• helena82

förhöjd sänka

Min son har via ett blodprov visat på förhöjd sänka. När anser man att det kan vara farligt?

• Svar på tråden förhöjd sänka
  • Birgitta2

Sänka har inget med farlighet att göra. Det är ett verktyg som visar om ex.vis en inflammation är pågående i kroppen. Är sänkan exempelvis 40 kan det påvisa en pågående inflammation eller annat otyg i kroppen. Men en lite förhöjd sänka behöver bara vara en förkylning. Du får tala med din läkare. Jag vet inte om du heller talar om snabbsänka eller CRP vilket är olika verktyg som man använder för att söka ev. sjukdomar med.

• helena82

så då skulle tex en öroninflammation ge en sänka på runt 50?

• Birgitta2
    helena82 skrev 2010-02-03 15:46:50 följande:
    så då skulle tex en öroninflammation ge en sänka på runt 50?
    Är det CRP du talar om så kan man se att om den säger 20-50 så är det en inflammation, ex.vis örat - är den 50-100 kan det vara en bakteriell inflammation. Men det kan vara annat också.   Läkarna använder detta som verktyg och kan se att något är på G, och har ditt barn öroninflammation och CRP är 50 så är det nog öroninflammationen som påverkar sänkan. Sorry, det är så svårt att förklara.
  • helena82

nu har han inte öroninflammation (tog det som ett exempel) Han har varit väldigt trött och hängig i flera veckors tid. därför tog man ett blodstatus, järnstatus och en sänka på honom. Har ingen aning om ifall det var crp

• Birgitta2
    helena82 skrev 2010-02-03 15:53:09 följande:
    nu har han inte öroninflammation (tog det som ett exempel) Han har varit väldigt trött och hängig i flera veckors tid. därför tog man ett blodstatus, järnstatus och en sänka på honom. Har ingen aning om ifall det var crp
    Ok, vad gör läkarna nu då? Vet de inte vad som påverkar CRP? Han kan ha en dold förkylning. Streptococker kan också ligga dolt som inte visar sig på annat sätt än rejäl trötthet. Och det visar sig i hög sänka. Prata med läkarna igen, säg att du är orolig eftersom det inte finns något påtagligt förutom rejäl trötthet. De får banne mig söka vidare tills de hittar något fel.
Svar på tråden förhöjd sänka