• Prinsessan Zelda

å ä ö i USA

Ni kanske alla vet hur man får åäö på tangentbordet i USA. Har suttit och klurat själv och kommit på det.
    Om ni vill veta:
    Använd Num Lock tangenterna.
    Å = Alt 399
    å = Alt 390
    Ä = Alt 398
    ä = Alt 388
    Ö = Alt 409
    ö = Alt 404

Lycka till

• Svar på tråden å ä ö i USA
  • Pallas

Jag är lat och ställer om hela systemet till svensk teckenuppsättning. Har nån greja så det går plättlätt att ändra teckenuppsättningen fram och tillbaka. Lite knepigt är det, för om man har amerikanskt tangentbord så ser man ju inte åäö och en del skiljetecken sitter på andra ställen. Jag tycker dock att jag lärt mig fort, men man får dock stora spunken och kör kortkommandon för åäö på sin mac.

• Southern Belle

Jag ar visst annu latare an Pallas... Kan ocksa andra teckenuppsattningen men av ren lathet orkar jag inte halla pa och andra fram och tillbaka.... Forutom nar jag skriver mitt namn forstas! Heter namligen Åsa...... Fast nu ska jag lagga Alt 399 pa minnet!!! Tack for tipset!

• Maddan

Vad käckt att man kan göra så!!!
    Då ska jag genast kopiera detta och ge det till min kusin i Canada.....det är helt omöjligt att läsa hennes mejl när hon skriver på svenska att hon får skriva på engelska istället.....

• anilova

Funkar inte pa min dator!

• Pistou

Jag har också möjlighet att växla mellan svensk och engelsk tangentuppsättning (med kombinatonen Alt+Shift), och har lärt mig utantill var å, ä, och ö sitter (å sitter till höger om "P", ö och ä till höger om "L") eftersom jag också har ett engelskt tangentbord.

Om man skriver mycket och ofta går det lite snabbare än att använda Alt-kombinationerna, men om man har tålamod går det ju som sagt lika bra att använda dem. Bara folk upphör med oskicket med att skriva enbart o och a, eller ännu värre, att skriva aa, ae och oe, vilket gör texten skitsvår att läsa.

• Mumsen

Undra hur ett kinesiskt tangentbord ser ut, dem har väll jättemånga tecken?

Svar på tråden å ä ö i USA