• Ossie

ont vid graviditet nr 2 efter kejsarsnitt?

Hej! Jag undrar om någon som har haft kejsarsnitt känner av smärtor i buken och vid snittet vid nästa graviditet?

Mitt första barn kom ut med hjälp av kejsarsnitt. Nu, två år senare är jag gravid igen, i v 18. och de senaste veckorna har jag fått ont i sidan av buken och precis där snittet var. Det gör mest ont när jag tex nyser eller vänder på mig snabbt i sängen, då blir det nästan kramp där nere. Det går över efter en stund, men jag har inte haft det så tidigare.

Är det normalt att känna av ärret av snittet vid en ny graviditet?

• Svar på tråden ont vid graviditet nr 2 efter kejsarsnitt?
  • Jesster

Ja, jag hade jätteont och det är helt normalt. Man har ju ärrvävnad och sammanväxningar inuti också och allt töjs när magen växer och det kan göra ganska ont.

Den som söker han finner - www.google.se
  • vinterfrost

Jag blev snittad med dottern Juli2008 och är gravid igen med bf maj2010. (1år o 10 mån mellan barnen.)

Jag har inte kännt av någonting, ingen värk ihuvudtaget. Hade växtvärk under stora delar av graviditeten med ettan.
    Så det är väl inviduellt.

• Ossie
    Jesster skrev 2010-02-03 12:03:12 följande:
    Ja, jag hade jätteont och det är helt normalt. Man har ju ärrvävnad och sammanväxningar inuti också och allt töjs när magen växer och det kan göra ganska ont.
    kan man göra något emot det, typ äta magnesium eller så?
  • helene306

Jag kände något innan v20 (tror jag det var) att det liksom drog och stramade lite konstigt runt snittet men inget som gjorde ont. Det höll i sig några dagar och molade lite då och då men inte så att jag störde mig på det, jag reagerade bara mer att det var något "konstigt". Sen dess har jag inte käns någonting runt själva snittet och jag är i v 31 nu.

• Ossie

det drar typ jämnt på mig men ibland får jag riktigt kramp som gör jätteont!

• Lillstrumpa

Har inte heller känt något av det. Snittades med första och är nu i vecka 19 med tredje, har inte känt något varken förra eller denna grav.

• Jesster
    Ossie skrev 2010-02-03 17:20:50 följande:
    kan man göra något emot det, typ äta magnesium eller så?
    Nej, du kan inte förhindra att magen växer
    Om du är orolig får du ju naturligtvis prata med din BM och MVC-läkare om saken.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Tjollabolla

Ja jag har fått ont i mitt ärr från förra snittet. Det har även ändrat utseende. Vi var inne på förlossningen för att kolla det och dom sa att dom trodde att jag hade fått en hudbristning precis bredvid ärret. Det har liksom blivit hårt några cm runt om kring ärret. Gjorde ont ett par veckor nu på slutet, denna veckan har det varit lite bättre. Är i v.37 nu och ska snittas nästa vecka igen..

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Ossie

oj, lycka till nästa vecka!

Tjollabolla skrev 2010-02-04 11:37:01 följande:
    Ja jag har fått ont i mitt ärr från förra snittet. Det har även ändrat utseende. Vi var inne på förlossningen för att kolla det och dom sa att dom trodde att jag hade fått en hudbristning precis bredvid ärret. Det har liksom blivit hårt några cm runt om kring ärret. Gjorde ont ett par veckor nu på slutet, denna veckan har det varit lite bättre. Är i v.37 nu och ska snittas nästa vecka igen..
Svar på tråden ont vid graviditet nr 2 efter kejsarsnitt?