• Caeruleus

Tips på bra docka till 2årig pojk

Jag vill hitta en trevlig bebisdocka till min 2 åriga pojk. Dockan får gärna vara en "pojke" för vi snart skall få tillökning i familjen och det blir en lillebror.

Tänker mig att Tim kanske vill byta, vagga, mata sin docka medan jag gör det med lillebror.

Någon som kan tipsa mig om en trevlig bebisdocka?

• Svar på tråden Tips på bra docka till 2årig pojk
  • nano

Vår dotter har min gammla Waldorfdocka samt en plastdocka. Waldorfdockan älskar hon och matar, nattar och slänger runt med i allmänhet. Den i plast går inte hem, fast jag själv älskade min plastdocka i den åldern (och inte alls lekte med waldorfdockan).

• hilah

Min pojke fick leka med en docka hos sjukgymnasten och han älskade den så mycket att jag funderar på att köpa en. Det var en "Rubens barn", en mjuk och stor pojkdocka med brunt hår. De är ganska dyra, men såååå fina!

• Minxy

Tycker din son om dockor då?

Min son har aldrig visat intresse i att leka med dockor - han går stora omvägar och säger "Neeej" när vi visar honom dockor och samma sak på dagis där dom försöker uppmuntra barnen att leka med sådant som dom vanligtvis inte gör.
    Köpte en docka åt honom ändå när hans lillasyster kom och den har legat orörd i leksakslådan sedan den inköptes. Eller - JAG har ju lekt med den eftersom jag trodde att sonen skulle haka på då
    Jag har visat honom hur man kan mata, byta på och bära dockan, men icke.

Sin syster vill han däremot gärna ha i knät och han älskar att ge henne nappen om hon spottar ut den.

Så....tänk efter om din son verkligen vill HA en docka, annars är det ett rätt så onödigt köp

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Caeruleus
    nano skrev 2010-02-03 09:15:00 följande:
    Vår dotter har min gammla Waldorfdocka samt en plastdocka. Waldorfdockan älskar hon och matar, nattar och slänger runt med i allmänhet. Den i plast går inte hem, fast jag själv älskade min plastdocka i den åldern (och inte alls lekte med waldorfdockan).
    Måste säga att de var bedårande söta. Synd bara att det endast fanns en "bebisdocka" som var i rosa och dessutom slut. Sen är 550kr mer än vad jag nog hade tänkt mig.

Hittade precis rätt så fina dockor på Leksakslandet...men alla hade antingen rosa volanger och flickkläder vilket jag inte är så sugen på.
  • Unna

Vi har två dockor till vår lille pojk (19 mån), och de fyller faktiskt lite olika funktioner.

En där hela kroppen är i plast, så den har snopp och bröstvårtor. Den är lite spännande att peka på och jämföra kroppsdelar och så. Men den är ju inte så mysig att leka med då kroppen är stel. Man kan ju ha den i badet, men det har vi inte ens tänkt på att prova faktiskt.
    Den andra har mjuk kropp (och därmed "könlös"). Den leker han med, kramar och stoppar om med filt. Den har "blinkögon", så de är extra intressanta.

Vi har köpt bägge på loppis, så jag vet inte vad de heter om man vill hitta dem i butik. Tyckte många dockor såg lite otäcka ut och var dyra när vi letade i butik.

• PerG

Egentligen spelar det kanske inte så stor roll vilken man har? Sonen har en sån här (Corolle heter modellen) som han bäddar ner i babysittern där lillebror brukar sitta ibland, och så matar han den med en nappflaska.... Han bär den i "bärsjal" också som på bilden (ber om ursäkt för min dåliga knytning)... ;)

• PerG

Ska tillägga att han brukar "byta blöja" på dockan.. säger att hon har bajsat och så... ursött! ;)

• nano
    Caeruleus skrev 2010-02-03 09:21:16 följande:
    Måste säga att de var bedårande söta. Synd bara att det endast fanns en "bebisdocka" som var i rosa och dessutom slut. Sen är 550kr mer än vad jag nog hade tänkt mig.Hittade precis rätt så fina dockor på Leksakslandet...men alla hade antingen rosa volanger och flickkläder vilket jag inte är så sugen på.
    Men köp en plastdocka och ta ur den ur förpackningen och köp "bättre" kläder till den innan du ger den. Saker måste inte ligga i orignalkartongen när man ger dom
    MIn minsta lillbror som inte var så stor när vår halsyster föddes fick en liten bebisplastdocka, ingen dyr sak alls. Och den badade han i badkaret när låtasmamma badade lillasyster i samma badkar osv. Inte jätteanvänd men några gånger i början så kom den till bra användnign.
  • Unna

Vill förtydliga att den andra dockan bara har mjuk bål, alltså armar, ben och huvud i plast, så man kan prata om fingrar och tår, öron och näsa osv.

Och det där med att om han vill leka med dockor eller inte - det vet man ju inte förrän man har en docka hemma. Lekmiljön på förskola och hemma är ju olika.
    Dockorna här hemma låg orörda länge, men så blev det att han en dag började leka med dem mer och mer. Inte så mycket fortfarande, men jag tycker att det är viktigt att de finns där. Köpte dem tidigt så de var ett lika naturligt inslag som tex. bollar och bilar.

• Candra

Säger samma som en tidigare.
    Min dotter ska iaf få en av rubens barn när hon blir lite äldre {#lang_emotions_laughing}

• Caeruleus
    Unna skrev 2010-02-03 09:27:58 följande:
    Vill förtydliga att den andra dockan bara har mjuk bål, alltså armar, ben och huvud i plast, så man kan prata om fingrar och tår, öron och näsa osv. Och det där med att om han vill leka med dockor eller inte - det vet man ju inte förrän man har en docka hemma. Lekmiljön på förskola och hemma är ju olika. Dockorna här hemma låg orörda länge, men så blev det att han en dag började leka med dem mer och mer. Inte så mycket fortfarande, men jag tycker att det är viktigt att de finns där. Köpte dem tidigt så de var ett lika naturligt inslag som tex. bollar och bilar.
    Vi har inte haft några dockor hemma men däremot så kör han gärna sin kompis Zoes docka i barnvagnen när vi är där på besök.

PerG - vilken söt bild på din son med sjalen! Jättefin.
    nano skrev 2010-02-03 09:27:19 följande:
    Men köp en plastdocka och ta ur den ur förpackningen och köp "bättre" kläder till den innan du ger den. Saker måste inte ligga i orignalkartongen när man ger dom MIn minsta lillbror som inte var så stor när vår halsyster föddes fick en liten bebisplastdocka, ingen dyr sak alls. Och den badade han i badkaret när låtasmamma badade lillasyster i samma badkar osv. Inte jätteanvänd men några gånger i början så kom den till bra användnign.
    Jag tänkte nog främst att dockan skulle vara lite mindre än motsvarande stl 50 och då kanske nya kläder är lite svårt att få tag i.

Hmm jag hade spontant tänkt mig en plastdocka som Unna beskriver det så låter ju en mjuk docka nästan ännu bättre.

Hoppas fortfarande på en länk till en bra hemsida!
  • Caeruleus

Puffar lite då jag ännu inte hittat någon bra docka.

Hittade den här men min man tyckte inte om den. Såg lite psyko ut var hans första känsla

www.lekvira.se/&art=179

Svar på tråden Tips på bra docka till 2årig pojk