• Tuffen

ADHD och fula ord.

Jag är lärare i åk 6-9. På vår skola finns flera barn med diagnosen adhd. Det jag undrar är detta med fula ord och aggressiva utbrott. Idag fick en elev inte plocka ut fler än 6 bilder på datorn. Eleven skulle skirva en kort beskrivning, 1 bild räckte och många barn stod på kö till datorn. Eleven blev tillsagd att lämna datorn både en, två och fyra gånger. Till slut ilsknar läraren till( en kollega), säger åt eleven på skarpen att 'nu går du därifrån!' varpå läraren får till svar 'Jävla surkärring!' Ska lärare behöva höra sådant även om barnet har adhd? Vad tycker ni som föräldrar? Hur ska man bemöta detta? Är det ok bara för att barnet har diagnos? Hoppas på svar.

• Svar på tråden ADHD och fula ord.
  • MaNiMi

Nej, egentligen är det ju inte ok...däremot kanske det behövs tydligare instruktioner för dessa elever så man inte hamnar i ett sånt läge. Det kanske hade gått att göra övningen på ett annat sätt än att flera skulle stå och vänta efteråt. (detta kan stressa något enormt och tillslut så "svämmar det över" och det rår inte eleven själv för..
    Man har rätt att ställa krav även på dessa barn, MEN då har man själv även kravet på sig att göra det på rätt sätt. Har din kollega fått någon form av handledning i hur hon ska hantera detta pedagogiskt? Brukar vara klent med sånt ute på skolorna.
    Har eleven en diagnostiserad ADHD? Isf bör det ju finnas någon form av team bakom..tex elevhälsa/stödteam/bup som kan bistå med hjälp.
    ..."jäkla surkärring" tycker jag var och varenda unge..å många vuxna, kan häva ur sig numera.

• Tuffen

Tack för svar. Ja, jag tror att eleven har diagnos. Och ja, det är milt sagt väldigt klent med handledning. Vi famlar ofta i mörkret.

• MaNiMi

alltså kritiserar inte lärarna nu! kanske bäst att tillägga, vet att de flesta gör så gott det kan men motarbetas uppifrån.
    (är aktiv i en lokalförening för npf och i den stad vi bor i..och skolan är ett stort problem här)

• MikuAndSaraLi