• Ängel25

Köpa kaninunge eller lite äldre kanin?

Jag ska köpa kanin för min egen skull, inte för barnens. Barnen är bara 2 och 4 år så nu kommer min fråga:

Vad är för- och nackdelar med att köpa en kaninunge på 8 veckor eller köpa en kanin som är 4-5 månader?

Till en början kommer kaninen bara få springa fritt här hemma när barnen somnat och när kaninen är trygg och tam med mig så får den börja vara lös under större delen av dagen (när vi är hemm).

Hur hade ni gjort? Kaninunge eller ungkanin?

• Svar på tråden Köpa kaninunge eller lite äldre kanin?
  • mion

jag hade tagit kanin unge som jag kan "fostra" själv o vänja med att "gå på toa/låda" o så =)

• Ängel25

Hm, jag har hört och läst mig till att det är lättare att lära en äldre kanin att gå på toa. Kanske är olika... Tack för ditt svar :)

• Anna86

Om du köper en äldre kanin, en vuxen, så vet du vad kaninen har för humör, temperament och personlighet  redan när du köper den. En kaninunge vet man aldrig hur den blir... det är många som blir "bitchiga" och riktiga "problemkaniner" under tonåren och vet man inte hur man ska hantera det så kan kaninen fortsätta med samma beteende. Om du bestämmer dig för en kaninunge, ta reda på så mycket du kan om föräldrarna, deras temperament osv. Jag rekommenderar att du köper kaninen hos en uppfödare och inte i djuraffär

• Granada

Kan hâlla med om att en vuxen kanin är ett "säkrare" kort. Jag har haft en hel del kaniner och en del har varit ljuvliga och andra riktigt svârhanterliga. Svârt att säga med en liten unge hur den kommer bli om man inte vet nâgot om föräldrarna. Rasen har betydelse ocksâ dâ vissa är lugnare än andra.

• Ängel25

Jag har hittat en dvärgvädur som är 4 månader och den kommer från en uppfödare. Jag vet alltså vem mamman och pappan är. Den är jättefin och dom säger att den är bra i psyket.

Ska åka och titta på den. Ser fram emot det...

• Anna86

Håller tummarna att du hittar rätt Uppfödaren borde kunna hjälpa dig om du har fler frågor

Svar på tråden Köpa kaninunge eller lite äldre kanin?