• annelie1979

Diskmaskinssalt

Har nu köpt diskmaskinssalt för att inte få ut glasen helt grå ur diskmaskinen... men när jag skulle hälla i saltet blev jag lite fundersam. Ska det vara fullt med vatten när jag skruvar av locket? Hur mycket ska jag hälla i?

• Svar på tråden Diskmaskinssalt
  • Jempa L

Saltet gör vattnet mjukare... Om du får ränder på glasen så är det spolglans du ska använda... Ja, det är vatten i när man skruvar av locket. Jag brukar hälla ungefär 1/3 av paketet, har en lampa som indikerar när det är dags att fylla i mer salt.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • annelie1979

hur kan du få plats med det? ser helt omöjligt ut, paketet är ju storn och det är inte så mycket plats i hålet ( det är ju fullt med vatten)

• Anatha

Häll försiktigt så väller vattnet över och saltet går i. Häll så mycket det går och så om lampan slocknar gör det inte det får du hälla i mer. Skopa ut vatten från hålet om det inte funkar annars.

• Freiya

vi har en tratt som vi fick emd diskmaskinen. man häller i saltet där, vi får plats med 2 såna paket, det trodde jag aldrig heller första gången. men vattnet åker ut och gör plats för saltet :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • ninnione

jag får plats med ganska precis ett paket salt o även om de inte ser ut att få plats så gör det de, vattnet åker bort o gör plats för saltet. har dock ingen lampa som lyser när de är slut vilket går fort i vårt hus med tanke på hur vattnet är.

• user1337
    annelie1979 skrev 2010-02-02 18:59:47 följande:

Har nu köpt diskmaskinssalt för att inte få ut glasen helt grå ur diskmaskinen... men när jag skulle hälla i saltet blev jag lite fundersam. Ska det vara fullt med vatten när jag skruvar av locket? Hur mycket ska jag hälla i?

Måste man ha salt i? Sabbar man diskmaskinen om man inte tar i salt?
  • sahara
    user1337 skrev 2013-04-13 22:07:36 följande:
    Måste man ha salt i? Sabbar man diskmaskinen om man inte tar i salt?
    Det beror på vattnets hårdhet.Har man hårt vatten bör man ha i salt för att disken inte ska få fula beläggningar.
    I långa loppet mår nog inte diskmaskinen bra av att inte ha salt för rör o dyl får säkert beläggningar också.
    Jag bor på Öland och det är mycket kalk i vattnet så här går det åt mycket salt.
    Men bor du någonstans där vattnet är mjukt behöver du knappast salt i diskmaskinen. 
Svar på tråden Diskmaskinssalt