• frufri

vad gör ni med era 4-5 månaders?

Ja vad gör ni om dagarna? Är era bebisar mycket självständiga eller vill va i famnen jämt? Jag funderar mycket på hur man ska göra om bebisen inte vill hitta på nåt (babygym, ligga på en filt och leka osv), inte är hungrig och inte vill sova men absolut inte är nöjd med att vara stilla i knät. Det är knappast rimligt att man ska gå runt, runt, runt med en så stor bebis väl? Dels är det tungt, men också så tycker jag inte att det borde behövas i den åldern. Hur gör ni då?

• Svar på tråden vad gör ni med era 4-5 månaders?
  • nicely

Jag har en dotter som blir fyra månader den 10 februari.
    Hon är oftast jättenöjd i babygymmet och i sin babysitter. Hon vill oftast sitta upp och titta runt. Jag brukar gå runt med henne hemma och är ofta i stora systerns rum där det är mycket grejer och färgglatt. Det gillar hon.
    Jag sjunger ibland och leker med hennes fötter. Det tycker hon är riktigt roligt. Hon gillar att hoppa lite. Hon är en riktig skuttis. Vi brukar även titta i spegeln, riktigt ego unge för hon blir alltid så glad att se sig själv.
    Just nu tränar vi på att ligga på mage vilket hon hatar. Skriker som en stucken gris.
    Än så länge är det rätt lungt med aktiviteter. Tar dagen som den kommer.

• Flisan 80

Hej!

känner lite som du. Bor i lägenhet med min lilla kille på 4mån. När man har varit i babygymet 15 min, lekt på en filt 15 min, tagit en promenad....vad gör man sen?? Bära runt honom orkar jag bara en stund och det känns ocksåå lite trist: köket, vardasrummet, sovrummet...och så börjar vi om.
    Han trivs inte längre en högst en kvart på varje "station". Dagarna blir lååånga..
    Jag tar honom ofta i BabyBjörnen  och fixar med annat under tiden men känner lite som du: ska man verkligen behöva det hela dagarna...?

• gravid84

Jag har ungefär samma "problem" som er. Idag testade jag att plocka upp hoppgungan från källaren, vilken hit! Han stod och hoppade i den nästan 30 min (!), då kom jag på att han kanske inte ska stå så länge första gången men han hade gladeligen stått längre om han fått!

I annat fall så varierar vi mellan; babygymmet, magliggande i sängen, babysittern. Men visst, ibland tar ideerna slut och man får bära runt på honom, då inget annat verkar hjälpa... Han väger nu 8kg så det är vääldigt tungt efter en stund!

• Fru H 81

Vår lilla är nu 5 månader och vi har nu plockat bort både baby-gymmet och baby-sittern (förutom när jag duschar, då får hon sitta i baby-sittern och titta på). Jag lägger henne alltid istället på mage på golvet och barfota med en leksak framför. Gärna en leksak som kan rulla iväg en liten bit så att jag kan hjälpa henne då och då att stödja fötterna så att hon kan skjuta sig framåt. När hon inte orkar det längre så sätter jag henne upp och låter henne träna på balansen där. Sen läser vi sagor (vilket hon älskar) och sjunger sånger ur sångboken. Övrig tid går åt till att amma, mata, äta själv, fika, byta blöjor och sova. Jag låter alltid henne sitta med vid bordet och ska inte hon äta då så låter jag henne få lite fruktpuré eller ett smörgåskex.

Sysslor i hemmet utför jag med henne bärandes på eller när hon sover.

• GreetaGarbo

Har precis samma situation med min 4+ månaders bebis, är mest nöjd på förmiddagen och kan då ligga i babygymmet och pyssla en stund men på eftermiddagen när h*n är lite tröttare så är det lite svårare att få lill*n nöjd. Har dessutom en bebis som inte sover så mkt på dagarna så ifall jag vänta med att göra grejer till när h*n sover skulle jag aldrig få ngt gjort. :)

Tycker inte heller att det ska rimligt att bara gå runt, runt och bära hela tiden. Vi brukar mysa en stund, leka lite/busa, ligga lite i babygymmet, sitta i babysittern, läsa lite eller gå en promenad. För mig/oss funkar det med ombyte -så länge h*n inte behöver göra varje sak så himla länge så är h*n nöjd. Under utvecklingsfaserna har det varit lite tuffare att göra lill*n nöjd utan att behöva bära hela tiden men nu går det relativt bra.

• Lollo1977

Dottern har älskat hoppgungan sen hon var 3,5 mån
    sen gillar hon att jaga storebror när hon sitter i gåstolen.
    Hon gillar inte att ligga på mage utan vill hellre sitta och leka så hon kan tita runt.
    Hon älskar att busa med storebror..
    Hon älskar att kramas och gosa och ryka mig i håret=)
    Hon är 6 Mån

• ozapoza

Min kille är bara 3 månader men vi gör ungefär samma saker som ni. När vi inte leker så brukar han vara nöjd med att titta på mig när jag grejjar hemma. Ibland kan det såklart bli lite segt.
    Idag plockade jag fram mitt Wii och körde Wii Fit för första gången sen ett par månader in i graviditeten. Det var en hit! Sonen låg på en filt och skrattade åt mig när jag flaxade runt och jag hann träna en hel halvtimme innan han (och jag) tröttnade.

• Lither

Vad kul att denna tråd startades, jag satt nämligen idag och undrade precis samma sak själv, vad alla gör om dagarna. Jag har en kille på 3 1/2 månad och vi gör som ni. Babygym, babysitter, en sväng med vagnen på stan, ligga på mage, ibland får han babymassage osv... Jag har denna vecka även börjat träna på SatsBaby vilket är jättekul - kan verkligen rekommenderas, och i torsdags så fick han prova att vara på Minisats en stund också, det gick bra efter en stund

• Gardin
    frufri skrev 2010-02-03 11:48:25 följande:
    Ja vad gör ni om dagarna? Är era bebisar mycket självständiga eller vill va i famnen jämt? Jag funderar mycket på hur man ska göra om bebisen inte vill hitta på nåt (babygym, ligga på en filt och leka osv), inte är hungrig och inte vill sova men absolut inte är nöjd med att vara stilla i knät. Det är knappast rimligt att man ska gå runt, runt, runt med en så stor bebis väl? Dels är det tungt, men också så tycker jag inte att det borde behövas i den åldern. Hur gör ni då?
    Kanon bra tråd :O) min kille är 4månader och babysittern och babygymmet är olika roligt från dag till dag, vissa dagar bara vägrar han sitta/ligga där som om han tröttnat på leksakerna, gav honom lite burkar, lock och petflaskor det var ju minst lika kul! Han sover ca en timme på dagarna, resten av tiden ska han underhållas, jag sjunger massor och han kiknar av skratt. Jag har börjat gå till öppnaförskolan och han älskar det!!! Skrattade sig igenom sångstunden och sitter så förnöjt och tittar i babysittern när vi fikar vilket Aldrig händer här hemma :O) smilar upp sig mot alla och tittar så dant på de andra barnen och alla leksaker. Jag gick mest dit för min egen skull men det visade sig att även han fick ut ngt av det! Känns som de är inne i en period nu där de vill så mkt mer än de kan och blir frustrarade och förbannade när det inte funkar som dem vill..

Hoppgunga vad får man tag i det??? har försökt hitta på nätet utan att lyckas, tacksam för tips!
  • Magpie

Hej!
    kanon bra tråd!=)

Min lilla kille är snart 5 månader och börjar bli lite rastlös av sig. Vaknar ca sju, åtta, byter pussar och kramar och busár på skötbordet. Ligger på mage en stund och tränar att resa sig upp när jag drar i armarna på skötbordet. Sedan försöker jag att lägga honom på en filt med någon sak eller snuttefilt eller babygymet när jag käkar frukost(funkar inte alltid) men han får ligga och gnälla en stund inte skrika av gråt men lite gnäll tills jag har ätit klart.

Sedan in till badrumet på en filt medans jag fixar iordning mig för dagen, han gillar ljudet av eltandbosten=) och duchen.

In till sovrumet med en mobil i hans säng undertiden jag byter om(inte lika roligt) men funkar.

Sen blir det aktivitet som typ: till mamma,eller mormor, öppna förskolan,babysim,kompisar. Har svårt att vara hemma en heldag tyvärr. Annars så blir det mys i soffan med bus,läsa bok,träna på mage,osv Sen blir det en sovstund ca 11-12 i ca tre timmar ute. Passar på att fixa hemma, sitta vid datorn som nu=) umgås med folk osv.

Sen ska det ätas gröt eller potatis det tar ju sin tid men roligt=) bytas och vårdas tar ju sin tid också.

Försöker att ge honom ersättning men de e svårt, han vaknar mycket på nätterna så jag försöker att mata honom mycket på dagarna.

En liten plutt lur på eftermiddagen allt från 20min till en timme vid mitt bröst eller efter en promenad i vagnen.

Kvällen blir det bad i balja eller en lång stund mys på skötbordet till pjamas är på, går runt med han när vi lagar kvällsmat undertiden  pratar jag och min sambo, han får mest vara med runt oss tills han gnuggar vid ögon och gäspar då är det dags att truga med flaskan och äta tills han somnar, typ åtta.

Annars har jag funderat mycket på vad man kan göra med dom små en hel dag. I bland blir det enformigt då tänker jag mycket på vad man kan göra.

Man vill ju det bästa för älsklingen!=)

• Minxy

Personligen anser jag INTE att en 4-5-månaders är för stor för att bäras omkring på och vara nära sina föräldrar

Nora är drygt 4 månader och på dagarna ligger hon i babygym, sitter i babysitter, blir buren i sjalen, åker med i bilen för att lämna/hämta storebror på dagis, ligger på filt på golvet, ligger på mage, snurrar runt, får magmassage ELLER bara har pratstund med mig eller med sin pappa.
    Just runt 19 veckor (mellan 4 och 5 månader) så brukar barnen ha en utvecklingsfas då dom vill vara väldigt nära sina föräldrar, vill blir mer burna och bli mer roade än tidigare. Bästa sättet att komma ur dessa faser är att ge barnet 100% närhet, då tankar dom trygghet bra och vågar ta nästa steg i utvecklingen.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Verkligen

Ja du.. Jag har ganska svårt att roa min 4-månaders. Vi brukar varva mellan att leka flygplan då jag svischar runt med henne, sjunga imspevimsespindel med rörelser, gunga i babysittern, leka i babygymmet, skumpa på mina ben, ligga på en filt på golvet och försöka leka med leksaker, ut och gå i flera timmar osv osv. Men nu börjar ideérna ta slut och min dotter är uttråkad.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Atamon
    Gardin skrev 2010-02-05 21:34:00 följande:
    Kanon bra tråd :O) min kille är 4månader och babysittern och babygymmet är olika roligt från dag till dag, vissa dagar bara vägrar han sitta/ligga där som om han tröttnat på leksakerna, gav honom lite burkar, lock och petflaskor det var ju minst lika kul! Han sover ca en timme på dagarna, resten av tiden ska han underhållas, jag sjunger massor och han kiknar av skratt. Jag har börjat gå till öppnaförskolan och han älskar det!!! Skrattade sig igenom sångstunden och sitter så förnöjt och tittar i babysittern när vi fikar vilket Aldrig händer här hemma :O) smilar upp sig mot alla och tittar så dant på de andra barnen och alla leksaker. Jag gick mest dit för min egen skull men det visade sig att även han fick ut ngt av det! Känns som de är inne i en period nu där de vill så mkt mer än de kan och blir frustrarade och förbannade när det inte funkar som dem vill.. Hoppgunga vad får man tag i det??? har försökt hitta på nätet utan att lyckas, tacksam för tips!
    Hoppgungor finns både på Barnens Hus och Babyproffsen samt begagnade i massor på tex Tradera
Svar på tråden vad gör ni med era 4-5 månaders?