• Tuffen

ADHD och fula ord.

Jag är lärare i åk 6-9. På vår skola finns flera barn med diagnosen adhd. Det jag undrar är detta med fula ord och aggressiva utbrott. Idag fick en elev inte plocka ut fler än 6 bilder på datorn. Eleven skulle skirva en kort beskrivning, 1 bild räckte och många barn stod på kö till datorn. Eleven blev tillsagd att lämna datorn både en, två och fyra gånger. Till slut ilsknar läraren till( en kollega), säger åt eleven på skarpen att 'nu går du därifrån!' varpå läraren får till svar 'Jävla surkärring!' Ska lärare behöva höra sådant även om barnet har adhd? Vad tycker ni som föräldrar? Hur ska man bemöta detta? Är det ok bara för att barnet har diagnos? Hoppas på svar.

• Svar på tråden ADHD och fula ord.
  • MaNiMi

Nej, egentligen är det ju inte ok...däremot kanske det behövs tydligare instruktioner för dessa elever så man inte hamnar i ett sånt läge. Det kanske hade gått att göra övningen på ett annat sätt än att flera skulle stå och vänta efteråt. (detta kan stressa något enormt och tillslut så "svämmar det över" och det rår inte eleven själv för..
    Man har rätt att ställa krav även på dessa barn, MEN då har man själv även kravet på sig att göra det på rätt sätt. Har din kollega fått någon form av handledning i hur hon ska hantera detta pedagogiskt? Brukar vara klent med sånt ute på skolorna.
    Har eleven en diagnostiserad ADHD? Isf bör det ju finnas någon form av team bakom..tex elevhälsa/stödteam/bup som kan bistå med hjälp.
    ..."jäkla surkärring" tycker jag var och varenda unge..å många vuxna, kan häva ur sig numera.

• Tuffen

Tack för svar. Ja, jag tror att eleven har diagnos. Och ja, det är milt sagt väldigt klent med handledning. Vi famlar ofta i mörkret.

• MaNiMi

alltså kritiserar inte lärarna nu! kanske bäst att tillägga, vet att de flesta gör så gott det kan men motarbetas uppifrån.
    (är aktiv i en lokalförening för npf och i den stad vi bor i..och skolan är ett stort problem här)

• MikuAndSaraLi

Surkärring är ju igentligen itne något farligt, tycker jag.
    Med tanke på att min lillebror (som har ADHD mm) häver ur sej saker som är SÅ mycket värre.. usch.. (www.familjeliv.se/Forum-5-172/m50498459.html)
    Jag kan itne hantera fula ord. "Fan" "Helvete" och "Jävlar" kan jag nog använda.
    Men grova ord.. Jag kan itne ens skriva dom utan att må jättedåligt.
    Grejen är ju också att min bror inte alls fattar vad orden betyder (!!) och han bryr sej inte när man säger till.

Igentligen kanske pojken behöver en assistent eller gå i special-klass?

• MaNiMi

Precis!
    och det är ju just det som behövs. Handledning och stöd.
    Var någon bra artikel om detta i en lärartidning nyligen.
    Det finns så många bra föreläsare i detta ämne och det finns massa med bra hjälpmedel och metoder som kan göra det lättare för alla parter och det är så synd att det inte tillämpas.
    Ställ krav på er rektor!
    Finns det någon förening tex Attention i krokarna så ta hjälp av dem.
    Vi håller på med info-material till skolorna häromkring nu och försöker även få skolorna att skicka folk på föreläsningar. Å då inte bara lärarna utan det är så viktigt att rektorer förstår vad det är för något de har att göra med...innan barn misslyckas helt i skolan och lärare bränner ut sig totalt.

• MaNiMi

Gå gärna in på denna sida och titta, i högerspalten under gula rutan finns ett citat från en läkare.
    Det är så klockrent just det att man ställs inför situationer man inte klarar av.
    http://www.np-kompetens.se/

Det svärs och utbrottas på tok för mkt i onödan..för som sagt sånt beteende är inte ok..men ligger inte enbart hos eleven utan är symptom på att något inte är som det ska omkring.
    Kanske finns lite annat vetvärt att hitta på den sidan också. Tipsa din kollega!

• Little Ms Chatterbox

Hej!
    Tycker de andra som har svarat i tråden har kommit med så bra kommentarer att jag egentligen inte har något att tillföra men vill tipsa om en bok som är väldigt bra. "Explosiva Barn" av Ross W Greene. I den boken beskrivs hur de flesta NPF-barn fungerar, hur de reagerar och hur man lättast kan hjälpa de till en bättre vardag för att slippa låsningar, härsmälta och totalt kaos. Inte bara för föräldrar utan även alla runt barnen. Många tips funkar för de flesta barn, inte bara de med diagnos.

Sen vill jag bara berätta om en händelse här hemma med min son som fick ADHD och Atypisk Autism-diagnos i somras. Han är snart 8 år och oerhört verbal för sin ålder, har ett rikt ordförråd och snappar upp fort. Så vi har verkligen laggt oss vinn med att inte använda fula, grova ord här hemma.
    En dag när han tyckte att han blev orättvist behandlad (jag ville väl att han skulle klä av/på sig eller liknande) så då började han morra och man så på honom att nu så kommer det något. Han började {#lang_emotions_yell}Jävla, jävla, jäv... ... TANT!
    Jag kunde inte göra något annat än att skratta, han visste inget annat ord som var värre att kalla mig än tant.

• MaNiMi

Hihi ja jäkla tant skulle jag nästan ta som en komplimang och att sonen här kommit sig en bra bit i självbehärskningen
    Sen har han tourette också så här kan det komma fula ord utan att det är någon konflikt och utan att det är riktat mot någon, så man är rätt härdad ändå.
    Det gäller ju verkligen att inte ta åt sig, vare sig som lärare eller förälder.
    Explosiva barn var ju ett bra tips! Den glömde jag bort!

Svar på tråden ADHD och fula ord.