min man har gått på utredning och där verkar allt vara toppen. Jag har tagit blodprov, hormonprov och röntgat äggledarna- inga konstigheter. Kan det beror på dålig miljö i underlivet? Har inte känt av några problem, men kan det hjälpa med PH-neutraliserande medel? Eller är det bara spermadödande? Någon som har något tips eller råd som kan ge mig lite mer hopp?

• Svar på tråden Pergotime verkar inte fungera - vad finns det mer man kan göra för att bli gravid?
  • daKi

Som jag har förstått det så provar man med pergotime i ungefär ett år innan man går vidare till andra behandlingar. Men ta kontakt med din läkare igen, du kanske behöver dubbelkur.

• mulle08

Jag tror inte dubbelkur hjälper, jag var på VUL efter första omgången och då såg allt bra ut. Och om man kan lita på clearblue ÄL test så ser det ut att ha fungerat. Jag har läst att många går vidare till IVF efter 3 försök. Min gyn sa dock att jag kunde ta 6 omgångar utan att det var skadligt. Är det någon som har blivit gravid på 3-6:e försöket?

• Viggo och pyrets mamma

Jag har tagit 3 dubbelkurer med Pergo utan att bli gravid, nästa steg är väl sprutor ev i kombo med Pergo och efter det IVF i div former. Själv hoppas jag på att få sprutor när jag ska till gyn 22 feb.

Ett år går så fort... Viggo 080425
  • daKi
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-02-05 19:02:25 följande:
    Jag har tagit 3 dubbelkurer med Pergo utan att bli gravid, nästa steg är väl sprutor ev i kombo med Pergo och efter det IVF i div former. Själv hoppas jag på att få sprutor när jag ska till gyn 22 feb.
    Vad är det för sprutor?
  • mulle08

Ja, vad är det för sprutor och vad gör dom? Fick du ÄL av dubbelkur?

• Viggo och pyrets mamma

Noop jag fick inte äl av dubbelkurer, sprutorna heter Gonal-F, men jag är lite osäker på om de ksa kombineras med Pergo för att öka effekten på nåt sätt, men det är iaf steget före IVF i div former.

Jag har PCO så för mig beror den frånvarande äl på den.
    Ett år går så fort... Viggo 080425
  • Aqua ros

Jag åt Pergo i 7 månader dom 2 sista va trippel dos, men blev inte gravid.
    Fick sprutor som heter Puregon och en spruta som heter Ovitrelle för att ägget ska släppa, det fungerade blev gravid på andra försöket!

Men be att få försöka med dubbel dos för det kan nog gå om du får bra respons på Pergon!

Lycka till

♥~*~♥ BEBIS ♥~*~♥
  • mulle08

Aqua ros, vet du om en dubbeldos kan hjälpa en att bli gravid även om man redan får ÄL av enkelkur? Jag gick på VUL efter första kuren och då såg det bra ut, så jag är rädd att en dubbelkur skulle överstimulera så det blir flera ägg? 

Men kan det vara så att ÄL test ger utslag men att äggen inte släpper ändå? Är det då Ovitrelle träder in?
  • Cat79

Jag har ätit sen tidigare Pergotime ca 8 mån första gången vi försökte och blev inte gravid. Hade bra värden och fick ägglossning men ändå blev det inget. Startade med sprutor och lyckades på 3:e omgången sist. Det räcker inte alltid med bara några kurer... Ovitrelle hjälper till att släppa ägget när det är moget.

• Aqua ros
    mulle08 skrev 2010-02-06 11:39:07 följande:
    Aqua ros, vet du om en dubbeldos kan hjälpa en att bli gravid även om man redan får ÄL av enkelkur? Jag gick på VUL efter första kuren och då såg det bra ut, så jag är rädd att en dubbelkur skulle överstimulera så det blir flera ägg?  Men kan det vara så att ÄL test ger utslag men att äggen inte släpper ändå? Är det då Ovitrelle träder in?
    Ovitrelle gör att ägget släpper, om du får utslag på äl testen mer än 2-3 dagar så släpper troligtvis inte ägget.
    Dubbeldos med pergo kan hjälpa men du får kanske två äggblåsor, eller fler om du svarar bra på Pergo!
    ♥~*~♥ Längtan ♥~*~♥
  • kulan2010
    mulle08 skrev 2010-02-06 11:39:07 följande:
    Aqua ros, vet du om en dubbeldos kan hjälpa en att bli gravid även om man redan får ÄL av enkelkur? Jag gick på VUL efter första kuren och då såg det bra ut, så jag är rädd att en dubbelkur skulle överstimulera så det blir flera ägg?  Men kan det vara så att ÄL test ger utslag men att äggen inte släpper ändå? Är det då Ovitrelle träder in?
    Inför mina insemineringar så åt jag pergotime i olika doser. VUL såg bra ut, reagerade bra på pergotime, äl-testen gav utslag, VUL samma dag som inseminering visade att allt såg tipp topp ut men jag fick ändå inte ägglossning enligt progesteronprovet jag fick ta. Det som funkade för mig var att få Ovitrelle. (Då fick jag ägglossning men jag blev inte gravid)
    Har du fått ta ett progesteronprov 7 dagar efter förmodad ägglossning?
  • mulle08

Bubbelskum, nej, jag har inte fått göra progesteronprov, det kanske är nästa steg? Måste man gå till gyn eller finns det hemmatest att göra? Jag har tidigare fått PCO diagnos men har inga hormonavikelser eller övervikt men dålig ägglossning. Med pergotime så får jag väldigt mycket känningar kring den tiden när ÄL ger utslag, sekretförändringar etc. Så jag har tagit för givet att det varit riktig ägglossning, för så har det aldrig känts utan pergotime.

Men jag ska nog försöka göra ett sådant prov. Om det är där det brister så känns det ju bra att det finns sprutor eller dubbelkur som nästa steg. Men det är ju också så att även om allt funkar med enkelkur pergotime så är det ändå bara 25% chans att man blir gravid, så egentligen borde man väl försöka ett par omgångar till....
    Aqua ros, jag ska testa med äl-prov flera dagar i rad. Tidigare har jag slutat när de gett utslag.
  • kulan2010

Det är ett blodprov man tar. Tycker gott att man kan kräva det av gyn för det är det enda kvittot på att man verkligen har fått ägglossning. Annars är ägglossningssprutorna ett bra komplement till pergotime tycker jag (eftersom det är det enda som funkat på mig och min sega kropp).

• Stella Kardunn

Jag måste bara fråga, vart har du läst att de flesta blir gravida på max 2 pergotime kurer? Låter tyvärr i mina ögon som värsta glädjekalkylen.

Pergotime är inget mirakelmedel som fixar till det automatiskt på något sätt, man måste ändå pricka ägglossning, hålla tummarna för att det är ett fint ägg som släpper, att det är ett gäng friska spermier som hinner först, att kroppen har lust att låta ägget fästa och växa osv...dvs allt som krävs för vilken normal graviditet som helst. Att skriva att de flesta blir gravida på max 2 pergotime kurer låter därmed mest som önsketänkande, ungefär som att säga att alla med normalstark ägglossning skulle bli gravida utan behandling på max 2 försök....

• mulle08

Ja, det är väl för och nackdelarna med detta forum, man kan få mycket stöd och hjälp, men också en del inte alltid rättvisande information. Det är i detta forum som jag bla sett två statistiktrådar där klart flest angett att de blivit gravida på de två första försöken, men jag kan gott tänka mig att de som försökt fler än 6 gånger inte registrerar sig i sådana trådar. Jag har också lästa i flera trådar här att många gått vidare med IVF efter 3 försök. Men som jag skrev tidigare så är jag medveten att det även med pergotime endast är 25% chans. Jag antar att det bästa är att försöka slappa av och hoppas på det bästa, men alla som varit i min sits vet att det är lättare sagt än gjort. Men nu när jag fått lite tips och råd om hur man kan gå vidare om ytterligare försök inte ger utdelning, så känns det faktiskt lite lättare.

• Stella Kardunn

Jag ber om ursäkt om du tyckte mitt inlägg var en pekpinne, men jag blev bara så förbluffad att det skulle finnas statistik som visar åt det hållet, men nu förstår jag att det var omröstningar här på FL du pratar om och då kommer saken i ett annat läge. Jag tror också att det är mest dem som det gått bra för som svarar där tyvärr och att dessa statistiktrådar därmed sällan eller aldrig går att lita på.

Min kunskap om Pergotime är på intet sätt en experts utan jag är bara en vanlig människa fast i träsket som alla andra, dessutom är det tyvärr så att det skiljer sig oerhört mellan olika läkare hur de går till väga, men detta är vad jag tror mig veta.

Man börjar med enkel kur och tar sen progesteron prover för att se om hormonvärdet är tillfredställande, är det bra, fortsätter man med enkel kur, är det inte det så blir det dubbel kur osv upp till trippel kur tills man nått önskad effekt på hormonnivåerna. Vissa får även kombinera detta med VUL för att kontrollera ev äggblåsors storlek (något jag aldrig fått göra).

I Fass står det att [citat] "Tre kurer anses som ett adekvat behandlingsförsök" [slut citat], vilket innebär att man "får ge upp" efter 3 försök. MEN om jag tolkar Fass rätt innebär det inte att man att man ska ha blivit gravid efter 3 försök, utan snarare att man ska ha fått ägglossning på 3 försök.

Läs gärna själv under punkten 4.2 Dosering och administreringssätt

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=6

Själv har jag ätit pergotime av och till i flera år, spolat äggledarna och fått ett MA i höstas, nästa steg för oss blir IVF.

Lycka till!

• daKi

Hej igen tjejer.

Idag var jag och gjorde ett ultraljud. De såg att jag hade fått många äggblåsor, men de var lite osäkra på om de skulle hinna mogna på två dagar (de tror att jag har äl om 2 dagar ungefär.) Ska lämna progesteronprov dag 21.
    Fungerar det inte denna gången så hoppar vi en cykel och sen blir det dubbelkur.

Svar på tråden Pergotime verkar inte fungera - vad finns det mer man kan göra för att bli gravid?