• Ogi

Vigsel en söndag??

Vi vill ha ett visst datum då vi gifter oss och det datumet infaller på en söndag. Vi vill gifta oss borgerligt i regionen kring Malmö och vi vill inte ha någon ceremoni - vi bjuder inte ens dit folk (inte ens vittnen vi känner).

Vet någon om det finns borgerliga vigselförrättare som viger på söndagar? Som det ser ut nu har rådhuset vigseltid på lördagar... Jag antar att man kan viga sig i andra kommuner än den man tillhör, så andra kommuner än Malmö passar också.
    Tips, någon?
  • Svar på tråden Vigsel en söndag??
  • Dioraa

Vi gifter oss en söndag, men då i kyrkan.. så jag har dålig koll på hur de har det i rådhuset o så, det bästa är väl att ringa o kolla ;)

☆?°´ 080815 `°?☆
  • sirisdotter

Ring kommunens växel och be om namnen på de borgerliga vigselförrättare som finns.  Därefter väljer ni de (n)  kan tänka er och ringer personen och framför ert önskemål. Måste ni vigas just i rådhuset?

• Ogi
    sirisdotter skrev 2010-02-02 22:45:10 följande:
    Ring kommunens växel och be om namnen på de borgerliga vigselförrättare som finns.  Därefter väljer ni de (n)  kan tänka er och ringer personen och framför ert önskemål. Måste ni vigas just i rådhuset?
    Nää, rådhuset eller inte spelar mindre roll. Det som är viktigt är datumet, att vi är ensamma och att det inte finns en massa religiöst med i spelet. Tack för tipset! Ska ringa dit imorgon. Trodde det bara var rådhuset som vigde kommunalt :)
    Dioraa: Vi har ringt dem :) Därför vet vi att de bara viger på lördagar. Lycka till med din vigsel!
  • sirisdotter

Som jag skrev i en annan tråd nyss, jag ställde upp som vittne när min väninna var borgerlig vigselförrättare för några månader sedan.  Hon är aktiv i kommunpolitiken.  Varje parti blev efter förra valet tillfrågade om de kunde ställa upp med vigselförrättare och min väninna erbjöd sig.  Paret hon vigde hade valt en vardag under sin lunchrast. De hade valt en liten brygga vid en liten sjö i vårt centralaste friluftsområde.

Ringde kommunens växel idag, med anledning av den andra tråden (och egna funderingar om borgerlig begravningsförrättare).  I vår kommun planeras en bestämd vigseldag (fredag, tror t o m klockan 15 nämndes)  och att det framöver kommer att kosta 500 kronor.

Jag tycker att det även i framtiden borde vara upp till varje vigselförrättare om den vill ställa upp på andra tider och platser.  Kan tänka mig att kommunen lättare kan bidra med ett par vittnen i rådhus/stadshus.  I det fallet jag nämner ordnade vigselförrättaren två vittnen - kanske inte alla gör sig det besväret.

(Gifte mig själv borgerligt, den korta varianten,  på den plats grannkommunen erbjöd; Danderyds slott).

• Ogi

Tack för dina erfarenheter sirisdotter! Det låter mysigt med Danderyds Slott! Varför valde ni den korta varianten, om jag får fråga? Var ni också ensamma eller fanns det andra närvarande?

Jag är själv lite kluven i vårt val. Men jag tror att det mest beror på att folk förväntar sig att man bjuder hela släkten för vigsel och bröllopsfest. Men vi vill bara bli ett äkta par utan massa tjohej runtom och rättvisast blir att inte bjuda en enda kotte.
  • Mamma Zandra

Vi gifte oss i stadshuset, och då när vi gifte oss fanns det bara på lördagar.

• sirisdotter
    Ogi skrev 2010-02-02 23:53:39 följande:
    Tack för dina erfarenheter sirisdotter! Det låter mysigt med Danderyds Slott! Varför valde ni den korta varianten, om jag får fråga? Var ni också ensamma eller fanns det andra närvarande? Jag är själv lite kluven i vårt val. Men jag tror att det mest beror på att folk förväntar sig att man bjuder hela släkten för vigsel och bröllopsfest. Men vi vill bara bli ett äkta par utan massa tjohej runtom och rättvisast blir att inte bjuda en enda kotte.
    Jag är snarare den typ som inte gifter sig - mannen vill gärna gifta sig (gång på gång...).  Han bestämde oss för den korta varianten - ansåg nog att man inte kan lova trohet.  Jag hade kompisar som knatat upp till Stockholms stadshus och tagit de vittnen som erbjöds och hade tänkt mig något sånt  (det är ett tag sedan) - maken ville ha släkten med.  Vi var många som trängdes i vigselrummet; våra föräldrar, hans barn sedan tidigare äktenskap, våra syskon med familjer.
    Slottet var fint och det finns fina foton på brudparet stående på slottstrappan.

Det var en lördag, kommunfullmäktiges ordförande var vigselförrättare (maken kanske kände honom något)  och vi hade en väldigt lyckat fest med 40 gäster i en tvåa på 60 kvadrat med hemlagad mat.
    Visst är det svårt att bjuda rättvist!  Min släkt är mycket större, jag råkade ha fler vänner då - mycket diskussioner om vilka vi skulle bjuda...

Vi är inte gifta längre...

Hoppas ni är bättre på att enas och lycka till!
  • sirisdotter

Hur blir det med er vigsel?

• Emmeliina

Jag gifte mig visserligen på en lørdag, men av en helt vanlig borgelig vigselførrætare i ystad, hon gjorde det vilka dagar som helst bara det var innan kl 16 o i ystads kommun :P

• Ogi

Hej alla som svarat och tack för era svar! :)

Vi gifte oss den 14:e. Vi lyckades hitta en vigselförrättare som kunde den dagen! Allt tog ungefär en minut och sen åkte vi hem för att bädda ner oss - vi var jättesjuka alla tre (bebisen också) med feber och annat skoj. Men det är jättehärligt att vi är gifta nu.
  • sirisdotter
    {#lang_emotions_heart}Ogi skrev 2010-02-22 20:20:22 följande:
    Hej alla som svarat och tack för era svar! :) Vi gifte oss den 14:e. Vi lyckades hitta en vigselförrättare som kunde den dagen! Allt tog ungefär en minut och sen åkte vi hem för att bädda ner oss - vi var jättesjuka alla tre (bebisen också) med feber och annat skoj. Men det är jättehärligt att vi är gifta nu.
    GRATTIS!  nu förstår jag valet av datum!
Svar på tråden Vigsel en söndag??