Vigsel en söndag??
Vi vill ha ett visst datum då vi gifter oss och det datumet infaller på en söndag. Vi vill gifta oss borgerligt i regionen kring Malmö och vi vill inte ha någon ceremoni - vi bjuder inte ens dit folk (inte ens vittnen vi känner).
Vi vill ha ett visst datum då vi gifter oss och det datumet infaller på en söndag. Vi vill gifta oss borgerligt i regionen kring Malmö och vi vill inte ha någon ceremoni - vi bjuder inte ens dit folk (inte ens vittnen vi känner).
Vi gifter oss en söndag, men då i kyrkan.. så jag har dålig koll på hur de har det i rådhuset o så, det bästa är väl att ringa o kolla ;)
Ring kommunens växel och be om namnen på de borgerliga vigselförrättare som finns. Därefter väljer ni de (n) kan tänka er och ringer personen och framför ert önskemål. Måste ni vigas just i rådhuset?
Som jag skrev i en annan tråd nyss, jag ställde upp som vittne när min väninna var borgerlig vigselförrättare för några månader sedan. Hon är aktiv i kommunpolitiken. Varje parti blev efter förra valet tillfrågade om de kunde ställa upp med vigselförrättare och min väninna erbjöd sig. Paret hon vigde hade valt en vardag under sin lunchrast. De hade valt en liten brygga vid en liten sjö i vårt centralaste friluftsområde.
Ringde kommunens växel idag, med anledning av den andra tråden (och egna funderingar om borgerlig begravningsförrättare). I vår kommun planeras en bestämd vigseldag (fredag, tror t o m klockan 15 nämndes) och att det framöver kommer att kosta 500 kronor.
Jag tycker att det även i framtiden borde vara upp till varje vigselförrättare om den vill ställa upp på andra tider och platser. Kan tänka mig att kommunen lättare kan bidra med ett par vittnen i rådhus/stadshus. I det fallet jag nämner ordnade vigselförrättaren två vittnen - kanske inte alla gör sig det besväret.
(Gifte mig själv borgerligt, den korta varianten, på den plats grannkommunen erbjöd; Danderyds slott).
Tack för dina erfarenheter sirisdotter! Det låter mysigt med Danderyds Slott! Varför valde ni den korta varianten, om jag får fråga? Var ni också ensamma eller fanns det andra närvarande?
Vi gifte oss i stadshuset, och då när vi gifte oss fanns det bara på lördagar.
Hur blir det med er vigsel?
Jag gifte mig visserligen på en lørdag, men av en helt vanlig borgelig vigselførrætare i ystad, hon gjorde det vilka dagar som helst bara det var innan kl 16 o i ystads kommun :P
Hej alla som svarat och tack för era svar! :)
Ogi skrev 2010-02-22 20:20:22 följande: