• Anonym (Juicy)

Får min chef verkligen göra så?

Jag arbetar heltid och har ett "hyffsat" fysiskt arbete.

Igår berättade jag för min chef att jag nu har fått alla mina BM tider och att de är efter arbetstid förrutom en gång.

Den gången jag ska göra glukosbelastning (eftersom jag börjar alltid 6 på morgonen) Så jag förklarade jag för han att han får sätta in någon annan på öppningen.

Han -    Men du kan väl öppna endå?

Jag -   Alltså jag måste fasta från och med kvällen innnan och får inte ens dricka vatten och jag klarar inte de med min mage att gå upp 04,30 för att jobba ca 2 tim innan glukosen.

Han- Du öppnar väl inte med magen?

Jag- öhh nä, de gör jag ju inte men jag får ju inte äta förrän efter vid 10. Är ju fem timmar vaken tid utan mat och då mår jag jätteilla.

Han- Du får se om du kan byta med din kollega.

Får han verkligen säga såhär?

Vill jag också tillägga att jag är snart i v26 och har varit hemma 2 dagar under hela graviditeten pga feber.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-03 15:02
    Tack alla för era svar. :)

Jag är mycket väl medveten om att graviditet inte är en sjukdom. Och jag har jobbat mig igenom hela. Heltid och med ett fysiskt arbete. Men alla har vi ju olika typer av graviditeter och olika typer av jobb.

Mitt problem var ju i största delen att min chef inte kunde förstå att jag kände så? Jag trodde inte att de var så jobbigt att låta mig få ta ledig dom 2 timmarna på morgonen innan glukosen.
    Jag har ställt upp fruktansvärt mycket för min chef. Och som jag skrivit tidigare har jag ett relativt fysiskt arbete ståendes och med tunga lyft. Och mellan just 06-08 är jag själv på hela företaget och har inte möjlighet att be någon om hjälp. Stort flöde av kunder och illamående är ingen bra kombination.

Så jag trodde inte han skulle se de som några problem att låta mig börja senare eftersom jag just mår väldigt illa när jag inte kan äta på morgonen. (vilket har i princip varit min enda "symptom" under grav.

Jag har även gjort en tidigare glukosbelastning i v12. Så jag vet hur dåligt jag mådde. Trodde därför att min chef skulle förstå mig nu.

Men iaf så har jag bytat med min kollega som öppnar istället och jag kan lugnt o stilla köra till jobb efteråt.

Tack snälla för alla era synpunkter!

Mvh

• Svar på tråden Får min chef verkligen göra så?
  • Anonym (Juicy)

puffar

• ÄlskadeÄnglar

Jag tror faktiskt att du har rätt att gå på två bm besök på arbetstid. Eller så har jag missuppfattat det...

• emme 86

Jag förstår inte, vad är det han inte får fråga?
    Om du öppnar med magen?
    Visst var det väl en onödig kommentar men inget som är förbjudet...

• Mamsis
    emme 86 skrev 2010-02-02 19:04:52 följande:
    Jag förstår inte, vad är det han inte får fråga?Om du öppnar med magen?Visst var det väl en onödig kommentar men inget som är förbjudet...
    Hon menar antagligen om det är ok för honom att kräva att hon själv kollar om hon kan byta med en kollega, inte om han får vara plump nog att säga att hon inte öppnar med magen.
  • Cat3

Vad säger facket?

Tror att man har rätt att gå på läkarbesök under arbetstid i de flesta avtal faktiskt och inget han kan neka dig ledigt till.

• Lavish

Tror du har rätt till att göra besöken på arbetstid. Sen kan du ju vara schysst o försöka lösa det själv men kan du inte det får chefen fixa det.

• hewa

Spontant skulle jag svara att han inte får kräva av dig att du själv ordnar bytet med kollegan. Men det beror nog lite på vad som står i ditt avtal. I vårt tex står att läkarbesök (planerade sådana alltså, som tex mvc-besök) i möjligaste mån ska förläggas utanför arbetstid. Går inte det har vi rätt till ledighet. Så det är ju så man försöker göra. Sen är det ju lite luddigt i just ditt fall eftersom glukosbelastningen i sig inte tar hela dagen även om jag förstår att det skulle vara väldigt jobbigt att åka in och jobba några timmar innan, på fastande mage. Men kolla vad det står i avtalet ang läkarbesök.

• Anonym (Juicy)

Hej

Ja alltås jag har inga problem att lösa de själv. Att fråga min kollega.

Men man önskar ju att man hade fått lite mer sympati. Och sen är jag så trött på hans attityd. Men de hör ju inte till här.

Har för mig också att han inte kan hindra mig för obligatoriska kontroller. Men de han menar är att jag borde arbeta 2 timmar innan glukosbelastningen. Är de rimligt?

• Anonym (ee)

Vet ju inte var du arbetar men jag arbetar så får man gå till äkare BM på arbetstid men om de börjar kl 12 å jag ska arbeta från 10 måste jag komma dit innan om de blir kris å sen gå.

Så om de är det som är din fråga så tror jag han kan neka dig ledigt på morgonen, sen är de ju upp till dig om du mår så dåligt att de inte går å isf sjukanmäla dig.

• Sorbus

Det handlar alltså om två arbetstimmar före din BM-tid och som är din normala arbetstid? Ja, det är helt rimligt att han väntar sig att du arbetar då.
    Om du sedan vet med dig att det inte fungerar för just dig på grund av att du inte kan äta frukost den dagen så får du givevis försöka byta med någon annan. Men arbestgivaren har ingen automatisk skyldighet att bevilja ledigt för den tiden eftersom det inte ingår i undersökningen i sig.

Svar på tråden Får min chef verkligen göra så?