Anonym skrev 2010-02-03 01:08:02 följande:
Det går som sagt inte att punktförbränna fett.Har du ingen möjlighet att ta dig till gym skulle jag råda dig till att investera i en allround-maskin, som en orbitrek. Gärna en där du själv kan välja om du vill använda stavar eller inte, samt programmera. Är dock inte nödvändigt men kan vara en hjälp på traven, åtminstone i början. Ev en motionscykel. 30 min minimum oavsett och med en intensitet så du klarar att prata men ändå har puls.Införskaffa även gummiband, finns i olika färger där en färg symboliserar en viss styrka. Dessa är lätta att lära sig att använda. Tränar du inte musklerna på ryggen, kommer du alltid ha en "valk" även om du går ned i vikt på annat sätt och de blir mindre. Valken består inte enbart av underhudsfett utan även av förslappad muskulatur.Det är dock väldigt viktigt att tänka på att ALLTID träna antagonisten också. Antagonisten kallas den muskel som jobbar motsatt den muskel man vill förbättra.Ex, tränar jag biceps måste jag även träna triceps för att inte bli försvagad och få skador pga felträning. Mage/korsrygg, framsida ben/baksida ben osv, dock inte under samma pass helst då man redan är försvagad och riskerar att skada sig pga trötthet.Magen skall ALLTID tränas sist, den involveras i alla övningar praktiskt taget. Tränar du då magen först är det stor risk att du är så svag att du inte klarar att utföra resten av övningarna korrekt.Är du inte intresserad av att bygga muskler utan bara bli tränad/fit, skall du köra låg vikt/motstånd med många repetitioner. Ett gott tecken är att köra tills det bränner i muskeln, vila då en halv minut och kör ett set till
osv.Två gånger i veckan, 20-30 min åt gången (5 min uppvärming) räcker i regel.Kan dock inte nog trycka på dethär med vatten, före under och efter träning.
Mina valkar försvann dock utan ruggmuskelträning - så det är inte ett måste

det skeddde när jag gick ner i vikt, jag var fet innan helt enkelt

jag har inte tränat bort dem. Har tränat alldeles för lite - men tack för tipsen, bra inlägg annars